Komplett vill köpa Inwarehouse

Permalänk
Melding Plague

Komplett vill köpa Inwarehouse

Den norska e-handelsjätten Komplett som även har kontor i bland annat Sverige skall inom kort lägga ett bud om 173 miljoner (2,40 per aktie) på den svenska återförsäljaren Inwarehouse vilket ger dem mer än 70 procent av aktierna i bolaget.

Läs nyheten: Komplett vill köpa Inwarehouse

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med uppköp är att konkurrensen minskar

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Konkurrensen? Komplett = billigt och bra, Inwarehouse = Dyrt som fan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Grymt, komplett är den bästa siten jag vet, köper all min hårdvara där.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

för dom lite äldre kanske man ska tänka på att aktien kommer antagligen stiga och det är läge att bli lite rikare.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Konkurrensen? Komplett = billigt och bra, Inwarehouse = Dyrt som fan

spelar ingen roll, skulle det inte finnas sånna sidor som har lite högre pris skulle det inte finnas någon anledning för tex komplett att ha så låga priser som de har

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Konkurrensen? Komplett = billigt och bra, Inwarehouse = Dyrt som fan

Vore ju inte kul om Komplett fick "monopol" här i sverige , men håller dom bra priser så... visst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Vore ju inte kul om Komplett fick "monopol" här i sverige , men håller dom bra priser så... visst!

Monopol?

Komplett har ju sin största konkurrent i Dustinhome, Inwarehouse är bara en droppe i havet....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Konkurrensen? Komplett = billigt och bra, Inwarehouse = Dyrt som fan

Nu är det inte bara Kalle 16 som handlar datorprylar utan företag
som står för en större andel av deras omsättning.

Citat:

Monopol?
Komplett har ju sin största konkurrent i Dustinhome, Inwarehouse är bara en droppe i havet....

Det är ingen tumregel att störst är bäst.
Är man mindre får man anstränga sig lite mer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

[i]
Är man mindre får man anstränga sig lite mer. [/B]

som SIBA då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
som SIBA då?

Siba: vi anstränger oss lite mer.
sikken bra diss

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk

Bara jag som tycker formuleringen "173 miljoner (2,40 per aktie)" betyder att varje aktie kostar 2,4miljoner? Antar att aktierna kostar 2,4kr och inte 2,4 miljoner...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

som sagt; forsätter komplett med juste priser kan dom gärna få bli större:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Hoppas inte de ger sig på dustin också

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Hoppas inte de ger sig på dustin också

Det är nog snarare Dustin som skulle ha råd att köpa Komplett iofs...

Permalänk
Medlem

Trodde dustin var ett ganska litet företag, hur många anställda har de och hur mkt omsätter de?

Permalänk
Medlem

En bit över tre miljarder enligt en googling....

Permalänk
Medlem

inwarehouse är ju skitbra gratis frakt och hela köret!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Anar att Komplett vill åt Inwarehouse bla pga deras Stockholmsbutik.

Dax för Webhallen att få rejäl konkurrens vilket bör leda till lägre priser i 08-området.

Permalänk
Medlem

Dom företag som är stora nog för att konkurera med komplett har nog ingen anledning till att sänka priserna. Inte för detta uppköp iaf.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant vad det här leder till. Inwarehouse är rätt stora när det till kommer till kontorsvaror och hemel, områden där Komplett inte är fullt lika stora. Det är väl troligtvis den kundgruppen Komplett vill åt.

Sammanslagningar och uppköp brukar ju inte leda till att slutkunden får det bättre, får hoppas att så inte är fallet den här gången.

Permalänk
Medlem

Ingen fara med konkurrensen än så länge.
Komplett och inwarehouse konkurrerar ärligt inte särskilt mycket alls.
Inwarehouse konkurrerar med SIBA, onoff, elgiganten m.mf. medans komplett slåss med webhallen, dustin osv.

Däremot är det extremt dålig konkurrens bland butiker. Och då pratar jag kompetent personal och butiker med bra utbud.

I stockholm är det rätt illa anser jag (och stockholm bör väl i alla fall ha störst utbud) och om komplett klarar att driva inwarehouse som de bedriver sin hemsida så kommer det att bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Tycker datorbutiken slår komplett på alla fronter, but hey thats me..

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
för dom lite äldre kanske man ska tänka på att aktien kommer antagligen stiga och det är läge att bli lite rikare.

Jag är 15år och tack för tipset. Är jag lite äldre?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

vet inte,, men för stora aktörer är inte bra heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Trodde dustin var ett ganska litet företag, hur många anställda har de och hur mkt omsätter de?

Etail:
Dustinkoncernen = ~2,5-3 miljarder (Sverige)
Komplett = ca 2,2 miljarder för hela koncernen dvs (Sverige, Norge, Danmark mfl)
Inwarehouse = ca 700 milj (Sverige)
Inet = 184 miljoner
JME-Data = 200 miljoner
Webhallen = ~300 miljoner

Retail:
Onoff = 3,9 miljarder (95% i Sverige, resten i Finland och Estland)
Elgiganten = 4,6 miljarder (Sverige)
Expert = 3 miljarder (Sverige)
Siba = 4,5 miljarder (Sverige, Norge, Danmark) (inkl. Computercity)

Permalänk
Medlem

Men som kund så har man ju inte en butik eller hur?
Jag brukar kolla på dessa innan jag handlar!
Och allt är inte billigast på ett ställe!

# Komplett (bred sortiment uppdaterade priser snabb leverans reklamation
tar för lång tid = SUGER BIG TIME!!!)
# Dustin ( Mycket stor sortiment, ej hämt ställe, mer billigare saker en övriga)
# Webhallen ( Har mycke bred sortiment men ej bara data, dustin leder på data produkter)
# Mycom ( syns inte så mycket men bra att ha butik när man inte har tid att vänta )
# www.ebay.com ( för den som vågar, och vet hur man skall handla där, kan ta tid men när man köper saker som CPU så fins det inte billigare ställe på planeten! Här skall man handla dom dyraste sakerna för 50% av priset, och dom billiga saker som en E6600 är inte värt att köpa här!
X6800 eller Dyraste Xeon cpu för 50% billigare pris....

Slutsats :
Synd att slösa bort 173 Milj kr för inwarehouse.
För 10 Milj kr så kan man köpa en bra butik i stan, sedan fylla den med produkter, och anställa kuning personal som inte går på slav lön!
Så skulle man kunna bli större på billigare sätt!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
för dom lite äldre kanske man ska tänka på att aktien kommer antagligen stiga och det är läge att bli lite rikare.

Inwarehouses ja... Kompletts kommer snarare gå ned.

MrFlash: Herregud nej. Det viktigaste de köper är naturligtvis varumärket och den installerade kundbasen, vilket är av extra stort värde eftersom det är en kundkrets som Komplett inte har någon större närvaro i för närvarande. Det fanns en anledning till att Google betalade 12 miljarder kronor för YouTube trots att man hade Google Video.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag är 15år och tack för tipset. Är jag lite äldre?

ganska ovanligt med en 15 åring som sysslar med aktier men isåfall så lycka till, du kommer bli en börshaj när du är vuxen

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

offtopic

sen är det ju faktiskt så att aktien förmodligen redan stigit. man brukar försöka handla innan nyhet eller handla när aktien sjunker, väldigt få gånger det lönar sig att hoppa på en aktie som redan stigit i en dag eller 2.