Att komma med krav på felsökningskostnad i efterhand?

Permalänk
Medlem

Att komma med krav på felsökningskostnad i efterhand?

Hej!
Lämnade in en förstärkare till "Elektronikservice i göteborg AB" (netonnets serviceverkstad) för några veckor sen. Det var glapp i en utgång och en skruvkontakt som inte gick att skruva.

Garantin på maskinen (Andersson R1) hade gått ut en vecka innan och detta sa jag klart och tydligt till killen som tog emot apparaten. jag undrade om det gick att ta den på garantin iaf då felen hade funnits i några månader. Allt han svarade med var typ ett "jaha" och sen skrev han in ärendet på datorn.

Efter 7arbetsdagar ringer han upp och säger att de inte ville ta det på garantin och att det skulle kosta 550:- i felsökningsavgift. Dock kunde han vara snäll och låta oss betala endast 400:-..

Han sa inte ett ord om denna avgift när vi lämnade in. Den enda info vi fått om att den existerar, förutom hans samtal, var en text på inlämningskvittot.

Har han rätt att kräva dessa 400:- ?

Permalänk
Medlem

Re: Att komma med krav på felsökningskostnad i efterhand?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Hej!
<text>

Har han rätt att kräva dessa 400:- ?

Om du inte har skriftligt/inspelat att de lovar er en gratis lagning så visst kan de ta pengar för det.

Permalänk

Rärr självklart om garantin gått ut, du borde själv använt skallen lite när du lämnade in den.

Permalänk
Medlem

Ja han har rätt att kräva 400 för det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det står ju på inlämningskvittot, så du har fått upplysningen. Svaret är ja.

(Någon kommer ändå komma in och klaga på det, för det är så swec:are gör. )

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft den. Gäller ju oftast nått i stil med 1 års garanti 2 års reklamationsrätt på ursprungliga fel.

Permalänk
Medlem

om du haft problemet i ett par månader, varför i hela helsefyr går du in EFTER garantin gått ut för service?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

inte min förstärkare utan en studentförenings. Föreningen köpte den hösten 2005. Dock så visade det sig när vi rotade fram kvittot att de hade köpt den begagnat så då.

Att vi lämnade in sent beror på at vi precis bytt folk i föreningen och att våra föregångare har vart för slöa för att orka bry sig. Vi har gjort det bästa av situationen helt enkelt..

Permalänk
Medlem

Har garantin gått ut har garantin gått ut.

Har återförsäljaren goda kontakter med sin leverantör kan nog ÅF fixa sådana fel på goodwill. Kan dock inte tänka mig att NetOnNet skulle ödsla tid på sådan service.

Elektronikservice är inte NetOnNets verkstad utan auktoriserad verkstad för en himla massa märken, bla Harman/Kardon.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

De har rätt att laga en produkt för upp till 1000 kronor i kostnad utan att meddela privatpersoner.
När det kommer till företag behöver de inte meddela alls om man inte uttryckligen begär det vid beställning.

Jag förstår inte. Sa de att det KOMMER att kosta eller att de har debiterat er avgiften?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag förstår inte. Sa de att det KOMMER att kosta eller att de har debiterat er avgiften?

De sa, när de ringde för att säga att deras arbete var slutfört, att det kommer att kosta..