Permalänk
Medlem

tptest adamo 100/100

Hejsan!

Bör man vara nöjd med dessa mätvärden på tptest om man har en 100/100 lina från Adamo ?

Har testat mot ip-performance. Bör man inte få bättre värden än vad jag har fått?

Jag har ingen router och jag surfade eller laddade inte ner eller upp något under tiden tptest gick.

http://img260.imageshack.us/img260/2933/tpmc8.png

Mvh jensg

Permalänk
Medlem

jag antar att det är ditt surwinblows så det e la helt ok , har du testat tweaka tcp ? sök hör i forumet efter tcp optimering // snabbis

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

-shape på vägen är inte omöjligt...
-överbokat nät...
-antagligen så köper du anslutningshastighet 100/100 och inte genomströmningshastighet och det är upp till 100/100...

jag tycker 50mbit är bra fart men om man betalar för upp till 100 så vore ju kul om man kunde komma upp i 80mbit iaf ....
Tyvär så är inte TPtest så tillförlitligt vid så höga hastigheter

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Jag har också adamo 100Mbit och får ungefär 40Mbit i tptest5.
Dock maxxar jag skiten ur den med torrents och dc.

slutsats, tptest fungerar bra som fingervisning för adsl och låga hastigheter men visar inte alls rättvis hastighet för snabbare hastigheter

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Men visst kan tptest visa om en router e snabbare än en annan?
T.ex en dlink som jag har klarar av 60 mbit (enligt tptest)
medans en linksys wireless B klarar enbart av 25 mbit, och sedan en sketen jensen scandinavia klarar enbart av 2 mbit xD
Stämmer mitt påstående?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Men visst kan tptest visa om en router e snabbare än en annan?
T.ex en dlink som jag har klarar av 60 mbit (enligt tptest)
medans en linksys wireless B klarar enbart av 25 mbit, och sedan en sketen jensen scandinavia klarar enbart av 2 mbit xD
Stämmer mitt påstående?

Va??

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Men visst kan tptest visa om en router e snabbare än en annan?
T.ex en dlink som jag har klarar av 60 mbit (enligt tptest)
medans en linksys wireless B klarar enbart av 25 mbit, och sedan en sketen jensen scandinavia klarar enbart av 2 mbit xD
Stämmer mitt påstående?

Ja, sålänge du får mer än 60Mbit utan router så bör det stämma ungefär.
Du vet ju vart flaskhalsen ligger isåfall (i routern) och kan räkna ut hur mycket olika klarar av.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Dra ner Tptest 3.12. Ta reda på vilken Adamo köper bandbredd av. Själv har jag ADAMO 100/100 i Sollentuna stadsnät. Där levererar Port80 bandbredden. Välj då Port80 i listan över testservrar(eller välj den operatör som står för fibern där du sitter).

Jag får cirka 94-95(Ned) och ~84(upp), detta med router(ASUS SL500) inkopplad.

Permalänk
Medlem

Klicka på menyn *Arkiv *och välj *Avancerat*
Klicka på menyn *Alternativ* och välj *Serverlistan*
Längst ner, i adressfältet skriver du: *tptest.adamo.se *, samt *1640* i
fältet *TPTEST port
*Klicka där efter på *Lägg till* och sedan på *Stäng fönstret*
Välj fliken *Genomströmning *, sedan underfliken *Inställningar*
Markera *referens.sth.ip-performance.se *genom att klicka på text
Klicka bort "bocken" för alternativet *Aktiverad*
Bara "Tptest.adamo.se" skall vara ibockad som "Aktiverad" och "Tptest"
Gå sedan till fliken *Resultat som lista* och välj *Starta test*

Fick jag av adamo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

utan router har jag faktiskt inte testat
De jag menade e om man kan jämnföra tptest mellan routrar och se vilken som har "bäst" prestanda? Genom att den som får mest bandbredd klarar av mer belastning?
Såg att det var lite luddigt, men så är det när man har tråkigt på skolan xD

Edit: Undrar om det finns en "länk" för Bredband2 också?
Som det finns för adamo ^^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
utan router har jag faktiskt inte testat
De jag menade e om man kan jämnföra tptest mellan routrar och se vilken som har "bäst" prestanda? Genom att den som får mest bandbredd klarar av mer belastning?
Såg att det var lite luddigt, men så är det när man har tråkigt på skolan xD

Edit: Undrar om det finns en "länk" för Bredband2 också?
Som det finns för adamo ^^

Huh? Bredband2 finns redan med i listan i tptest 3.12. Bara att markera och köra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Jag har också adamo 100Mbit och får ungefär 40Mbit i tptest5.
Dock maxxar jag skiten ur den med torrents och dc.

slutsats, tptest fungerar bra som fingervisning för adsl och låga hastigheter men visar inte alls rättvis hastighet för snabbare hastigheter

Jag maxade också min 100/100 lina från adamo de 3 första veckorna jag hade tjänsten, över 11 MB/s i båda riktningarna på bra trackers, typ *bort* och liknande. Men nu ligger jag oftast inte över 5 MB/s i uTorrent.

Ringde kundtjänst igår kväll, och då sa dem att Bahnhof låg på samma länk i stadsnätet, och därav att det var segt. Bahnhof skulle dock försvinna från den i slutet av veckan, och han tyckte vi skulle vänta med att felanmäla. Om så är fallet borde jag väl aldrig kommit upp i 11 MB/s ?

Mvh jensg

Permalänk
Medlem

Pratar ni om Helsingborg?

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Pratar ni om Helsingborg?

Ja