Permalänk
Avstängd

framtida "Data" köp råd

sitter här och ska snart gå hem från jobbet och funderar lite på ev. framtida köp

vad är bäst o satsa på om man har bra slant över, en dator med dubbla cpu´s och mycket ram och bra grafik kort och en stor skärm eller single cpu mycket ram och dubbla grafik kort och en stor skärm?

Ändamålet med datorn är spel och redigera film.

har ännu inte hittat ett moderkort med dubbla cpu slot och dubbla grafikkorts slot, om nu det någonsin kommer tillverkas

Vad är era åsikter o tankar?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Då ska du satsa på Dubbel = Core2Duo
och dubbla grafikkort + mycket ram.

tycker jag.

Är ekonomin begränsad eftersom det verkar som du inte väljer in stor skärm till första alternativet?

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 1,8Ghz @ 3.4Ghz || Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet || Asus P5N-E SLI || XFX GeForce 7900GS 600M 256MB @ 630/1870 || Corsair PC5300 DDR2 2048MB 667 MHz || Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM + Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM || Tagan TurboJet 1100W || Samsung 24" LCD Widescreen

Permalänk

Vad du gör är att vänta till prissänkningen i slutet av april och skaffar dig en quadcore då, för tyngre applikationer som film redigering så är en quadcore svårslagen

Håller med om att du bör köra SLI eller crossfire. Kanske crossfire med ATIs r600 som släpps i maj?

Eller om du har lika mycket tålamod som mig så kan du vänta till juni, release av massa coola grejer så och med stor sannolikhet så kommer ett priskrig då när AMD vill jäklas med Intel efter att Intel gjort AMD till åtlöje med sina dualcore processorer.

Vidare så kan du räkna med att spara in ca 30% på alla Intel processorer över E6600.

Jag skulle själv bygga ett monster för tyngre applikationer men jag väntar till juni. Om du också orkar vänta så jag du höra av dig så kan jag ge tips när dagen kommer.

Permalänk
Avstängd

Static84 finns det moderkort för dubbla cpu och dubbla grafik kort?

tryinghard Planerar för par år fram över måste spara en del! tänkte en stor budget! så man sitter o fluktar över dator delar o drömmer!
men quad core har jag tänkt mig eller mer om det finns i framtiden!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

När man ska spendera en stor summa pengar på en ny pc så måste man ta det jäkligt lugnt och inte bara slänga ihop något på impuls. Jag tänker spendera 30 - 40k på min nästa rig (all included).
Men som sagt, väldigt snart kommer ddr4 tekniken och det skulle kännas lite dumt att sitta med ddr3 bara för att man inte väntade en månad eller två

Om du tänkte spendera något i närheten av den summan så hjälper jag dig gärna när jag ändå ska bygga mitt system. Om du inte kan vänta så kan du läsa följande: http://www.legitreviews.com/article/415/1/
Det systemet skulle idag kosta ca 30 - 35k (med skärmar å shit).

Anyways. Om du har en fet budjet och tålamod så skicka ett PM så kan vi ta en privat diskution.

Cheers