Samsung 225BW 22" TFT, bild växlar till svart emellanåt

Permalänk
Medlem

Samsung 225BW 22" TFT, bild växlar till svart emellanåt

Relativt ofta, alltid när jag har uppe Firefox eller msn, så blir bilden svart i någon sekund innan den återgår till bild. Ibland måste man tabba ner allt för att återfå bilden igen.
Märkte igår att om jag tabbade upp msn samtidigt som jag hade uppe Firefox blev allt svart, tabbade jag ner återkom bilden, tabbade upp blev det svart igen...
Precis som att det är något den inte klarar.

Har läst här att mitt Gainward Geforce 6800GT kan ha problem att köra i upplösningen 1680*1050 i DVI. Dock har en polare med samma kort, DVI och annan skärm inga problem med det...

Vad kan detta bero på? Jag har inga problem när jag spelar spel...

En fråga till, jag vill kunna testa att köra med en lägre upplösning dock fortfarande behagligt wideformat, men det finns inte någon sådan standardupplösning bland alternativen. När jag ville lägga till en egen varnade den för att det kan skada min hårdvara vilket jag inte vill riskera...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

1. Prova med din kompis kort på din skärm först.
Har han inga problem är det inget fel på skärmen.

2. Prova andra drivare.

3. Kolla garanti-tid för kortet. Har du tur finns det kvar...för utbyte.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Min skärm slocknar någon sekund då och då med. Jag har skickat efter en service. När jag frågade serviceverkstaden om det var vanligt så svarade de nej. Jag har dock hört talas om två liknande fall då skärmen slocknar. Så man börjar ju undra om man köpt Samsungs måndagsexemplar.

Permalänk
Medlem

Bytte ut DVI-kabeln till VGA-kabeln, funkar utan problem nu. För er som har problem kan det vara något att prova.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Offtopic. Jag var hos en polare som hade en 19'' skärm TFT med 8ms och 1:650 contrast tror jag. Men jag tycker inte skärmen är något bra faktiskt. När en granat sprängs så hänger inte skärmen alls med plus att det är som ett jätteljust lager på skärmen som om brightness var på 100 fast den är relativt låg. Jag som hade tängt att köpa en 19'' TFT skärm blev nu lite tveksam. Den ja ska köpa har också 1:650 contrast men 2ms. Är det stor skillnad osv eller är det bara någon inställning han glömt ställa in?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lax3N
Offtopic. Jag var hos en polare som hade en 19'' skärm TFT med 8ms och 1:650 contrast tror jag. Men jag tycker inte skärmen är något bra faktiskt. När en granat sprängs så hänger inte skärmen alls med plus att det är som ett jätteljust lager på skärmen som om brightness var på 100 fast den är relativt låg. Jag som hade tängt att köpa en 19'' TFT skärm blev nu lite tveksam. Den ja ska köpa har också 1:650 contrast men 2ms. Är det stor skillnad osv eller är det bara någon inställning han glömt ställa in?

Låter som att inställningarna kan vara konstigt satta.
Dessutom finns det, om nu skärmen presterar dåligt, skärmar som presterar betydligt bättre. Bara för att en är dålig är inte alla TFTs det.

Se till och läsa lite om skärmen innan du köper, sök på reviews eller recensioner på google eller sök i trådar här.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jo har läst rätt mycket om TFT skärmar (19 tum), men som sagt blev ju lite tveksam men det luter ju mot denna:

http://www.tomshardware.com/2006/03/27/the_spring_2006_lcd_co...

Den kan man hitta för ca 2600 på dustin vilket jag tycker är billigt. Va tror ni?

Permalänk
Medlem

Min gamla 225BW gjorde samma sak, bilden försvann i 1-2sek men backlighten var fortfarande tänd. har bytt till en ny skärm (samma modell) sen dess pgr av annan orsak men den nya verkar inte göra det!

Permalänk
Medlem

Varför skriver alla TFT? Är det samma sak som LCD?

Jag är inte ironisk, för jag kan ha fel.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Problemen när bilden försvinner fram och tillbaka via DVI är grafikkortsproblem.
Byter man till vga (d-sub) utgången fungerar det oftast bättre (dock lite sämre bildkvalitet). Byter man grafikkort försvinner problemet helt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Varför skriver alla TFT? Är det samma sak som LCD?

Jag är inte ironisk, för jag kan ha fel.

Hehe, veckans inlägg, din lille spjuver!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Hehe, veckans inlägg, din lille spjuver!

Som sagt, rätta mig om jag har fel.
Jag vet inte vad du menar med det där.

EDIT: Eftersom alla skriver Samsung 225BW TFT, jag köpte en för 2 veckor sedan, och jag hoppas för guds skull att det är en LCD.

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD gör mig knäpp!

EDIT2: Din gamle bäver

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Som sagt, rätta mig om jag har fel.
Jag vet inte vad du menar med det där.

EDIT: Eftersom alla skriver Samsung 225BW TFT, jag köpte en för 2 veckor sedan, och jag hoppas för guds skull att det är en LCD.

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD gör mig knäpp!

EDIT2: Din gamle bäver

Står ju "TFT LCD" som huvudrubrik i din länk, talar klart för sig själv.
Det är en och samma sak.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Så man ska behöva köra på D-sub för att det ska funka som det ska? Nej du, det skulle jag aldrig acceptera.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem. Fast min skärm (Samsung 225BW) blinkar till svart (och kan stanna där) vid vissa sidor. Drog ner upplösningen och då hände inget. Har DVI-kabeln i, ska nog pröva ändra till VGA. Sämst.

Gillar skärmen för övrigt, förutom att det är lite väl mycket backlight överst och nederst i centrum av skärmen. Syns dock bara när det är svart eller mycket mörk bakgrund.

Löste problemet med att byta till den andra dvi-porten på grafikkortet. No more flickers.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min 205BW, byter jag till den andra dvi-porten så får jag ingen bild alls. Är det något mer jag måste göra?

Permalänk
Medlem

Ahhh så skönt o hitta denna topic, tackar har exakt samma problem.. Gainward 6800gt gs och 225bw... undra vad fasen man ska göra dock åt problemet att byta till vga kabeln hörs inte som något vidare alternativ.. då kan man väll köra på vga rakt av istället.

edit, har testat från andra porten i grafikkortet verkar funka klockrent.. tackar återigen

Permalänk
Medlem

Skumt, jag har haft min 225BW sedan i September tillsammans med mitt system. Inga som helst problem och jag använder DVI.

Ni måste ha fått måndagsex.

Eller kan det ha med DVI-kabeln att göra/alternativt glapp? (eller som tidigare sagts i tråden grafikkortet)

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Har börjat uppleva detta senaste veckorna och mer senaste veckan. Har inte haft några problem innan. Däremot kör jag 64-bit - xp och vista - så det kan ju kanske vara drivrutinerna.

Ska testa byta dvi-port jag med...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Håller med Acahlon,, äntligen hittade man några som har samma problem.

Håller på att bli galen på min 205BW som håller på och blinkar i tid å otid.
Speciellt när man öppnar bilder eller olika webbsidor så får man byta storlek eller som någon sa lägga ner fönsterna på aktivitetsfältet för att få bukt med blinkandet.

Vad har vi kommit fram till nu då? Är vi säkra att det beror på grafikkortet?

Jag har ett nyinköpt Asus EAX1950Pro som jag kör via DVI till skärmen och har inte hunnit felsöka så mycket än.
Har inte heller testat att byta till den andra DVI-utgången.

Jag har dock installerat ett antal drivrutiner inklusive dom från omega men inga hjälper.. men om jag avinstallerar drivrutinerna och kör i sånt där "vga-mode" eller va det kallas så blinkar det inte.

Ingen som har hittat drivrutiner som löser detta oerhört störande problem eller har något annat tips förutom att byta dvi-utgång?, jag vill ju helst att det ska fungera att köra skärmen på båda utgångarna på ett nytt grafikkort.

Ha d

Permalänk
Medlem

Re: Samsung 225BW 22" TFT, bild växlar till svart emellanåt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
... En fråga till, jag vill kunna testa att köra med en lägre upplösning dock fortfarande behagligt wideformat, men det finns inte någon sådan standardupplösning bland alternativen. När jag ville lägga till en egen varnade den för att det kan skada min hårdvara vilket jag inte vill riskera...

Du kan lägga till andra upplösningar riskfritt. Jag kör med bland annat 1280x800 @ 75Hz och 1024x640 @ 75Hz på min 225BW via DVI. Förstår dock inte varför dessa upplösningar inte finns med från början.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Sen min post bytte jag dvi-port och har inte fått några "blinkningar" än.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W