Tappat dator i golvet.

Permalänk
Medlem

Tappat dator i golvet.

Undar om någon är insatt i försäkringar.

Snubblade på sladden så bärbara åkte i golvet och spräckte skärmen.

Kan man få ut detta på försäkringen. Har folksam. Hittar inget direkt på deras sida.

Väldigt tacksam för svar.

Visa signatur

Kom inte på något bra...

Permalänk
Medlem

Ring dem! 0771 950 950 9-19 på lördagar.

Permalänk
Medlem

Du måste ha drulleförsäkring/allrisk vid sån skada i vanliga fall.

Permalänk
Medlem

Jepp det sög ordentligt
13papp åt skogen.

Visa signatur

Kom inte på något bra...

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator(märke + modellbeteckning)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dorch
Jepp det sög ordentligt
13papp åt skogen.

Om det bara var skärmen som gick sönder så borde du väl bara gå en 4-5000 back på närmsta serviceställe?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dorch
Jepp det sög ordentligt
13papp åt skogen.

Inte för att strö salt i såren, men rent allmänt så är det ju ett val man får göra: betala några kronor extra i månaden eller betala mycket om/när något händer.

Personligen skulle jag aldrig teckna en hemförsäkring utan allrisk.

För övrigt står det på Folksams hemsida att "Allrisk gäller för sådana plötsliga och oförutsedda händelser som inte täcks av den vanliga hem- eller villaförsäkringen. Till exempel sånt som händer när man är stressad eller har en dålig dag, man tappar datorn i golvet, river sönder skinnjackan i bildörren, tappar kameran i sjön."

M.a.o. gäller inte hemförsäkring utan allrisk när man tappar datorn i golvet.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Avstängd

Själv skulle jag inte ens teckna en hemförsäkring

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Själv skulle jag inte ens teckna en hemförsäkring

Varför inte? Kul om det skulle börja brinna, vattenskada eller liknande.

Barnstormer: Tänk på att alla försäkringsbolag har olika villkor. Så jag rekommenderar killen att ringa till sitt försäkringsbolag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Själv skulle jag inte ens teckna en hemförsäkring

Då sitter du djupt i skiten om huset/lägenheten skulle brinna, blir ersättnings skyldig ägaren på ex antal mille och kommer inte få lätt med nytt hem

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Då sitter du djupt i skiten om huset/lägenheten skulle brinna, blir ersättnings skyldig ägaren på ex antal mille och kommer inte få lätt med nytt hem

Ägaren är skyldig att hålla själva huset försäkrat. Detta kan man avtala om men för det mesta så är det ägaren som försäkrar själva fastigheten.
Lösöret får man försäkra själv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Varför inte? Kul om det skulle börja brinna, vattenskada eller liknande.

Barnstormer: Tänk på att alla försäkringsbolag har olika villkor. Så jag rekommenderar killen att ringa till sitt försäkringsbolag.

Det finns ju en anledning varför försäkringsbolag går med enorma vinster varje år.

Det gäller att väga risk gentemot vinst i att teckna eller inte teckna en försäkring.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Det finns ju en anledning varför försäkringsbolag går med enorma vinster varje år.

Det gäller att väga risk gentemot vinst i att teckna eller inte teckna en försäkring.

Ok.

Då skall du inte försäkra ev. bil heller?

Bankerna gör enorma vinster, så se till att få kontantlön.

Mc Donalds gör stora vinster, men där äter du väl inte?

ICA gör stora vinster, så där handlar du väl inte?

Sen ligger en del av förs.bolagens stora vinster i fondförsäkringar.

Lycka till med att köra oförsäkrat på ditt boende.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Ok.

Då skall du inte försäkra ev. bil heller?

Bankerna gör enorma vinster, så se till att få kontantlön.

Mc Donalds gör stora vinster, men där äter du väl inte?

ICA gör stora vinster, så där handlar du väl inte?

Sen ligger en del av förs.bolagens stora vinster i fondförsäkringar.

Lycka till med att köra oförsäkrat på ditt boende.

Trafikförsäkring är man ju tvungen att ha och om man väger risk mot ev vinst när det gäller stöld så får man fundera på övriga försäkringar.

Om jag låter mina pengar vara hos banken eller om jag får den kontant är inget som påverkar min ekonomi, hade det däremot kostat pengar att ha sina slantar på banken hade jag nog haft dom i kontanter ja.

McDonalds äter jag knappast på då jag tycker hela konceptet suger.

Jag har inte haft någon hemförsäkring på 10 år och hittills har jag väl sparat in 10 000+ skulle jag tro. Hade dock hemförsökring under ett år då jag var utomlands ett tag och kände mig allmänt hotad, då kändes försäkring motiverad.

Jag uppmanar alla att skapa ett konto och sätta in exakt lika mycket där som en hemförsäkring kostar. 99% kommer att tacka mig för förslaget medan 1% kommer att gråta i spillror. Knaske övriga 99% isf kan hjäpa den där enstaka procenten......

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Trafikförsäkring är man ju tvungen att ha och om man väger risk mot ev vinst när det gäller stöld så får man fundera på övriga försäkringar.

Om jag låter mina pengar vara hos banken eller om jag får den kontant är inget som påverkar min ekonomi, hade det däremot kostat pengar att ha sina slantar på banken hade jag nog haft dom i kontanter ja.

McDonalds äter jag knappast på då jag tycker hela konceptet suger.

Jag har inte haft någon hemförsäkring på 10 år och hittills har jag väl sparat in 10 000+ skulle jag tro. Hade dock hemförsökring under ett år då jag var utomlands ett tag och kände mig allmänt hotad, då kändes försäkring motiverad.

Jag uppmanar alla att skapa ett konto och sätta in exakt lika mycket där som en hemförsäkring kostar. 99% kommer att tacka mig för förslaget medan 1% kommer att gråta i spillror. Knaske övriga 99% isf kan hjäpa den där enstaka procenten......

Som student betalar jag 43 spänn i månaden till min hemförsäkring, med allrisk och överfallsskydd osv.

När något händer så är det väldigt bra att ha en försäkring.
Om du har sparat in 10000 idag, vad händer om det börjar brinna hemma imorgon eller om man är med om en trafikolycka? Ska man vänta tills man har sparat ihop tillräckligt på kontot?

Däremot är försäkringarna som onoff, elgiganten och gänget inte mycket att hänga i julgranen.

ONT.

Det går säkert att hitta en skärm som passar till datorn på ebay. Dom brukar inte vara så svåra att byta.

Permalänk
Inaktiv

Utan drulleförsäkringen är du ganska körd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Som student betalar jag 43 spänn i månaden till min hemförsäkring, med allrisk och överfallsskydd osv.

När något händer så är det väldigt bra att ha en försäkring.
Om du har sparat in 10000 idag, vad händer om det börjar brinna hemma imorgon eller om man är med om en trafikolycka? Ska man vänta tills man har sparat ihop tillräckligt på kontot?

Däremot är försäkringarna som onoff, elgiganten och gänget inte mycket att hänga i julgranen.

ONT.

Det går säkert att hitta en skärm som passar till datorn på ebay. Dom brukar inte vara så svåra att byta.

Jadu, vad händer om det börjar brinna? Rent sannolikhetsmässigt är det väl extremt liten chans att det ska börja brinna så då är det väl bara att bita i äpplet och svära lite ifall den extrema oturen skulle vara framme.

Jag anser att risken att något händer är för liten för att en hemförsäkring ska vara lönt att ha. Allt beror ju på levnadssätt och övriga faktorer.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Har ringt folksam utan framgång.

Det är lr var en Acer 3002XXX något.

4833:- för en ny skärm genom acer.

Visa signatur

Kom inte på något bra...

Permalänk
Medlem

http://cgi.ebay.com/Acer-Travelmate-3002-WTMi-12-INCH-WXGA-LC...

Något billigare på ebay.. Frågan är om det är värt det?

Permalänk
Medlem

Känns lite sådär med garantier osv.

Visa signatur

Kom inte på något bra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Ägaren är skyldig att hålla själva huset försäkrat. Detta kan man avtala om men för det mesta så är det ägaren som försäkrar själva fastigheten.
Lösöret får man försäkra själv.

Nja, pratar vi om en lägenhet så har fastighetsägaren en försäkring med en självrisk på ett prisbasbelopp. Typ 40kkr.

Det första som händer om du lyckas förstöra huset (vatten, brand). Är att fastighetsägaren får ta det på sin försäkring, då du saknar hemförsäkring. Nästa steg är att fastighetsägaren kräver dig på självrisken samtidigt som hans försäkringsbolag förmodligen kommer och knackar på din dörr för att få ersättning för hela skadan.
Förstörs ditt lösöre så tror jag att du får 0kr.

Hade du haft hemförsäkring så får du för lösöret, sen åker du på självrisken för din egen hemförsäkring. Thats it.

Sen ska vi nog inte ta diskussionerna om att hemförsäkringen inte gäller om man varit vårdslös. Som om du tagit hål på våtskiktet i ett badrum och en vattenskada uppstår. Har stött på situationer där försäkringsbolagen vägrar betala ut ersättning till hyresgäster som enligt dom varit vårdslösa. Då blir det istället en söt räkning till hyresgästen för renovering av det som förstörts.

För att återgå till ursprungsfrågan. Drulleförsäkring är alltid trevligt i sånna här situationer. Om datorn är värd 13kkr så är det väl bara att le och betala 5kkr för att få den reparerad. Tyvärr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Om jag låter mina pengar vara hos banken eller om jag får den kontant är inget som påverkar min ekonomi, hade det däremot kostat pengar att ha sina slantar på banken hade jag nog haft dom i kontanter ja.

Du har inte tittat på dagens ränter hör jag... det kostar att ha pengar på banken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Jag uppmanar alla att skapa ett konto och sätta in exakt lika mycket där som en hemförsäkring kostar. 99% kommer att tacka mig för förslaget medan 1% kommer att gråta i spillror. Knaske övriga 99% isf kan hjäpa den där enstaka procenten...... [/B]

För ökad lönsamhet. Sätt inte in pengarna på banken, köp aktier i banken istället. Räntorna är så låga att bankerna gör miljardvinster varje år. Spar räntorna är låga alltså, medans låneräntorna inte riktigt är på samma nivå....
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.