Permalänk
Medlem

Trasigt Grafikkort??

Vet inte om det här inlägget är rätt placerat men jag gör ett försök.

Ibland när jag klickar runt i windows så kommer det upp röda prickar över delar av skärmen. Dessa kan komma och gå lite hur som helst. Prickarna blir väldigt tydliga i spel och då kan dom ta över stora delar av skärmen. Detta kan ibland inträffa även just när jag startar datorn och när den bootar. En gång blev det t.o.m så att det vart olika färger över hela skärmen och den började blinka.

Är det nåt fel på grafikkortet eller är det nåt annat som t.ex processorn eller moderkortet??

Jag personligen tror inte att det är fel på skärmen eftersom den är ca 1 halvår gammal och det har aldrig varit nåt fel på den förut. Samt att prickarna inte alltid är där....

Lägger in lite bilder på hur det ser ut...

http://i202.photobucket.com/albums/aa123/auzcar/P5245389.jpg
http://i202.photobucket.com/albums/aa123/auzcar/P5245388.jpg
http://i202.photobucket.com/albums/aa123/auzcar/namnls.jpg

Visa signatur

Intel C2D E6750 @ 3,2 Ghz | Gigabyte 965P-DS3 rev 3.3 | XFX Geforce 8800GTS 320MB (Klockat) | 2GB RAM

Permalänk
Medlem

kolla först och främst så att kylningen på graffet funkar som den ska, mitt gamla GF 4 MX 440 i gamla burken får sånna "artefakter" med om man stressar kortet för mycket och där e fläkten kass.

Så prova först och främst att rengöra/reparera/köpa ny kylning eftersom det e billigare än att bara köpa helt nytt graffe (om det skulle vara kylningen som inte funkar som den ska)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

att dom kommer redan vid postningen är ju lite oroande, men som sagt, kolla upp kylningen för skerhetsskull... vad är det för något kort?
detta har med grafikkortet att göra, inget annat...

Permalänk
Medlem

Det är ett XFX 6800GS 256MB AGP. Men jag har får någon månad sedan skaffat ny kylning och tycker därför att det inte borde vara når problem. Nu ligger tempen på ungefär 45C idle....

Det här är kylningen jag har ... http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306462

Visa signatur

Intel C2D E6750 @ 3,2 Ghz | Gigabyte 965P-DS3 rev 3.3 | XFX Geforce 8800GTS 320MB (Klockat) | 2GB RAM

Permalänk
Medlem

hm... lurigt, då är det nog trasigt...
något du kan testa om du inte vill köpa nytt är att ladda ner rivatuner och se om du kan lista ut om det är någon enstaka pixelpipline eller vertex som är trasig... om du stänger den så kommer du visserligen förlora lite prestanda men det skulle kunna sparka liv i kortet igen.

Permalänk
Medlem

Ok, jag vet inte riktigt hur man kollar om det är nån pipeline som är trasig men jag har öppnat 2st pipelines så att det skulle bli som ett PCI-kort/GT. Men jag har provat att stänga ner dom som jag öppnat och det funkar inte. Men sen så kanske det finns risk att detta har skadat kortet??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nej, det _bör_ inte vara så...
du stänger pipelines genom att bara bocka av dom... samma ställe som där du öppnar dom "låsta"

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara några värmeproblem eftersom den här kylaren kyler bättre än den förra plus att problemen kommer direkt vid uppstart.

Sedan har jag lagt märke till att det funkar BÄTTRE när den är varm!! Om den inte har stått på så krävs det flera uppstarter innan det funkar att komma in i windows.... vid dom första starterna så blinkar bara skärmen! Sedan när jag har haft igång datorn så funkar det fint och man ser inte så mycket prickar, men när jag startar ett mer krävande spel så kommer det prickar över hela skärmen....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Har liknande problem. Direkt när jag sätter igång ett DirectX spel så blir skärmen full av linjer, olika färger och artefakter. I windows funkar det dock bra. Jag kan även köra CS (OpenGL). Jag misstänker att det är trasigt, har haft det i 7 mån och det har funkat bra fram till nu.
Den är lika varm som den var förut när det funkade.

Är det bara att byta ut? Jag kan få ett X850XT för 390 kr, har det likvärdig prestanda?