Hur är detta ens möjligt? (DTS/AC3 med X-Fi)

Permalänk
Medlem

Hur är detta ens möjligt? (DTS/AC3 med X-Fi)

Har under några dagar testat mitt nya X-fi Xtreme Music och har stött på något MYCKET märkligt.

När jag har Audio Creation Mode påslaget, med 44,1khz samplingsfrekvens vald, och startar en film med DTS eller AC3 så blir röster mycket "basigare". Det låter som att alla har fått en riktigt grov röst helt enkelt (förmodligen blir allt ljud basigare men det har jag inte orkat testa, reagerade främst på rösterna).

Vad jag har kommit fram till är alltså att AC3/DTS ljudet på något sätt påverkas av att man har satt 44,1khz som samplningsfrekvens istället för 48khz (som AC3/DTS är kodat i). Jag trodde att kortet automatiskt skulle ställa om till den samplningsfrekvens som spelades med där hade jag fel.

Vad jag inte kan förstå, är hur AC3/DTS datat inte kan förstöras av denna ändring som uppenbarligen sker på ljudet? Jag har alltid trott att om man ändrar något så förstörs datat och det enda som spelas upp är brus.

Vad exakt är det som orsakar denna ändring? Det borde ju vara omsamplingen men som sagt, det förstår jag inte hur det skulle kunna vara möjligt då datat borde bli korrupt.

Kan någon förklara?

EDIT: Kör optiskt ut till min förstärkare, jag använder alltså inte ljudkortet till att decoda.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Jag har ingen koll på hur det fungerar med just AC3/DTS och x-fi, men rent generellt om man samplar ner en signal så kan man få så kallad vikningdistorsion, vilket innebär att de höga frekvenserna (som inte längre kan representeras pga den lägre samplingsfrekvensen) flyttas ner i frekvens och därmed gör att det inte låter särskilt bra.