Permalänk
Medlem

Dryg uppgradering!

Jag har ett litet dilemma. Jag har insett att min nuvarande AMD 2400+ börjar bli lite för slö för att hänga med i nya spel som Supreme Commander och C&C 3 och behöver därför uppgradera. Till saken hör dock att jag inte vill tvingas köpa ett nytt grafikkort och det jag har är ett 6800LE@GT med AGP (!) vilket ger hela dilemmat. Helst skulle jag vilja slippa köpa minnen och ljudkort också. Har nån slags 333Mhz-minnen just nu och ett inbyggt ljudkort med optisk utgång (viktigt!). Har kollat runt lite men känner mig inte tillräckligt påläst för att avgöra vad som är bra.

Så har ni några tips? Vad jag är ute efter är alltså ett moderkort som:

- Hanterar en bra processor som är en lagom (men ändå rätt kraftig) uppgradering till en AMD Athlon 2400+.
- Har AGP.
- Har inbyggt ljudkort med optisk utgång.
- Klarar gamla minnen.

Kraven är ordnade i prioritetsordning för att minimera kostnader vid uppgradering.

Tack på förhand för alla bra förslag!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Du kan ju kanske köra på ett Asrock 755Dual-Vsta och en billigare c2d. Det moderkortet tar ju både agp och DDR minne (+DDR2 om man vill). Är inte säker på om du kan köra minnena i 333mhz, men det är möjligt. Går det inte är ju DDR2 billigt nu så i värsta fall får du köpa nya. vet ej hur det är med ljudkortet på detta dock.

Just d ja, finns ett nyare Asrock (tror jag det är) också som har alla dessa funktioner så kanske är ännu bättre att satsa på. Vet tyvärr inte modellnamnet.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Budget?

Vad använder du datorn till, spel?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanslagna och flyttade*

Kom ihåg att korspostning inte är tillåtet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hej!

Min bror har nästan samma system som dig och är också på G med uppgradering. Verkar ju toppen om man kan ha kvar grafikkort och minnen, visste inte ens att de fanns moderkort som klarade DDR och C2D samtidigt.

Någon som kan länka till ett moderkort som är sådant?

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Budget?

Vad använder du datorn till, spel?

Han skrev ju spel som Supreme Commander och C&C 3

Zartax
Tror du 6800LE kommer att räcka till dom spelen?
Jag tycker mitt är lite småhackigt på Company Of Heroes, fast då kör jag på max detaljer

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Han skrev ju spel som Supreme Commander och C&C 3

Zartax
Tror du 6800LE kommer att räcka till dom spelen?
Jag tycker mitt är lite småhackigt på Company Of Heroes, fast då kör jag på max detaljer

Ja, sålänge man inte har några krav på grafiken. SupCom och C&C3 funkar bra tills det börjar bli många enheter (i bild eller ej spelar ingen roll). Sen går FPS:en ner betydligt. Samma sak med Company of Heores. Som referens har jag en kompis som har en fet processor och sämre grafikkort som kan köra CoH utan problem bara han har låga grafikinställningar.

Basep: Tack för tipset! Ska kolla upp det lita noggrannare.

OSkar000: Ursäkta, visste inte var jag skulle lägga det då jag inte brydde mig om vilket märke processorförslagen var av.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Är det nån jätteide att skita i att byta gf?
Som du nämner vill du ju uppgradera för at datorn skall hänga med i nyare spel...i min värld går inte det ihop.

Har du en väldigt tight budget så är det kanske bättre att titta på begagnat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Är det nån jätteide att skita i att byta gf?
Som du nämner vill du ju uppgradera för at datorn skall hänga med i nyare spel...i min värld går inte det ihop.

Har du en väldigt tight budget så är det kanske bättre att titta på begagnat?

Men jag har inga krav på att det ska se snyggt ut, bara att det ska flyta på. I de flesta spel så kan man minska grafikinställningarna såpass mycket att det flyter med halvdanna grafikkort ändå, sålänge resten inte är flaskhals. Men nu när jag har testat bl.a. Supreme Commander och C&C3-demot så funkar det bra tills att det blir många enheter i spelet (inte på skärmen) så jag misstänker att det är processorn som inte hänger med. Men begagnat kan nog vara nått att titta på ändå.

Visa signatur