Uppgraderingspaket max 8000:-
Hej!
Jag har tänkt uppgradera min dator och har tittat runt lite och hittat delar som jag tycker verkar bra. Men dels har jag några frågor och dels skulle jag vilja ha eran uppfattning om huruvida grejerna passar bra ihop.
En av sakerna jag undrar gäller grafikkortet. Blåser det ut luft eller suger det in luft därbak? För min dator tror jag att det vore bäst om det blåser ut luft därbak eftersom jag har planerat att fixa väldigt mycket luft in i datorn via chassisidan. Om det är så att grafikkortet suger in luft därbak undrar jag dels om det går att rikta om luftflödet så att det blåser ut? Dels undrar jag om grafikkortet suger in luft, hur varm blir då luften som kommer in i chassit? En sak till om grafikkortet, hur pass mycket låter det?
Vidare undrar jag huruvida nätagget klarar av att driva dessa grejer plus 2 st sata300 diskar samt 4-5st 12cm fläktar och en dvd-spelare. Det känns inte som om detta vore nåt problem, men klarar nätagget av det hela om jag sätter in ett extra grafikkort å kör SLI.
Dessutom undrar jag hur mycket luft det behöver gå in i chassit för att hålla grejerna svala. Jag har tänkt borra/såga upp chassisidan och sätta in 3st tysta 12cm fläktar där. Detta tror jag räcker tillsammans med en 12cm utblåsfläkt därbak samt att luften går ut genom grafikkortet.
Det jag har tänkt köpa är:
Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI nForce 650i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
BFG GeForce 8800GTS OC 550MHz GPU 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
Hiper HPU-4M580 Type-M Black 580W ATX
Dessutom hade jag tänkt köpa en sånhär kylare men tillhörande fläkttunel kan det vara vettigt? finns det nåt liknande bättre/billigare alternativ?
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2778&session=e5b78e...
Det hela skulle kosta drygt 8000:- plus frakt. Mycket pengar för mig, så det är viktigt att allt fungerar bra ihop. Jag har inte råd med några dyrare grejer så om ni föreslår att jag ska byta ut något så vore det bra om det inte blev dyrare.
Är det något ni undrar så skriv en post så ska jag förtydliga mig. Hoppas verkligen på bra svar så jag kan vara lugn när jag köper grejer.
//LaBe