Permalänk
Medlem

Hjälp med Peltier.

Tjena..

Jag har suttit och försökt hitta lite mer info om peltier i FAQ´n men jag hittar tyvär inget.
Finns det någon som skulle kunna ge mig någon bra länk där man kan läsa på mer om peltier. Får gärna skriva direkt svar på hur det fungerar och vad man ska tänka på om någon orkar!
Var kan man köpa peliter?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk

Här finns en fin artikel i ämnet.

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Det var en mycket bra artikel!
Ska bli mycket intressant om man kommer våga sig på peltier efter sommaren=)
Hur kraftigt nätag skulle krävas för att driva en peltier på 13A tror ni?

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem

tja ett bra agg som kan leverera 13amp på den volten peltiern kör på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns där några bra svenska sidor som man kan kolla lite priser med mera..

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem

Overclockers.se har någre peltiers men de kostar typ fyra gånger mer än om du köper från t.ex ebay.com.

Overclockers.com har några rätt bra artiklar om peltierkylning.

Det är väldigt väldigt mycket man måste tänka på när man använder peltiers. I alla fall om man tänker använda dem för att kyla t.ex en processor dygnet runt. Om man däremot bara bygger en läskkylare är det inte så svårt

För att få ut maximal prestera behövs bland annat:

  • Ett starkt nätagg som levererar exakt rätt spänning, gärna ett variabelt så man kan hitta peltierns "sweet spot".

  • Ett vattenkylningssystem som klarar av att kyla peltiern + värmen från det peltiern kyler. Detta kräver rätt bra kunskaper inom vattenkylning. Se XtremeSystems vatten samt peltiersektioner för mer info.

  • Speciella block anpassade för peltiers, dvs stor kylyta samt möjlighet att klämma ihop peltiern mellan blocket och en coldplate. Färdiga block är som regel dyra men är man händig kan man bygga om många billigare block.

  • Isolering för att slippa kondens vilket inte alls är någon bra kombination med dyr elektronik. Man behöver bland annat dielektriskt fett, conformal coating och neopren. Här är en rätt bra guide.

I slutänden blir det oftast lika dyrt att peltierkyla en dator som att köpa kompressorkylning. Då du knappast når lägre än -10 med peltierkylning är det inte mycket kylning för pengarna jämför med en kompressor som når många tiotal grader lägre. Men det är en väldigt intressant hobby!

Permalänk

Jo. Peltiers är schysta. Har en 80, 120 och snart då förmodligen en 226'a som ska kyla mitt grafikkort. Kanske byter ut mitt v-block också. Som sagt ett starkt nätagg antingen vanligt med en rail dedikerad för bara peltiern eller också bara ett mindre(5.25 format) men endast en 12v rail anpassad för just peltier eller också nåt annat. Vattenkylning är ju förstås ett krav och har man inte de så ja då blir de ju en slant till de att konverteringen är klar. Neopren är ju ett materil som inte precis är så billigt heller. Fast 150 spänn på overlockers.se de funkar väl trots allt.
Har man basgrejerna redan så blir de ju inte så dyrt trots allt å peltiern tar ju inte precis mycket plats om man jämför med kompressorkylning. Men helt klart är kompressorkylning effektivare, (men även de kan bli dyrt) men de handlar ju lite om hur man vill ha de också. In i lådan eller stå på golvet eller vad man nu tänkt sig.
Jodå de är mycket man måste tänka på (framförallt isolera bra) och tänka över hur man ska göra.
Ja lägger nog upp projekt-tråd när ja har alla grejer och är redo för att fixa med peltier och allt. (augusti förmodligen)

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det var väldigt många som köpte peltiers i samband med kinabeställningen men det verkade inte resultera i speciellt många byggen? Eller så är många som jag, för lata för att ta kort.

Om man har tillgång till ett variabelt agg genom t.ex skola eller jobb är de väldigt bra för att hitta peltierns "sweet spot". Det kan även vara en bra investering om man hittar ett bra till ett vettigt pris. Jag använder mitt flera gånger i veckan till diverse test!

Neopren finns även i t.ex dykardräkter och vissa musmattor. Jag köpte rejält med neopren från DangerDenStore.com för länge sedan. Då oc.se köper sitt därifrån så är DD så klart ännu billigare. Dock är frakten saftig så man bör nog köpa lite mer saker om det ska löna sig! Ett annat material som ska vara bra men som jag aldrig lyckats (orkat) få tag i är armaflex, typ neopren med klister på. Det borde gå att få tag i lokalt hos någon rörmockare eller liknande.

Kompressorkylning verkar alltid vara enrormt högljutt, i alla fall de jag sett och läst om. Men jag är inte allt för insatt. Peltierkylning däremot är inte högljuddare än vattenkylning. Så för de som vill ha lägsta möjliga temps till lägsta möjliga ljudnivå för 24/7 bruk är faktiskt peltierkylning det enda rätta. Om man dessutom redan har en skaplig vattenkylning är ju steget till peltierkylning inte så stort eller dyrt.

Mina peltiersystem har aldrig gått i mer än några dagar innan jag av olika skäl bytt tillbaks till vanlig vattenkylning. Men nån dag då jag får tid och lust igen ska jag bygga ihop allt igen, bra nog för 24/7-bruk!

Permalänk

Jag funtar starkt på att dra igång en ny kinabest. så fort jag kommer tillbaka från tallin på söndag, den som lever får se, annars så skulle det inte vara fel ifall ngn annan gjorde det

Jag är väldigt lat av mig

Permalänk
Medlem

Det skulle varit väldigt bra med en ny sambeställning.
Hade varit bra att ha några peltierelement liggande

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Avstängd

hur fungerar en sån där sambeställning? kan man va säker på att man får sina saker då lr?

beror sig peltierns prestana på hur stor den är?

Permalänk
Medlem

Är jäkligt sugen på att testa peltier fortfarande, även om det kanske inte är så enkelt=)Kan ju vara värt ett försök!
Man borde ju kunna köra peltier med Hiper 580W nät agg och Thermaltake Symphony Vattenkylning (En extern radiator med 5st 120mm fläcktar/för er som inte redan känner till det), och till det kommer det en Intel conroe E6600 någon gång under september.
Vilken peltier skulle fungera till det jag har skrivit ovan tror ni som är riktigt vassa på det där med peltier?

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elfredo

Vilken peltier skulle fungera till det jag har skrivit ovan tror ni som är riktigt vassa på det där med peltier?

226W peltier.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

OK.då blir det nog en 226W peltier lite efter det att man hunnit sätta ihop systemet å prov köra det lite först, ska blir jäkligt kul å se vad man kan få upp sakerna i med peltier!=)

CPU/GPU verkar ju rätt "vanligt" att man kyler med peltier men händer det att man även kyler minnena på grafikortet med peltier? det måste ju uppstå en del problem om man ska göra det med tanke på att man kyler en massa yta som inte är minne om man nu inte gör fler mini peltiers.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem

Någon som har pelt kylning på sitt grafikkort?
Vad är det man behöver runt gpu för att skydda?
Har sett att det finns något fett som man ska ha men why? och vart?

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem