Permalänk
Medlem

Kört! Datorn är död

Ja då hände det som ha väntat sen länge, min arbetshäst gav upp idag.

När jag skulle starta den så surrade den som vanligt, men inget hände på skärmen. För att kolla om det var skärmen det var skärmen det var fel med så testade jag den med en annan dator. Och skärmen fungerade som den skulle.

Genast tänkte jag att moderkortet, eller kanske grafikkortet hade pajat, så snabb som en råtta köper jag nytt. Moderkort, processor, minne och grafikkort. Glad i hågen tar jag och skruvar ihop alt och drömmer mig bort hur allt ska dungera så dint. MEN så blir inte fallet, utan samma skit händer, skärmen är kolsvart och datorn står och surrar.

Vad kan vara fel, det enda som kan vara trasigt nu är ju hårddiskarna, men då borde jag åtminston f se bootskärmen.

Aja, jag hoppas ni kan kasta lite ljus i mörkret åt mig, så jag slipper sitta här och känna att jag slängt 3500 extra på en datorn som inte funkar.

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Är alla kablar isatta på rätt plats?

Det enda du sparade från den gamla datorn är alltså nätaggrigatet, Hårddsik och CD/DVD?
Om fläktarna snurrar så borde det inte vara nätagget.

Men det är ju väldigt kånstigt att dom nya grejerna inte heller fungerade.

Prova att koppla ut allt utom processor, minne och grafikkort och se i fall något händer

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Hejsan. Det kan vara nätaggregatet. Vad är det för märke?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pillis
Hejsan. Det kan vara nätaggregatet. Vad är det för märke?

Det är något standardnätagg som jag fick med en fujitsu siemens pc. Fläkten på agget surrar, kan det vara trasigt ändå?

Ska plocka ner allting, och bara köra med grafikkort, minne och cpu och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Okej. det kan vara för klent. Detta är bara en gissning. Du kan kanske låna ett annat nätagg och testa med dina nya komponenter.

Permalänk
Medlem

Trasiga nätagg kan få fläktarna att snurra även fast det är trasigt.

Nästan 100 på att det är det som det är fel på i det här fallet.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Som sagt, skulle pröva med annat nätaggregat.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

Provade köra cpu-minne-graffe, samma som förut. Ska snart iväg och köpa ett nätagg och hoppas hoppas det funkar. Hur många W för ett 7800 och en 4400 xt processor?

Permalänk
Medlem

500räcker lätt

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Beror helt och håller på vilket nätagg du köper.
Ett FSP 350W presterar oftast bättre än ett, t ex., Qtec 600W

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Säljer de inte nätaggregat på webhallen?

Permalänk
Medlem

Det brukar sitta en säkring i nätaggregatet jag skulle kolla den om jag var du.

Visa signatur

Amd 64 3700+ @ 2,7 GHz ||OCZ 512mb ||Gainward 7800gtx (gs)||Asus A8N-SLI Deluxe