Uppgradera dator, behöver lätt hjälp =)

Permalänk
Inaktiv

Uppgradera dator, behöver lätt hjälp =)

Hejsan där alla swecare!

Såhär är det jag har för något år sedan köpt mig en stationär dator.
Den gick sönder för cirka 6månader sedan och jag har inte haft någon ork att ta itu med detta, jag sitter för nuvarande på min laptop.

Datorn ser ut såhär, kommer inte helt ihåg så kopierar det mesta från min beställning

Moderkort:AsRock K8-UPGRADE-NF3, AGPx8, S754
Processor:AMD Athlon64 2800+, S754, Bulk
Grafikkort:HIS Radeon 9800Pro IceQ 128MB TV/DVI
CPUkylare:TR2-M6, Athlon64/Opteron, 21 db
Minnen:2x - Elixir DDR400, 512 MB
Operativs:Windows XP Home Edition SE, OEM

Sedan så är det DVD-spelare, 2 hårdiskar (80+20) och ett 350watts nättagregat.

Varför den krashade var ju att jag tror att nättaggregatet gick sönder och gjorde att även mitt grafikkort har överhettas och måste därför kastas.

Så nu vill jag få rull på min stationära dator igen, jag skall inte spela några spel längre. Kanske möjligtvis CS 1 gång om året och Flatout2 när jag har tråkigt. Men det handlar inte om några monsterupplösningar jag behöver då.

Så folk, vad skall jag göra/köpa/byta för att få min dator fungerande igen. Jag har just nu väldigt dålig koll, så jag tackar tusen gånger så mycket för alla seriösa svar.

/Markus

Edit: Jag hade tänkt att lägga ner inte en alltför stor summa på den, då jag skall använda den mest för surfande

Permalänk
Medlem

Ange gärna en budget, så blir det lättare att plocka ihop sakerna.

Du hade tänkt bygga själv?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Inaktiv

Förlåt vi säger någonstans mellan 1000 till 2000 som max.
Ja jag skall bygga själv.=)

Permalänk
Avstängd

du kan nog inte göra så mycket med den datorn.. för dom små summorna..

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuckthelocals
du kan nog inte göra så mycket med den datorn.. för dom små summorna..

Men vad föreslår du att jag skall göra då?
Jag vill bara ha en dator som jag kan surfa,msn,musik på om det så är fallet :/

Permalänk
Avstängd

ta reda på vad som är sönder.. och byt ut den delen då?

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuckthelocals
ta reda på vad som är sönder.. och byt ut den delen då?

Ja jo tänkte det, men jag har inte varit inne på dataforum osv på snart 1 år. Och därför ligger jag nog efter lite och ville ha lite snabb hjälp av vad som är bäst i längden.

Men det fick jag inte så det fick bli detta;
Asus A9250 ,128mb DDR (AGP 8x)
Papst 350W, dubbla fans
& 250gig Sata2 disk.(det använder jag mkt mer än graffe)

Så så blev det. Dåligt billigt och smidigt Klart det gick att få under 2000, kostade runt 1400kr.