Permalänk

5200+ Har jag nått gränsen ?

Har klockat min 5200+ ganska duktigt nu och det verkar som att jag nått ett hinder, frågan är om jag kan ta mig över det.

3dmark05 och 06 hänger sig någonstans under testet.

Så här ser allt ut just nu:
http://i18.photobucket.com/albums/b142/EfterlysT/Blandat/5200...

Burken är stabil annars, prime95, superpi osv rullar på utmärkt. Har testat ökat vcore till 1.55 med samma resultat.

Någon som har tips ?

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Vet inte hur väl Corsair-minnen klockar, men du kan prova att ändra minnesdividern så att du får ner minneshastigheten till cirka 800 Mhz (som är 6400-minnen) för att på så sätt se om det är processorn som sätter stopp.

Edit: För övrigt är inte MSI-korten kända för att överklocka speciellt bra, så det kan vara det som stoppar dig från högre klock.

Visa signatur

Asus P8H67-I Deluxe | Intel i5 2500K@-0.185 VCore with Scythe Kozuti | 8GB DDR3 1333Mhz | inside OrigenAE M10
MSI K8N SLI | Athlon 64 X2 3800+@2,5GHz | TwinMOS PC3200 DDR 2GB | XFX GeForce 7600GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bellimar
Vet inte hur väl Corsair-minnen klockar, men du kan prova att ändra minnesdividern så att du får ner minneshastigheten till cirka 800 Mhz (som är 6400-minnen) för att på så sätt se om det är processorn som sätter stopp.

Edit: För övrigt är inte MSI-korten kända för att överklocka speciellt bra, så det kan vara det som stoppar dig från högre klock.

Corsair minnena jag har ska palla upp mot 1000mhz vad jag läst/hört. Testade att ställa ner dom till strax under 800mhz men det var samma strul i 3dmark fortfarande.

Är helnöjd med hur msi kortet har fungerat hittils, tycker det är skumt att det bara är 3dmark som strular. Allt annat verkar lira på fint.

Kan det vara nordbryggan som överhettar ? Har bara passiv kylning på den just nu, har en 40mm fläkt som jag ska försöka få dit på flänsen. Har bara inte hunnit med det.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Skulle tro att processorn nått sitt tak på grund av för hög värme. En sådan processor med 1.5v vcore i den frekvensen blir varm. Sen när man klockar så klockar man en sak i taget, t.ex vill du veta maxfrekvens på processorn så ställ ned minnet med divider och HTT.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Skulle tro att processorn nått sitt tak på grund av för hög värme. En sådan processor med 1.5v vcore i den frekvensen blir varm. Sen när man klockar så klockar man en sak i taget, t.ex vill du veta maxfrekvens på processorn så ställ ned minnet med divider och HTT.

Verkar inte bättre än att det var stopp precis strax över 3.1. Ställde ner till 3094mhz och nu kan man köra 3dmark igen.

Får duga tillsvidare, får se om man satsar på vattenkylning sen eller om man bara kör som det är tills k10 dyker upp.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Avstängd

okej men hur varm blir den??

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompi8
okej men hur varm blir den??

Idle
System: 38 CPU: 38 Core: 36

Load
System: 42 CPU: 54 Core: 58 (Orthos)
System: 40 CPU: 48 Core: 52 (Prime95 Torture Test)

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Avstängd

det va inte alls farligt

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Hmm..Men måste fråga..Du kör en AMD Athlon X2 5200+

och har överklockat superlite o den bangar redan?

Går den inte på 2.8ghz orginal?

Menar,Jag har en gammal AMD socket A 3200+ Barton som klarar 3.0ghz..

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

5200+ går på 2.6ghz. 500mhz får räknas som bra.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Det vill jag inte säga...allt under 50% överklockning är ju medelmåttig överklockning

som en E4300 intel..som är väldigt lätt o dra upp över 3ghz

sök lite på din cpu vad den har för max frekv..

sedan är det ju bara moderkortet som begränsar.

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vykan
Det vill jag inte säga...allt under 50% överklockning är ju medelmåttig överklockning

Det finns inte mycket mer att hämta.. Har ju över 2 år på nacken, lite lamt att jämföra den med nyare prollar. Nu är det ju som tur är lite nya grejjer på gång från AMD.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Amds x2 processorer klockar tyvärr inte lika bra som Intels core2duo.

Min egen processor (fx60) kan jag få stabil på strax över 3,1Ghz men då med mycket vcore och höga tempraturer (full load på ~68grader).

Så att då säga att allt under 50% är medelmåttigt tycker jag är lite grovt.
Allt beror på vilken processor det gäller och vilken kylning man har...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Idle
System: 38 CPU: 38 Core: 36

Load
System: 42 CPU: 54 Core: 58 (Orthos)
System: 40 CPU: 48 Core: 52 (Prime95 Torture Test)

58c vid Orthos innebär vid hård stress av bägge kärnorna, och det är rätt mycket- Skulle du få ned tempen så hade den klockat högre. Vad för kylare har du, kan vara en idé att satsa på bättre kylning om du har AM2 då du kan använda den vidare sen när K10 kommer, t.ex Thermalright Ultra-120 Extreme

Citat:

Hmm..Men måste fråga..Du kör en AMD Athlon X2 5200+

och har överklockat superlite o den bangar redan?

Går den inte på 2.8ghz orginal?

Menar,Jag har en gammal AMD socket A 3200+ Barton som klarar 3.0ghz..

Den går i 2.6Ghz orginal och är betydligt mer avancerad än vad en AthlonXP processor är, den går förmodligen varmare också då det är en dualcore processor än vad din barton gör. Sen är 3Ghz för en barton extrembra om du kör med luftkylning, väldigt ovanligt, med vad för kylning gör den 3Ghz stabilt?

Citat:

En E4300 är Intel's lägst klockade Core2. Vem som helst förstår att den klockar mer procentuellt eftersom lägst/lägre klockade processorer alltid klockar högst procentuellt. Du jämför med en högt klockad 90nm AMD processor.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
58c vid Orthos innebär vid hård stress av bägge kärnorna, och det är rätt mycket- Skulle du få ned tempen så hade den klockat högre. Vad för kylare har du, kan vara en idé att satsa på bättre kylning om du har AM2 då du kan använda den vidare sen när K10 kommer, t.ex Thermalright Ultra-120 Extreme

Har denna kylaren: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326999

Misstänker att det vart för mycket kylpasta vid monteringen, har lite högre temps genom hela registret än andra med den kylaren. Ska montera om den här nån dag och se om det blir bättre.

edit.

Idag är den av någon anledning stabil i 3120mhz. Kört prime95 10 timmar över natten. Körde även 3dmark05 utan problem 2ggr nu utan problem.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Klart man alltid vill ha mer, men å andra sidan sitter du ju redan på ett av dom snabbaste X2-systemen överhuvudtaget, gotta dig åt det en smula istället för att stressa över ett par MHz hit eller dit :).

Fan tänk på mig, jag är ju ett halvt ljusår bakom ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.