de här är inte sant !!!!!!!!! [Höga temps på oklockad GPU]

Permalänk
Medlem

de här är inte sant !!!!!!!!! [Höga temps på oklockad GPU]

nu har grafikkortet fått nå bryt igen ...
ja satt o lirade wow förr i tiden (:P) och då kunde de stiga
till 115 grader Celcius sen köpte ja ett nytt chassi med massa fler
fläktar o de vart lite bättre. nu körde ja 3dmark och sen speedfan 4
nu ligger de på 111 gradere .. vafaan är de för fel ?? blir galen.

har ett gefoce 6800 GS 512MB Pci express.
intel pentium 4 3.0
1024 ram

oklockad än sålänge.. snälla ni hjälp mig lösa de här!

tack på förhand

Topic redigerad av Kanel.
§ 3.1 - Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om. Till reglerna >>

Visa signatur

MVH:
The Man Who Always Hits!

Permalänk
Medlem

har du testat att kolla tempen med andra program? kan vara speedfan. om du känner på flänsen är den stekhet?

Visa signatur

C2D E8400 @ 3.0 | ASRock G41M-GS3 | Corsair 4GB CL9 1333Mhz XMS3 | Intel 320 80gb SSD & Samsung 250Gb | Gigabyte GTX 460 768mb

Permalänk

Speedfan ska man aldrig lita på.

Så länge du inte får artefakter (stavning) så är det lugnt.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

jag tror ditt speedfan 4 ljuger... mitt råd är att du går in i bios och kollar där om du kan se tempen på kortet eller provar med andra program

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

prova "rivatuner" eller "everest"

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

men grejen är den att när ja känner på kortet så är de varmt men de är inte så varmt så ja bränner sönder handen utan de känns som typ ett varmt element .. och på mitt nvidia center säger den precis samma vämer som speed fan .. kan variera nån grad. HJÄÄÄÄLP

Visa signatur

MVH:
The Man Who Always Hits!

Permalänk

Har du gjort rent grafikkortet ifrån damm, speciellt om det är en sådan kylning som har ett utblås bak på kortet för om det
samlas damm under det "taket" så går kortet upp J*VLIGT mycket i temp.
Om det är rent utvändigt så kan du alltid byta kylpastan och öka varvtalet på fläkten.
Lite onödigt att köpa nytt chassi för att grafikkortet blir varmt, dock knappt relevant i den här diskussionen.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

kollade tempen i riva tuner nu och den är densamma som tempen i speedfan och mitt nvidia center. ja grafikkortet är nyligen regjort från damm och smuts. vafaan ska ja ta mig till ?? ?

Visa signatur

MVH:
The Man Who Always Hits!

Permalänk
Medlem

montera om kylaren med as5 pasta på core och minnen så bör tempen sjunka.

Permalänk
Medlem

de säger mig ingebnting har inte hållt på med sånt där förut

Visa signatur

MVH:
The Man Who Always Hits!

Permalänk
Medlem

Ta bort fläkten, torka bort all kylpasta. Ersätt med Arctic Silver 5, montera fläkten igen. Sätt gärna kylflänsar, tex zalmans, på minnena.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

ja har en tub kylpasta här som ja fick till fläkte ntill cpun .. kan j använda de `?

Visa signatur

MVH:
The Man Who Always Hits!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulls3y3
ja har en tub kylpasta här som ja fick till fläkte ntill cpun .. kan j använda de `?

Japp....skillnaden mellan olika kylpastor är marginel, ett par grader hit eller dit...så kör på det om du inte vill köpa nytt....

Permalänk
Medlem

jag lånar min egen tråd nu och frågar .. är de nån som har ett schysst program för CPU Klockning eller måste man göra de i BOIS ? har en P4 3.0GH vill få upp den en bit .. har klockat grafikortet med 200Mhz nu så ja tänkte passa på att fixa CPUN oxå ?

PS ska köra dit kylpastan om ett tag. ska testa supreme commander nu i ett tag o se om den blir 100 grader efter ett tag .. ISF så byter jag. tack för hjälpen alla

Visa signatur

MVH:
The Man Who Always Hits!

Permalänk
Medlem

bios är väll det bästa programmet för att klocka processor så använd det

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

nu har ja fixat grafikkortet öppna skiten o tröck in ny kylpasta(den gamla va helt slut) och nu ligger de kring 70 när ja lirar

okej va är de ja ska ställa in då ? ja vet att man kan ändra på CPU clock eller va de står där från 200 till 334 har ja för mig.. va tycker ni ja ska ställa dden på och är de nå annat ja måste ändra om ja ställer in de ??

tack tack

Visa signatur

MVH:
The Man Who Always Hits!

Permalänk
Medlem

varför ha 2-3 trådar där du pratar om ungefär samma sak?
försök hålla dig till en, tack.

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazume
varför ha 2-3 trådar där du pratar om ungefär samma sak?
försök hålla dig till en, tack.

varför säga 2-3 när det är 2..

och om du har läst allt de vi har skrivit i den här så har du sett att de handlar om en annan sak bara de att ja fick svar på frågan som ja ställde i den andra.....

Visa signatur

MVH:
The Man Who Always Hits!

Permalänk
Medlem

jag sa 2-3, för att jag visste att jag hade sett 3 trådar, men var inte 100 på det,
Men jag kollade bakåt lite och såg att det stämde.
"fårgor om clockning" är den som inte syns på första sidan.

även om du ställt en annan fråga och fått svar på den så har alla dina trådar ungefär slutat på samma ställe nu,
med frågan "hur överklockar jag min CPU?"
Vilket gott din första tråd räcker för att besvara

Peace

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazume
jag sa 2-3, för att jag visste att jag hade sett 3 trådar, men var inte 100 på det,
Men jag kollade bakåt lite och såg att det stämde.
"fårgor om clockning" är den som inte syns på första sidan.

även om du ställt en annan fråga och fått svar på den så har alla dina trådar ungefär slutat på samma ställe nu,
med frågan "hur överklockar jag min CPU?"
Vilket gott din första tråd räcker för att besvara

Peace

nej ja har ju inte fått nå bra svar på de så ja måste ju fråga tills jag vet.

Visa signatur

MVH:
The Man Who Always Hits!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulls3y3
nej ja har ju inte fått nå bra svar på de så ja måste ju fråga tills jag vet.

Eller så söker du som många andra gör i FAQ? *suck*

Permalänk
Medlem

Bulls3y3, som du kanske själv märker så är du inte så insatt i ämnet, så du kanske ska läsa lite hur andra har gjort och deras resultat. Så att du vet hur det fungerar så du inte helt plötsligt testar och så startar inte lilla datorn längre.

Nombah

Permalänk
Medlem

de har ja gjort 4 ggr nu men ja vet hur ja nollställer de igen .. har nollställt 4 ggr så ja vet inte hur många ggr ja vågar testa nu .. har ställt CPUn på 217 (normal 200) så den står på 3.26 GHZ istället för 3.0. men om ja ska höja mer nu så måste ja ställa volten som ja har försått de .. correct??? men ja hittar inget Vcore och CPU core i min bois .. vart ska ja då söka ? o räcker de med att höja från typ 1.5 till 2.0? (exempel bara)

nu hittade ja det men ja kan inte ändra nått i det?
hmm,, läste igen FAQ lite snabbt nu igen o ja hittar
fasen inte nått om att man kan fixa o trixa så man
får till de :S

Visa signatur

MVH:
The Man Who Always Hits!

Permalänk
Medlem

höj till 4.0 om du kan! jättebra!
Allvarligt talat, läs på innan du ger dig in på överklockning, 2.0 i vcore är alldeles för mycket speciellt för originalkylare..

Permalänk
Medlem

precis som man gör när man klockar så ska man ta små steg åt gången och köra diverse stresstester mellan varje steg så man ser att datorn är stabil med dom inställningarna, är den det så är det bara att köra vidare ( förutom i vissa fall där datorn kan vara instabil på en inställning men bli stabil när man höjer )

Permalänk
Medlem

jemen .. de va som sagt ett exempel mannen.
ko visst .. de vet ja men frågar är ju hur ja ändrar vcore överhuvudtaget ..
ja kan ju inte äbndra nått på degt -- dom är låst o ja vet inte hur eller om aj kan låsa upp dom .. är de nån som vet va de heter så ja kan låsa upp Vcore grejerna

Visa signatur

MVH:
The Man Who Always Hits!

Permalänk

jag har typ samma problem. jag kan inte heller ändra Vcore. det finns inte ens FSB. asså jag kan inte hitta FSB. den finns inte nånstans. jag har Asus P4G8X deluxe, det är mitt moderkort. har en intel pentium 4. har original fläkten.

Visa signatur

Intel Pentium 4@2.66 Ghz | Sapphire Radeon X1950 Pro 512MB | Western Digital 100GB IDE | ASUS P4G8X Deluxe | Creative Soundblaster Audigy 2. SUMMA = Sunk-dator =) Ngn vill köpa :D ?