Gäller garanti vid batterifel?

Permalänk

Gäller garanti vid batterifel?

Har en Iaudio X5v som är lite mer än 1 år gammal. Batteriet håller nu endast i ca 4 timmar musiklyssnande, sen dör den. Täcker garantin den typen av fel?

Visa signatur

OCZ GameXStream 700w || Intel core duo E6600 @ 3,0ghz boxad kylning ||Asus p5b || 2x1024mb Corsair TWIN2X 6400PRO || 8800GTX || Samsung sata 250gb || maxtor sata 160GB || Samsung Sata II 400gb ||
BÄRBAR: Intel Core Duo T2500 2.0GHz, 2048MB 667MHz DDR2, 100GB 7200rpm SATA, GeForce Go 7800 256MB, 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skärm (1920x1200) med TrueLife™

Permalänk
Medlem

Batterier är väl att se som en ganska solklar förslitningsvara, som man får räkna med tappar i kraft efter ett års användande?

Permalänk
Medlem

Håller nog med kvack angående detta. Det är snarare "normal förslitning" än ett fel. Sen kan man ju tycka att batterierna bör hålla lite bättre, men det är en helt annan sak. Det hade kanske varit ett fel om batteriet hade varit på denna nivå efter redan några månader.

Permalänk
Medlem

Japp, förbrukningsvara tyvärr.

Surt men ingen täckning på garanti, eller väldigt sällan iaf.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Att företagen försöker få batterier till att vara förbrukningsvara är en sak, vad lagen anser är inte nödvändigtvis detsamma.

Vad stog det i dokumentationen du fick vid köpet? Även om det specifikt står att batterier är undantagna från garantin så är det inte alls säkert att det är godtagbart med en sådan "friskrivningsklausul" från företagets sida.

Det är inte alls säkert att det är godtagbart att ett batteri slutar fungera ordentligt redan efter ett år. Det beror bl.a. på vad det är för batteri. Här har vi att göra med ett uppladdningsbart (inbyggt?) batteri som antagligen är ganska dyrt (ett batteribyte kostar enligt iaudios hemsida 495kr).

Jämför med t.ex. vad ARN (allmänna reklamationsnämnden) sagt om ett laddningsbart batteri till en bärbar dator redan 1997:

http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.htm&r=3&f=G&Sect8=PLSCRIPT&s1=batteri&s2=&s3=&s4=&s5=&s6=

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Att företagen försöker få batterier till att vara förbrukningsvara är en sak, vad lagen anser är inte nödvändigtvis detsamma.

Vad stog det i dokumentationen du fick vid köpet? Även om det specifikt står att batterier är undantagna från garantin så är det inte alls säkert att det är godtagbart med en sådan "friskrivningsklausul" från företagets sida.

Det är inte alls säkert att det är godtagbart att ett batteri slutar fungera ordentligt redan efter ett år. Det beror bl.a. på vad det är för batteri. Här har vi att göra med ett uppladdningsbart (inbyggt?) batteri som antagligen är ganska dyrt (ett batteribyte kostar enligt iaudios hemsida 495kr).

Jämför med t.ex. vad ARN (allmänna reklamationsnämnden) sagt om ett laddningsbart batteri till en bärbar dator redan 1997:

http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.htm&r=3&f=G&Sect8=PLSCRIPT&s1=batteri&s2=&s3=&s4=&s5=&s6=

Åh f*n ett solklart referatfall att använda sig av vid kontakt med företag som hänvisar till att batteriet är en förbrukningsvara!

Permalänk

enligt den garantisedeln som iaudio skickar med (en gul sådan) så står det en massa text om när garantin INTE gäller. däremot står det inget om batteriet där, så då borde det väll ändå gå på garantin?

Visa signatur

OCZ GameXStream 700w || Intel core duo E6600 @ 3,0ghz boxad kylning ||Asus p5b || 2x1024mb Corsair TWIN2X 6400PRO || 8800GTX || Samsung sata 250gb || maxtor sata 160GB || Samsung Sata II 400gb ||
BÄRBAR: Intel Core Duo T2500 2.0GHz, 2048MB 667MHz DDR2, 100GB 7200rpm SATA, GeForce Go 7800 256MB, 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skärm (1920x1200) med TrueLife™

Permalänk
Medlem

Oftast brukar de väll lämna minimal garanti på batterier, dvs 6 månader.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Man måste skilja på bolagets garanti och den lagstadgade reklamationsrätten, det är två helt skilda saker. Oavsett vad bolaget säger så har du numera 3 års reklamationsrätt på produkter som du köpt i Sverige (produkter köpta före 1 april 2005 har 2 år).

Fram till 6 månader efter köpet så är det upp till försäljaren att bevisa att felet inte förelåg vid försäljning (och det kan de inte så länge det inte finns tecken på yttre våld o.s.v.).

Efter det så är det konsumenten som skall visa att fel förelegat vid leverans. En produkt som slutar fungera efter bara ett år är troligtvis felaktig redan vid leverans, den är helt enkelt inte tillräckligt välgjord.

Det är korrekt att 3-årsregeln inte gäller vid rena förbrukningsvaror som t.ex. ett mjölkpaket osv. Dock är det som jag skrivit ovan inte helt säkert att återladdningsbara batterier skall räknas som förbrukningsvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Man måste skilja på bolagets garanti och den lagstadgade reklamationsrätten, det är två helt skilda saker. Oavsett vad bolaget säger så har du numera 3 års reklamationsrätt på produkter som du köpt i Sverige (produkter köpta före 1 april 2005 har 2 år).

Fram till 6 månader efter köpet så är det upp till försäljaren att bevisa att felet inte förelåg vid försäljning (och det kan de inte så länge det inte finns tecken på yttre våld o.s.v.).

Efter det så är det konsumenten som skall visa att fel förelegat vid leverans. En produkt som slutar fungera efter bara ett år är troligtvis felaktig redan vid leverans, den är helt enkelt inte tillräckligt välgjord.

Det är korrekt att 3-årsregeln inte gäller vid rena förbrukningsvaror som t.ex. ett mjölkpaket osv. Dock är det som jag skrivit ovan inte helt säkert att återladdningsbara batterier skall räknas som förbrukningsvara.

Jo men hur skall köparen nu kunna bevisa att det var ett ursprungsfel Då alla vet att batterier blir sämre med tiden eller vid dålig skötsel.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Det vet inte alla. Om iaudio nu inte har skrivit i bruksen att batteriet är en förbrukningsvara så är det ett rätt klockrent fall.

Om det däremot är angivet i de medföljande pappren att batteriet är en förbrukningsvara gäller inte ARN-beslutet ovan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Avstängd

Spelar knappt någon roll hur det är, ingen ny batteri

Farsans laptop har en defekt batteri och enligt tillverkarens svenska hemsida så har batteriet 1års garanti, han har laddat batteriet kanske 6 gånger och nu håller den inte mer än 30min.. knappt 1 år gammal.

Men ingen ny batteri alls, bara att punga 1800kr som fanskapet kostar.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

*djup suck*

Läs vad jag skrev, det ligger ett par inlägg upp...

Läs fallet från ARN som jag har länkat till också.

Permalänk
Medlem

om batteriet ska hålla 24 timmar och håller 4 t ex är det nog inget man ska behöva leva med

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

*djup suck*

Läs vad jag skrev, det ligger ett par inlägg upp...

Läs fallet från ARN som jag har länkat till också.

Ska du inte argumentera om hur mycket gifitga ämnen bilar släpper ut och länka till data från en T-ford? Vad ARN sa 1997 kan nog inte va av mindre vikt än det är. Saker förändras.

Visa signatur

Permalänk

Kom ihåg att ARN inte är någon domstol. Företag kan välja att följa eller inte följa deras rekommendationer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Kom ihåg att ARN inte är någon domstol. Företag kan välja att följa eller inte följa deras rekommendationer.

Förvisso, men seriösa företag följer ARN:s rekommendationer.

En fördel jämfört med en domstolsprövning är att det hos ARN inte behöver kosta dig något, mer än din egen tid.

Jag tycker att det låter som något som borde falla inom garantin. Kontakta konsumentvägledaren i din kommun.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Jag tycker att det låter som något som borde falla inom garantin. Kontakta konsumentvägledaren i din kommun.

Det låter som ett löseri med tid. Det är vedertaget att batterier är en förbrukningsvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morango
Det låter som ett löseri med tid. Det är vedertaget att batterier är en förbrukningsvara.

Att branschen vill det är väl inte så konstigt men ARN säger ju något helt annat så läs detta http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.h... och fundera på vad du skrivit då det är vedertaget att garantin ska gälla även batterier då ARN det inte finner självklart att batterier är en förbrukningsvara utan har garanti lämnats så skall detta gälla även batterier och har garanti inte lämnats så är det 6 mån som gäller där säljaren har bevisbördan att jag kunden på något sätt har varit försumlig varvid en reklamation inom 6 mån efter nyinköp av vara inte går igenom men hur lätt är det att bevisa för säljaren?

Men du är väl kanske säljare eller delägare i ett företag och då kan jag förstå att du envist hävdar att batterier är en förbrukningsvara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Men du är väl kanske säljare eller delägare i ett företag och då kan jag förstå att du envist hävdar att batterier är en förbrukningsvara?

Vad som gäller företag i sig så kan ju nämnas att företagen i sig inte omfattas av några konsumentskyddslagar. Säger tillverkaren att det är 3 månaders garanti, och man har köpt produkten som företag, så är det 3 månader som gäller (om man inte har tecknat någon form av extra-garanti).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m@rtoja
Vad som gäller företag i sig så kan ju nämnas att företagen i sig inte omfattas av några konsumentskyddslagar. Säger tillverkaren att det är 3 månaders garanti, och man har köpt produkten som företag, så är det 3 månader som gäller (om man inte har tecknat någon form av extra-garanti).

Företag kan inte luta sig mot konsumentköplagen nej för den gäller bara privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att branschen vill det är väl inte så konstigt men ARN säger ju något helt annat så läs detta http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.h... och fundera på vad du skrivit då det är vedertaget att garantin ska gälla även batterier då ARN det inte finner självklart att batterier är en förbrukningsvara utan har garanti lämnats så skall detta gälla även batterier och har garanti inte lämnats så är det 6 mån som gäller där säljaren har bevisbördan att jag kunden på något sätt har varit försumlig varvid en reklamation inom 6 mån efter nyinköp av vara inte går igenom men hur lätt är det att bevisa för säljaren?

Men kom igen, 1997? Du tror inte andra tankar finns idag 10 år senare? Du vet, tekniken går frammåt.

Sen brukar oftast företag gardera sig genom att skriva t.ex 2 års garanti (6 månader på batteri). Vilket då betyder att det inte är ett garantiärende.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Derox, det är snarare så att konsumenten har ett starkare skydd idag än 1997, med hjälp av ett par förändringar i konsumentköplagen.

Ett sådant batteri som det är frågan om är knappast förbrukningsvara i ordets egentligen tilltänkta mening.

Bara en liten fråga: Säljer du liknande saker själv och är rädd för att behöva ta ditt företagaransvar eller varför är det så svårt att förstå det de flesta här skriver?

edit: Särskilt större elektronikföretag som onoff, elgiganten (skräckexemplet nr 1), siba o.s.v. försöker nästan alltid att lura folk som inte vet om vad som gäller. Se sen vad som händer när man kopplar in konsumentvägledaren...(inlägg nr10)

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=109745#

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men kom igen, 1997? Du tror inte andra tankar finns idag 10 år senare? Du vet, tekniken går frammåt.

Sen brukar oftast företag gardera sig genom att skriva t.ex 2 års garanti (6 månader på batteri). Vilket då betyder att det inte är ett garantiärende.

Nej samma tankar finns idag dvs ett starkt konsumentskydd dels via lagstiftning som sedan provas i div rättsfall låt det vara även 20 år tillbaks men som lika f*******t gäller ändå som en riktlinje för hur det ska fungera i liknande fall!

Sen har vi den garanti som många tillverkare ger självmant för att framstå som bättre än sina konkurenter och då är det så att dom får skriva in i sina garantivillkor att det inte gäller batteriet men dom kan inte smita ifrån 6 mån som är den lagstadgade s k garantin.

Vad skulle det annars vara för tankar som du pratar om? Att batterierna har blivit sämre idag eller vad? Du får gärna utveckla ditt tankesätt här?

Permalänk
Medlem

Om vi ska följa vissa människors resonemang här så kan vi snart slänga in att man kan reklamera patroner till skrivare som fabrikationsfel och inte som förbrukningsvara om den inte håller 6månader.

Är nästan löjligt hur vissa här verkar försvara argumentet att batteri ej ska räknas som förbrukningsvara. Med tanke på hur folk hanterar batterier allt från datorn till mobil och vanliga uppladdningsbara.
Om ett batteri inte hade "slitits" som det gjort av dålig hantering/användning hade jag kunnat hålla med vissa här om att det inte ska räknas som förbrukningsvara, men så som tekniken i sig fungerar för batterier så kan jag förnuvarande inte hålla med om att det inte ska räknas som förbrukningsvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej samma tankar finns idag dvs ett starkt konsumentskydd dels via lagstiftning som sedan provas i div rättsfall låt det vara även 20 år tillbaks men som lika f*******t gäller ändå som en riktlinje för hur det ska fungera i liknande fall!

Sen har vi den garanti som många tillverkare ger självmant för att framstå som bättre än sina konkurenter och då är det så att dom får skriva in i sina garantivillkor att det inte gäller batteriet men dom kan inte smita ifrån 6 mån som är den lagstadgade s k garantin.

Vad skulle det annars vara för tankar som du pratar om? Att batterierna har blivit sämre idag eller vad? Du får gärna utveckla ditt tankesätt här?

Att om man inte slagit i huvvet lite för många gånger inser man att batteriers livslängd blir sämre med tiden, dock håller jag med dig om att åtminstone 6 månader bör ett batteri hålla sig i hyffsat skick i varje fall. Fast nu pratar vi om en över 1 år gammal pryl, klart batteriet är kasst om det inte blivit behandlat bra.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker vi pratar om lite olika saker här. Utbytbara batterier är en sak. Man kan diskutera vad som är ok men där kan man iallafall "bara" köpa ett nytt batteri.

I detta fall, om jag förstått iAudio's hemsida rätt, handlar det om ett inbyggt Lithium batteri som normalt ska hålla i 14 timmar. Låt oss anta att det i verkligheten bara handlar om 10 timmar. Att det efter ett år istället bara håller 4 timmar tycker jag inte alls är acceptabelt. Det är en försämring på över 50% på 1 år. Eller menar ni som säger att detta att tanken är att du ska behöva köpa en ny MP3-spelare varje år bara för att batteriet inte håller längre? Om min gamla Creative Vision:M skulle förlora så mycket batteritid på ett år skulle jag definitivt reklamerat den till Creative.

Självklart försämras batterier med tiden men frågan här är om en sådan stor försämring efter bara ett år är något som kan antas vara "normalt".

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Att om man inte slagit i huvudet lite för många gånger inser man att batteriers livslängd blir sämre med tiden, dock håller jag med dig om att åtminstone 6 månader bör ett batteri hålla sig i hyfsat skick i varje fall. Fast nu pratar vi om en över 1 år gammal pryl, klart batteriet är kasst om det inte blivit behandlat bra.

Enda gånger jag slår i huvudet är när den åker in i väggen pga folk som inte vill ta åt sig fakta som säger att batterier som har en betydlig kostnad av apparatens slutpris ska hålla lika länge som man har lämnat garanti för det finns det prejudikat på och sen är det säljaren som har bevisbördan att kunden om möjligt har varit försumlig.

En annan lustig sak är att handlare tar mycket mycket lång tid på sig att ta åt sig negativ information som t ex när konsumentköplagen ändrades så kunden har rätt till ersättning för alla utlägg som är betingade av ett garantianspråk och kunden har gjort vad den kunnat för att hålla kostnaderna nere för att kunna göra reklamationen. Fick bråka en del med en handlare trotts att detta gällt i flera år för att han inte trodde mig men jag hade med mig utskrift av då gällande lagstiftning.

Frågar dig igen om du jobbar som säljare eller är delägare i ett företag och därför har ett intresse av att kunder inte ska ersättas för batterier som har tappat i kapacitet eller helt enkelt slutat fungera under lämnad garantitid?

Kan ju länka till det mig veterligen senaste fallet där en kund fått rätt mot en säljare som i detta fall är SIBA pga att det lämnats garanti och man inte försökt friskriva sig ifrån detta på batteriet! Finns att läsas här http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=109745# där kunden fick rätt till slut den 1 dec 2005 där konsumentvägledaren säkerligen lutat sig mot det prejudikat som finns att läsas här http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.h...

Så m a o är det inte 10 år sedan utan lite mer än 2 år sedan som det senast mig veterligen avgjordes till kunds fördel pga att SIBA i detta specifika fall inte har upplyst kund om att garanti inte gäller på batteri därför att citat "då får man ju ha stora plakat i butiken" vilket man ju redan har men då är det alla positiva egenskaper som man med mer eller mindre ärliga argument försöker tuta i kunder att en vara har.

Nä tycker det är relativt fastslaget att garanti gäller även batterier som är inbyggda och kostar en betydande del av en varas slutpris så du får tycka som du vill Derox men du är som man säger "ägd" så det skriker om det tills du kan överbevisa mig med hårda fakta som visar att jag har fel och du har rätt i din argumentering!

Permalänk
Medlem
Citat:

Enda gånger jag slår i huvudet är när den åker in i väggen pga folk som inte vill ta åt sig fakta som säger att batterier som har en betydlig kostnad av apparatens slutpris ska hålla lika länge som man har lämnat garanti för det finns det prejudikat på och sen är det säljaren som har bevisbördan att kunden om möjligt har varit försumlig.

En annan lustig sak är att handlare tar mycket mycket lång tid på sig att ta åt sig negativ information som t ex när konsumentköplagen ändrades så kunden har rätt till ersättning för alla utlägg som är betingade av ett garantianspråk och kunden har gjort vad den kunnat för att hålla kostnaderna nere för att kunna göra reklamationen. Fick bråka en del med en handlare trotts att detta gällt i flera år för att han inte trodde mig men jag hade med mig utskrift av då gällande lagstiftning.

Frågar dig igen om du jobbar som säljare eller är delägare i ett företag och därför har ett intresse av att kunder inte ska ersättas för batterier som har tappat i kapacitet eller helt enkelt slutat fungera under lämnad garantitid?

Kan ju länka till det mig veterligen senaste fallet där en kund fått rätt mot en säljare som i detta fall är SIBA pga att det lämnats garanti och man inte försökt friskriva sig ifrån detta på batteriet! Finns att läsas här http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=109745# där kunden fick rätt till slut den 1 dec 2005 där konsumentvägledaren säkerligen lutat sig mot det prejudikat som finns att läsas här http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.h...

Så m a o är det inte 10 år sedan utan lite mer än 2 år sedan som det senast mig veterligen avgjordes till kunds fördel pga att SIBA i detta specifika fall inte har upplyst kund om att garanti inte gäller på batteri därför att citat "då får man ju ha stora plakat i butiken" vilket man ju redan har men då är det alla positiva egenskaper som man med mer eller mindre ärliga argument försöker tuta i kunder att en vara har.

Nä tycker det är relativt fastslaget att garanti gäller även batterier som är inbyggda och kostar en betydande del av en varas slutpris så du får tycka som du vill Derox men du är som man säger "ägd" så det skriker om det tills du kan överbevisa mig med hårda fakta som visar att jag har fel och du har rätt i din argumentering!

Okej vi ser här.

från arn: "H har uppgivit att hon fick uppfattningen vid köpet att batteriet skulle gå att ladda "oräkneliga gånger". Säljföretaget har inte invänt mot detta. Inte heller framgår det av den lämnade garantin att batteriet skulle vara undantaget från den såsom förbrukningsvara."

Hur är denna länk relevant då iAudio inte verkar hävdat att det går att ladda den om och om igen till tidens slut. Sen har jag aldrig sagt att ett batteri skall hålla i mindre än 6 månader, på 6 månader skall du inte hinna förstöra ett batteri en betydande mängd även om du misshandlar det.

Till frågan om jag är säljare eller något, nej det är jag inte. Jag anser dock att människor skall ta ansvar för egna handlingar, har man sönder något får du stå för det själv, och batterier är sådant som går sönder ifall du inte tar hand om det på ett bra sätt. Jag många vill byta sina saker ifall de tappat dem och de gick sönder, skyll er själva säger jag. Jag brukar ha tappat sönder mina mobiler efter nått år, och brukar oftast ha lite garanti kvar. Ingen idé att gå och bråka, skulle säkert kunna få det på garantin, men vore det rätt?

Då det är över ett år sen han köpt varan KAN iAudio om de avtalat om 6 eller 12 månaders garanti på batteriet hävda att han vid köp informerats om garantin. Jag gissar på att iAudio lämnar 2 års garanti, annars vore det onödigt att äns ha diskussionen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag anser dock att människor skall ta ansvar för egna handlingar, har man sönder något får du stå för det själv, och batterier är sådant som går sönder ifall du inte tar hand om det på ett bra sätt.

Vad är det som säger att han har haft sönder det eller att han inte tagit hand om det på ett bra sätt? Bara för att batteriet blir så mycket sämre på 1 år betyder det inte att det är konsumenten som felaktigt hanterat det.

Citat:

Jag brukar ha tappat sönder mina mobiler efter nått år, och brukar oftast ha lite garanti kvar. Ingen idé att gå och bråka, skulle säkert kunna få det på garantin, men vore det rätt?

Och här säger du att det är ditt eget fel att du har sönder dina mobiler och kan ta det på garantin..men struntar i det eftersom jag antar att du lika bra som jag vet att det är fel. Men din jämförelse är irrelevant eftersom det bara är spekulationer om han har hanterat batteriet fel eller ej.