Permalänk

Dator till föräldrarna :)

Då deras burk är färdig för skroten börjar de tycka att det är dags att köpa ny. Har rekommenderat en bärbar pga smidigheten. De ska till ullared på lördag och går gärna in och köper in på netonnet där

Visade denna på netonnet:

HP Pavilion dv2222ea Entertainment

Chassi: Laptop
Processor: Intel® Core™ Duo-processor T2250 1,73 GHz
Internminne: 1GB DDR2 SDRAM - 667MHz - PC2-5300
Moderkort: Information saknas
I/O Portar: Se
Grafik: NVIDIA® GeForce™ Go 7200 med 128 MB TurboCache™-videominne
Ljud: 16-bitars Sound Blaster Pro-kompatibelt ljud
Hårddisk: 120GB S-ATA
Floppy: Nej
Optisk enhet: Super Multi DVD-brännare (+/-R +/-RW) med stöd för dubbla lager
Operativsystem: Windows Vista™ Home Premium Svensk
Modem/ Nätverk: Internt 56k V.92 modem
802.11 b/g WLAN
10/100/ nätverksstöd
Högtalare: Två inbyggda stereohögtalare
Tangentbord & Mus: Windows tangentbord
Pekplatta
Bildskärm: 14,1-tums WXGA High Definition BrightView bredbildsskärm
Storlek: 23,70 cm (L) x 33,40 cm (B) x 2,60 cm
Vikt: 2,43 kg

Pris: 9 369

Denna dator duger väl för o driva vista och för att sköta de mest grundläggande sakerna, surf, ordbehandling, ett och annat småspel osv.

Eller finns det någon liknande med större skärm? Ju större desto bättre haha

Permalänk
Medlem

Re: Dator till föräldrarna :)

Den där duger bra den du

Permalänk

Tycker den ser fin ut

Permalänk
Medlem

Tycker den ser väldigt dyr ut..

Permalänk
Medlem

Håller med Klubban, det var inte mycket man fick för dem pengarna.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Väldigt lite dator för pengarna. Det låter som NX9420 hade passat som gjutet, speciellt iom att de vill ha stor skärm. Vista följer dock inte med, men det går ju att skaffa i efterhand. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk

Hmm, tackar för svaren. Men hittade denna nu också. Verkar vara relativt prisvärd med tanke på priset!? FInns ingen hake man missat?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108384

Permalänk
Medlem

Varför tar du inte och checkar in datorn du blivit rekommenderad ovan?

Den du postade har fortfarande relativt dåligt grafikkort och upplösning, men välj en dator du trivs med; finns alltid bättre datorer

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt lite dator för så mycket pengar. Om man lägger över 10 000 på en 15,4" dator så måste man få bättre grafikkort än ett GF7400.

Permalänk

Har kollat in den hpn många gånger men föräldrarna vill ha vista och med tanke på allt strul man läst om den vad gäller inst av os osv så känns det som den går bort pga det.

Permalänk
Medlem

Är väl inget svårt att installera Vista? Bara stoppa i CD:n och börja installera; är ju bara dumt att betala en massa för en dator som inte har särskilt bra hårdvara för priset du betalar.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
Är väl inget svårt att installera Vista? Bara stoppa i CD:n och börja installera; är ju bara dumt att betala en massa för en dator som inte har särskilt bra hårdvara för priset du betalar.

Vista i efterhand är ju å andra sidan inte direkt billigt.

Det bör dock gå att få en bättre dator för pengarna. Tänk på att dina föräldrar kanske inte uppskattar t.ex. 1600*1200 på en 14" skärm.. mina föräldrar kör 1024*768 på en 19" TFT och blir vansinniga om jag ställer upp upplösningen

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Vista i efterhand är ju å andra sidan inte direkt billigt.

Det bör dock gå att få en bättre dator för pengarna. Tänk på att dina föräldrar kanske inte uppskattar t.ex. 1600*1200 på en 14" skärm.. mina föräldrar kör 1024*768 på en 19" TFT och blir vansinniga om jag ställer upp upplösningen

850kr är väl inte så farligt för windows vista?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hatchetharry
Har kollat in den hpn många gånger men föräldrarna vill ha vista och med tanke på allt strul man läst om den vad gäller inst av os osv så känns det som den går bort pga det.

"Strulen" med att installera os (Windows XP, d.v.s inte Windows Vista) är samma på alla datorer med Satadrivrutiner, där användarna vill lägga in en annan version av Windows XP. När Windows XP utvecklades fanns inte SATA, därav bristen på drivrutiner. Att HP har gjort drivrutinerna idiotiska att få tag på från deras hemsida är en annan sak, men de följer ju ändå med datorn från början, om du nu skulle vilja installera Windows XP Pro istället för det Windows XP Home som följer med.

Som sagt, vista har redan de här drivrutinerna. Stoppa in skivan och installera, och se hur buggigt och ofärdigt Vista är för stunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
850kr är väl inte så farligt för windows vista?

För OEM-versionen, nej. Retail får du för det tredubbla.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
För OEM-versionen, nej. Retail får du för det tredubbla.

Vore väl dumt att köpa det till en bärbar?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Om du ligger runt 10 000 kr, är det inte bättre att då köpa en MacBook? Mac OS X är ett bra mycket smidigare, enklare och allmänt trevligare operativsystem än Windows.

Kort sagt är det en väldigt trevlig dator. Är du dessutom gymnasie- eller högskolestudent så har du 10% rabatt hos AppleStore.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Vill föräldrarna ha en så liten dator då? Tänker mest på ergonomi och skärmstorlek. De flestas föräldrar är ju äldre än dem själva, konstigt vore det ju annars, och de uppskattar ofta stora skärmar och ergonomi framför att ha den senaste processorn.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.