AMD FSR Redstone släpps under 2025

Permalänk
Melding Plague

AMD FSR Redstone släpps under 2025

Utvecklingen går enligt plan och vi kan förvänta oss mer info under en dedikerad presentation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ändå häftigt hur AMD hämtat ikapp nästan hela försprånget nVidia hade. FSR4 är snudd på lika bra som DLSS4. Nu saknas bara lika brett stöd bland spelen, vilket kommer med tanke på att Playstation 6 kommer stödja FSR4 och dessutom SDK för FSR4 släpptes förra månaden.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Det är ändå häftigt hur AMD återigen måste kämpa för att komma ifatt nVidia...
Har de inget intresse av att faktiskt vara ledande någon gång?

Permalänk

Jag antar att detta inte kommer till äldre Radeon kort?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Det är ändå häftigt hur AMD hämtat ikapp nästan hela försprånget nVidia hade. FSR4 är snudd på lika bra som DLSS4. Nu saknas bara lika brett stöd bland spelen, vilket kommer med tanke på att Playstation 6 kommer stödja FSR4 och dessutom SDK för FSR4 släpptes förra månaden.

Skulle tro att FSR4 kommer rullas ut för en hel existerande titlar på current gen konsoler också. Och även på kommande titlar på current gen.

Men ja, AMD leker ju lite copy cat, det är Nvidia som håller taktpinnen och styr mycket i hur ekosystemet fungerar. Sen försöker AMD vara ett likvärdigt alternativ. Men dom försöker ju inte direkt ta några egna bets på vad som är framtiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Hämtat och hämtat, det känns som ett mönster att AMDs funktioner dröjer med 1-2 år och oftast presterar sämre. Nvidia Ray Reconstruction är ganska exakt två år gammal vid det här laget. Varje ny generation av grafikkort sedan åtminstone RTX 2000 har kommit med något nytt som AMD besvarat först en generation senare.

Sedan är FSR4 snarare att jämföra med DLSS 3 kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem

Oavsett vem man hejar på av team röd och grön gynnar det oss alla när den ena förbättras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

Hämtat och hämtat, det känns som ett mönster att AMDs funktioner dröjer med 1-2 år och oftast presterar sämre. Nvidia Ray Reconstruction är ganska exakt två år gammal vid det här laget. Varje ny generation av grafikkort sedan åtminstone RTX 2000 har kommit med något nytt som AMD besvarat först en generation senare.

Nvidia leder ju hela dialogen och vart industrin är på väg. RT, Uppskalning etc - nu är alla övertygade om att RT ska läggas på över allt, skit samma vad det kostar, sen skalar vi upp allt med ”AI” från 720p till 4K - det blir säkert bra 🤣.

30fps i naitive 4K på RTX 4080 - blir snygga screenshots iaf (Alan Wake II, hellblade m.fl.)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nvidia leder ju hela dialogen och vart industrin är på väg. RT, Uppskalning etc - nu är alla övertygade om att RT ska läggas på över allt, skit samma vad det kostar, sen skalar vi upp allt med ”AI” från 720p till 4K - det blir säkert bra 🤣.

30fps i naitive 4K på RTX 4080 - blir snygga screenshots iaf (Alan Wake II, hellblade m.fl.)

Det var ju precis vad jag sa, att Nvidia leder utvecklingen? Att du personligen inte tycker om RT och uppskalning är tämligen irrelevant.

Om man vänder på steken: om nu dessa funktioner är så dåliga, varför leder inte AMD utvecklingen åt ett bättre håll istället för att släppa liknande funktioner två år senare?

Permalänk
Medlem

Kör radeon 9070xt och nöjd. Kör optiscaler på de titlar som stöds och ger en jäkla bra boost i fps.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

Det var ju precis vad jag sa, att Nvidia leder utvecklingen? Att du personligen inte tycker om RT och uppskalning är tämligen irrelevant.

Om man vänder på steken: om nu dessa funktioner är så dåliga, varför leder inte AMD utvecklingen åt ett bättre håll istället för att släppa liknande funktioner två år senare?

det har de försökt, men folk köper inte kort som är mer prisvärda i raster utan uppskalning (tyvärr)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

Tycker FSR 4 ser gode bra ut här. Eller anser du att DLSS 3 (CNN*) är bättre än DLSS 4 kvalitetsmässigt?

(CNN) Skulle vara efter DLSS 3, inte 4.
Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

https://youtu.be/nzomNQaPFSk?t=503

Tycker FSR 4 ser gode bra ut här. Eller anser du att DLSS 3 är bättre än DLSS 4 (CNN) kvalitetsmässigt?

DLSS 4 innebär Transformer model, det är DLSS 3 som kör en CNN. Alex Battaglia säger ju rakt ut i klippet du länkar att ”Transformer model resolves a lot more detail than FSR4 and the CNN model”

Permalänk
Medlem

Vore bra om det gick att använda i spel också.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Det här inte en strid mellan jämbördiga, det här är David mot Goliat. AMDs grafikdivision är bara så mycket mindre än nVidias dito. HELA (dvs inte bara grafik, utan HELA) AMDs RnD-budget är typ hälften mot nVidias om jag googlar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Det här inte en strid mellan jämbördiga, det här är David mot Goliat. AMDs grafikdivision är bara så mycket mindre än nVidias dito. HELA (dvs inte bara grafik, utan HELA) AMDs RnD-budget är typ hälften mot nVidias om jag googlar lite.

Och då är nog majoriteten för cpu och Server sidan 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Amd visar väl att dem erbjuder det nvidia erbjuder till en billigare peng. Sen håller jag med om att dem inte satsar på att ta första plats, men nvdia har ägt grafik marknaden så länge nu och det kan va svårt o komma på något nytt.. Tänk lite själva, hur ofta kommer man på något som är unikt.. speciellt i den här nivån.

Oavsett så är konkurrens bra, och skönt att AMD börjar komma ikapp.

Blev t.ex ett Amd kort för mig nu, 9070 XT. Det har varit svårt o göra valet. Önskar verkligen att en familjefar efter 3 år, som varit datorlös, kunde få sig en 9800x3d med en Aorus 5080 master i vitt.. det är ju drömmen. Och måste erkänna att magen vänder sig lite när jag köpte en 9070 istället. Något litet och jag kanske byter.. det som var svårt o ta var ju att det var nästan 9000 mellan dem 2 korten. Fick en Red devil i vitt för 8490... aorus kostar 17...

Det är svårt, speciellt när man växt upp med nvidia när det kommer till grafik, men jag tog stegen och hoppas jag inte blir missnöjd.. men nvidia är fan för dyrt, för inte så mycket mer prestanda.. och när folk fortsätter köpa kommer dem fortsätta bli dyrare, speciellt utan konkurrens.. Så oavsett vad jag känner, heja Amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

De gjorde just resizable BAR och… sen var det nog inte mer.

Skämt åsido, Nvidia har både en mycket större budget för ren forskning och en mycket bättre PR-avdelning. Deras strategi är att hela tiden ha en USP så som skall motivera att man skall köpa deras kort för mer pengar för likvärdig prestanda. Det enda AMD kan göra är att lansera något som är så likt att det hamnar i samma checkbox när korten jämförs. Nvidia lanserar då något nytt och så är soppan igång igen. Ändå hyfsat bra för oss användare. Det blir lite gimmick över det ibland, men mycket bra också.

Skrivet av Swedish Berserk:

Jag antar att detta inte kommer till äldre Radeon kort?

Eftersom AMD inte kommer att köra RDNA 4 i Zen 6-processorer är det troligt att de aldrig gör det utan går från RDNA 3.5 till UDNA (i Zen 7 eller vad den nu kan heta). Det gör att jag skulle tro att det kommer uppdateringar för att stödja så mycket som möjligt av FSR4 på RDNA 3.5, och då kan man ju hoppas att det funkar på RDNA 3 också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Högst märkligt kommentar, som att säga till hårt kämpande idrottaren, att det inte är nån idé att fortsätta träna "du lyckas ju ändå bara bli tvåa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanist:

DLSS 4 innebär Transformer model, det är DLSS 3 som kör en CNN. Alex Battaglia säger ju rakt ut i klippet du länkar att ”Transformer model resolves a lot more detail than FSR4 and the CNN model”

Satt här och funderade över varför du repeterar det jag skrev men läste sen igenom min post igen. Ja, självklart är det så. Ska korrigera. Tack.

Ser inte hur man kommer slutsatsen att FSR 4 är ungefär lika bra som DLSS 3 dock, hah. FSR 4's kvalité är avsevärt närmare DLSS 4 och i enstaka fall bättre. DLSS 3 är inte i närheten. Hört att vissa föredrar DLSS 3 och jag förstår inte den skaran människor alls!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Satt här och funderade över varför du repeterar det jag skrev men läste sen igenom min post igen. Ja, självklart är det så. Ska korrigera. Tack.

Ser inte hur man kommer slutsatsen att FSR 4 är ungefär lika bra som DLSS 3 dock, hah. FSR 4's kvalité är avsevärt närmare DLSS 4 och i enstaka fall bättre. DLSS 3 är inte i närheten. Hört att vissa föredrar DLSS 3 och jag förstår inte den skaran människor alls!

Vem påstår fsr 4 > dlss4?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Så FSR Redstone (projektnamn) är alltså en uppdatering till FSR 4 (t.ex. FSR 4.1)? Eller är det ett tillägg ovanpå FSR 4? Som vanligt är namnen på dessa teknologier krångliga som fasen att fatta vad som ingår i vilken version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vem påstår fsr 4 > dlss4?

Ingen aning.

Skrivet av Edd1e:

i enstaka fall bättre

Innebär inte "fsr 4 > dlss4".

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Ingen aning.
Innebär inte "fsr 4 > dlss4".

I enstaka fall så måste någon ha sagt det? Annars är ju ditt påstående missvisande...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Svårt att vara ledande när man har ~6% av grafikkortsmarknaden. AMD hade ju kunnat välja att satsa på något helt annat men med tanke på marknadsandelen hade det varit rätt döfött.

Det är ganska ofrånkomligt att det är Nvidia som bestämmer i vilken riktning utvecklingen ska ske. Nu valde de att göra en helomvändning från rastrering och rå prestanda till att helt förlita sig på RT+AI-uppskalning vilket inte alls var en självklar riktning för utvecklingen (både DLSS och RT togs emot med ganska mild entusiasm när det begav sig) men med tanke på Nvidias dominerande position blev det automatiskt det mest självklara valet.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

I enstaka fall så måste någon ha sagt det? Annars är ju ditt påstående missvisande...

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Aliasing i confetti? Kom igen.... Vem ser det ens i annat i en stillbild.

Gissar det där är DF?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aliasing i confetti? Kom igen.... Vem ser det ens i annat i en stillbild.

Gissar det där är DF?

Stillbild? Titta och jämför för sjutton hah. Nä okej, det finns inte ett enda exempel där FSR 4 någonsin kan vara bättre än DLSS. Mår din bubbla bättre nu?

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Stillbild? Titta och jämför för sjutton hah. Nä okej, det finns inte ett enda exempel där FSR 4 någonsin kan vara bättre än DLSS. Mår din bubbla bättre nu?

Självklart kan fsr4 vara bättre men det är ju ingen sekvens. Jag har haft flera fall där spel haft egna buggar som är beroende på inställningar. Som CoD och hdr

Men att påstå fsr4 är bättre i vissa spel blir missvisande om det är konfetti i ett spel?

Fsr4 är typ dlss3 förtillfället tills de byter modellerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Högst märkligt kommentar, som att säga till hårt kämpande idrottaren, att det inte är nån idé att fortsätta träna "du lyckas ju ändå bara bli tvåa!

Om AMD var hårt kämpande på grafiksidan skulle vi nog se lite bättre från AMD.
AMD har valt att inte satsa vidare hårt på grafiksidan.
Som idrottare är de mer på amatörnivå jämfört med nVidia elitidrottare.
De KAN satsa hårdare, om de bara ville.