Passar fläktkontrollen i mitt P180?

Permalänk
Medlem

Passar fläktkontrollen i mitt P180?

Tjena!

Efter att kört mitt nybygge i lite mer än en månad nu så ska jag fixa till lite detaljer jag inte hade råd med då.

Har ett Antec P180B-chassi och nu har jag tänkt att byta ut de medföljande 120mm-fläktarna mot några andra coolingar. Dom är ju iofs relativt tysta, men om det går att hitta ännu tystare så är det ett alternativ att föredra. Kanske dom här http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2020&session=96bed0...?

Det var inte min huvudfråga, utan den kommer nu istället.

Jag ska även införskaffa mig en fläktkontroller och efter att spånat på vad som räcker för mig så har jag kommit fram till att den här http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1278&session=96bed0... borde täcka in mina behov ganska bra.

Det jag undrar är om den passar i mitt chassi? Tänker på om fläktkontrollens reglage är för långa så att man inte kan stänga frontluckan. Det är ju inte så mycket frispel mellan 5.25-platsen och luckans insida.

Det är ingen som har ett P180B och Zalmans fläktkontroller?

I värsta fall får man ju bara montera kontrollern lite längre in i platsen, men det ser inte lika bra ut.

Tacksam för svar!

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Jag har den fläktkontrollern i mitt P180B och det är inga problem att stänga luckan!

Permalänk
Medlem

Okaj, då litar jag på detta då och skaffar en sån Tackar!

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Har också ett P180B och sen sådan och det funkar finfint!

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Funderar också på att skaffa en sån till mitt P180. Ingen som har lust att posta en liten bild på hur den ser ut i chassit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xiph
Funderar också på att skaffa en sån till mitt P180. Ingen som har lust att posta en liten bild på hur den ser ut i chassit?

He he, har en sådan zalman fläktkontroll men ska köpa ett P180 chassi. Skulle också vara intresserad av lite bilder på hur dom passar ihop

Visa signatur
Permalänk

Äh, det är ju gott om plats.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

har tyvärr ingen bild, men jag har satt min högst uppe och det ser inte alls dåligt ut och luckan går att stänga utan problem.

Enda kan vara är att dioderna lyser rätt starkt, men det stör inte när man har luckan stängd.

Permalänk
Medlem

Sitter jag med en sån kontroller och är lite sugen på ett P180, kanske blir ett sånt sen. Men iaf, en sak man kan göra är ju att byta ut den fula(ja den är väldigt ful) blåa fronten på kontrollern mot en utav luckorna som sitter i 5,25" plasterna i chassit. Bara o borra några hål i den. Kommer smällta in fin fint då

Då kan man skita i att borra hål för dioderna och sen slita bort skiten så slipper man det irriterande blåa ljuset. Hatar verkligen det... speciellt när man kör vissa fläktar på lågt varv så att dioderna börjar blinka.

Som tur är sitter dom bakom luckan på mitt 3700bqe men iaf

Det är vad jag tänker göra om/när jag köper ett nytt chassi...

edit: kanske inte var den allra färskaste tråden såg jag nu

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Inte kunnat läsa tråden på någon dag, drabbats av den så trevliga magsjukan som går nu.. hehe.

Jag är ganska besviken på denna fläktkontroll då den inte gav mig det jag var ute efter. Det känns som att jag inte får ut full effekt till mina Nexus-fläktar, men å andra sidan så har dom ganska låga rotationshastighet. Kan det vara därför att det blinkar? Har vridit på med full kräm till dom iaf.

Och min cpu-fläkt hade jag likagärna kunnat fortsatt köra med fanmate:n.

"Nä, ja inte bitter" hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man vill kan man göra en riktigt snygg modd på P180 med just den fläktkontrollern.

Rätt enkel att göra. Kräver en borrmaskin, tejp och lite tålamod.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.