Kamera runt 3000:- helst under

Permalänk
Medlem

Kamera runt 3000:- helst under

Hejsan
Det är så att jag fick en Olympus X-760 av min familj i 20 års present.
Morsan har en Olympus Sp-320 och jag tycker att den tar jävligt bra bilder även i mörka förhållanden. Tog då några test bilder med min X-760 och till min försvåning så finns det mycket brus i den, min mobil visar mindre brus (Sgh-Z500) så jag blev ju givetvis besviken men den tog bra när bilder men sedan var det stopp. Elgiganten trackade på oss en Pentax E20 istället och den var ännu värre och jag tog andra batterier för jag kände att det skulle bli såhär.
Har kvar test bilderna om ni vill att jag ska lägga upp.
Men nu till saken, jag behöver råd och rön efter en digital kamera som ger bra bilder som helst inte har någe mycket brus (beror ju på ljusförhållandet väl?)
Och inte kostar skjortan, morsans Sp-320 kostar i nuläget 2400:- och är enormt bra men hon köpte den för 1999:- på expert förut men den har dom inte kvar verkar det som :/
Har varit inne på onoff och dom trackade inte på mig en kamera
Fick en väldigt kompetent person som kunde sin sak och ville att jag skulle läsa på recension sidor, och gav även förslaget om systemkamera.
Tror på grund av det jag sökte efter och kunde så frågade om en sån vore bättre för mina krav men jag tycker att dom helt enkelt e förstor.

Sålänge kameran finns i en butik att köpa så tar jag emot dom flesta tipsen, men vill gärna ha extra minne inkluderat.

Eller ska jag vänta med kamera köpet?
Tack på förhand
/Matx

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Fujifilm Finepix F20 eller F30.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Jag skulle se på blocket eller fotosidan om nån vill sälja sin beggade nästan nya Canon G7, den verkar grymt fin! Borde gå att få för ca 3000kr

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Medlem

Hittar Canon G7 för lite över 4000:- :/ (blocket)
Men blev sugen på Fujifilm Finepix F20, fanns på pixmania för 2 471 :- med 1 gb minne extra batteri och läderväska
Jävligt sugen faktiskt men frågan e om den är bra, enligt deras hemsida och "preview bilder" så var det bra bilder men dom kan ju vara redigerade.
Men den verkar faktiskt lovande, sedan att beställa igenom internet e en annan femma (om jag skulle bli missnöjd igen, så lär det väl bli mer problem?)

Jag tackar för dom förslag ni har kommit med hitills ^^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Hittar Canon G7 för lite över 4000:- :/ (blocket)
Men blev sugen på Fujifilm Finepix F20, fanns på pixmania för 2 471 :- med 1 gb minne extra batteri och läderväska
Jävligt sugen faktiskt men frågan e om den är bra, enligt deras hemsida och "preview bilder" så var det bra bilder men dom kan ju vara redigerade.
Men den verkar faktiskt lovande, sedan att beställa igenom internet e en annan femma (om jag skulle bli missnöjd igen, så lär det väl bli mer problem?)

Jag tackar för dom förslag ni har kommit med hitills ^^

Jag skulle hålla mig borta från Pixmania, den butiken är inte att rekommendera då många haft väldiga problem med deras kundtjänst som inte alls fungerar.
Se här: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=374 och en tråd om Pixmania: http://se.pricerunner.com/forum/viewtopic.php?t=5008.
Butiken ligger i Frankrike men de visar allting som att den är svensk, men att den ligger i Frankrike kan bidra till problem då de inte riktigt följer svensk lag ibland.

Jag rekommenderar en Canon ixus 800IS som jag köpte för ett tag sedan, mycket bra allround kamera och riktigt robust och bra kvalitets känsla. Tar riktigt bra makro och den är riktigt trevlig. Den har bland annat fått märket "Toppklass" av cyberphoto: Cyberphoto's synpunkter och testbilder på 800IS
Om du blir mer intresserad så finns det ett antal tester att hitta genom att använda google, dock är det värt att tänka på att den heter Canon SD700 IS i USA.

Men vill du ta mycket natt/mörka bilder har jag kört att Fujifilm Finepix F30 är grym på det.

Permalänk
Medlem

Okej, då vet man. Blir kanske att kolla om dom finns i lokala butiker kanske?
Länken på Canon Ixus 800IS fanns det test bilder på (gillar det mycket), och inomhus bilderna tyckte jag var bra. Men utomhus speciellt första så blir träden "suddiga", och upplever det som störande :/ Eller om det e fel på mig också kanske? Men makro bilderna och inomhus bilderna var hur bra som helst som dom visade. Men lite besviken på ute bilden (första)
Funderat på F20/F30 och du säger att F30 e bättre när det e mörkt, vilket jag uppskattar väldigt mycket. Kanske ska ta några bilder utomhus och kolla med morsans Sp-320 men dom bilder vi har tagit med den slår ju Ixus'en på fingrarna enligt mig :/
Får leta lite recensioner och bilder som kommer från en F30 ^^
Kanske låter som att jag vill ha en Sp-320 vilket inte är fallet för jag tycker att den är lite klumpig, men om det inte finns någon som tar finare/lika fina bilder så har man inge val att ta den. Men den finns inte hos någon butik, så det är där det tar stopp.

Men jag tackar för din hjälp Expertive

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

F30 vs. 800IS vid ISO 800.

Enskild test för 800IS: http://www.dpreview.com/reviews/canonsd700is/
Enskild test för F30: http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/

De får samma sammanlagda betyg, men det är två ganska olika kameror.
Lite eget tyckte och smak vilken man ska välja och vad man ska ta för kort.
800IS fungerar väldigt bra för makro och allround, F30 vad jag vet om den så tar den väldigt bra bilder när ljusförhållanderna inte är bra men annars så vet jag inte så mycket om den du kan ju läsa testerna om du orkar

Permalänk
Medlem

Tittar igenom dom där tills imorgon
Sedan vs länken så gillade jag F30 direkt O.o vilka bilder alltså. Sånna som jag vill ha på mina bilder
Tackar för länkarna, och dpreview har man satt med väldigt mycket. Onoff killen tipsade mig om den när jag var där förut

Tack ännu en gång Expertive

Edit:
Nu blir jag ledsen, tittade på recensionerna och tyckte att den som var bättre av ixusen och F20 var garanterat F20 men man ser suddigheter i en naturbild (mysko sudd)
Och lugnade ner mig med att ta några bilder med morsans kamera, blir lika glad på varje bild jag tar. Ska ta med mig den när jag jobbar uppe på Åre björnen, för där finns det natur bilder att ta.
Kollade igenom minneskortet och ser till min förvåning att dom kör en laserpekare rakt in i sensorn och blir rädd. Kan sensorn bli defekt på någe sätt av det, som det blir med en laser mot ögat grejjen?
För bilderna såg inte snygga ut, men den verkar ha klarat sig.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Tittar igenom dom där tills imorgon
Sedan vs länken så gillade jag F30 direkt O.o vilka bilder alltså. Sånna som jag vill ha på mina bilder
Tackar för länkarna, och dpreview har man satt med väldigt mycket. Onoff killen tipsade mig om den när jag var där förut

Tack ännu en gång Expertive

Det va så lite så, glad att man kan hjälpa till

Permalänk
Medlem

kolla på http://www.fotosidan.se/reviews/
Där kan du läsa vad användare tycker om kameran

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Medlem

Öhm, kollade upp morsans kamera på den sidan (fotosidan.se). Vad e raw format för någe?
Och det som dom tycker har jag inge problem med :/ t.ex batteritiden kan fylla minneskortet (512Mb) sedan kan man behöva byta batteri.
F30 fick fin recension och även bilder som personen tog och jämnförde med några andra kameror som han har använt förut.
Tycker att fotosidan.se är en utmärkt sida ^^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

RAW format är Rå format, bilderna är inte komprimerade på något sätt och det är väldigt smidigt att redigera i. Det är något jag saknar i min 800IS, men RAW fanns inte i någon annan kompakt jag kollade på heller, det är sällsynt i kompakt kameror vilket är synd.

Fotosidan är en utmärkt sida för fotointresserade, tråkigt nog har den ingen recension av 800IS.

Permalänk
Medlem

Morsans kamera har raw verkar det som xD
Men vad jag ska ha det till vetta tusan, tycker inte om att redigera bilder för att dom ska ju bli bra från början ^^
Läst igenom recensionerna och tycker att F30 verkar bättre, fanns även en recension på fotosidan om den. Den fanns också under 3000:- med 1 gb minne också vilket inte är så dumt.
Och blir bilderna snyggare om jag tar en raw bild?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Och blir bilderna snyggare om jag tar en raw bild?

I korthet ang. RAW vs JPEG:

Fördelar med RAW:
* Sparar datan "rakt av" från sensorn - bra om man tänkt göra efterbehandling av bilden
* Kameran behöver nästan inte göra någon behandling alls av bilddatan från sensorn, blir dock mer att skriva till minneskortet.

Nackdelar med RAW:
* Ingen komprimering -> stora bildfiler. Ryms färre bilder på minneskortet.
* RAW är inget standardiserat bildformat, olika kameror har olika RAW-format! Det är alltså olämpligt att skicka RAW-filer till folk, helt bortsett från storleken, konvertering krävs.

Fördelar med JPEG:
* Standardiserat format, ett program som kan öppna JPEG kan öppna alla JPEG-filer. Lätt att dela med sig av bilderna utan någon konvertering alls, om så önskas.
* Små bildfiler. Ryms fler bilder på minneskortet.

Nackdelar med JPEG:
* Destruktiv komprimering, viss kvalitetsförlust. (Normalt finns det ju flera kvalitetsinställningar för JPEG på kameran, om man väljer den högsta brukar det räcka långt.)
* Tyngre beräkningsmässigt för kameran att utföra JPEG-komprimeringen, men blir mindre att skriva till minneskortet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack evil penguin, väldigt bra skrivet Och utförligt dessutom.

Edit:
Testade att ta några raw bilder, men dom vill inte visas xD
Kan ju inte ha samma licens nyckel på flera datorer :/
Så nu är jag på jakt efter ett raw program för olympus bilderna
Olympus egna program vill inte öppna raw bilderna, så varför finns raw formatet xD

Edit 2:
Hittade RawShooter essentials som dessutom e gratis ^^
Fan vilken skillnad på jpeg och raw bilder, sedan kunde man ändra hyffsat mycket i programmet också
Kanske vill lägga till att jag vill ha en kamera med raw funktion

Tagit bilder i fjällen nu med min mammas kamera, jag vill ha den!!!!!
Men den finns inte nånstans, förutom på nätet. Vill häldre köpa en kamera i en butik, lite snabbare service (kanske)

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Edit 2:
Hittade RawShooter essentials som dessutom e gratis ^^
Fan vilken skillnad på jpeg och raw bilder, sedan kunde man ändra hyffsat mycket i programmet också
Kanske vill lägga till att jag vill ha en kamera med raw funktion

Av nyfikenhet, vad var det för skillnader du upplevde med att fota i råformat?