Köp av laptop, schysst prestanda för runt 8k.

Permalänk

Köp av laptop, schysst prestanda för runt 8k.

Tjenamors, en kompis skall köpa en laptop och har därför bett mig om råd då jag anses vara bra på sånt. Dessvärre så var det ett tag sen som jag var särskilt insatt, och laptops har väl aldrig varit min starka sida.

Ska alltså ha en laptop som främst kommer användas till att spela world of warcraft på, behöver alltså inte ha en värstingdator men det ska ju fortfarande flyta på så bra som möjligt!

Pristak är satt till 8000 (eller kommer jag få dubbel prestanda för en tusenlapp till?)

Skärmstorlek spelar inte så stor roll, antar att 17 är vanligast/bäst.

RAM ska vara 1024 minst, wow behöver ju ganska mycket RAM.

Processor och grafikkort är det jag helt fastnat på då jag verkligen inte har koll på vad som är bra.

Rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Den här? : http://www.leiljung.se/?artnr=PQG21E-00L02FFS

17", 1024 i ram, ett geforce go 6600 och Intel Pentium M 740 / 1.73 GHz m.m.

Tror att den lär funka bra för world of warcraft.

Går på 7490 kr.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Tackar för den länken Bewise, ser riktigt bra ut den där! Blir nog till att slå till på den om det inte dyker upp nått ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Hehe så lite så Har själv beställt den, kanske hinner få den på fredag och då blir det att se vad bettan går för.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Jag kollade runt lite och såg att grafikminnet på det kortet var 128, jag antar att det räcker men det låter lite lite? 256 brukar väl vara "standard" på grafikkort till stationära datorer, varför är det inte det på laptops?

Gör minnet på grafikkortet mycket på prestandan?

Permalänk
Medlem

Hmm bra fråga det där. Är nu inte experten på det området men jag tror att även om det hade 256 i minne så hade det inte gjort nån stor skillnad, eftersom att det är inte tillräckligt kraftigt för att kunna utnyttja minnet fullt ut. Men varför det "bara" har 126 vet jag faktiskt inte.

Har för mig att jag har sett (äldre) tester på graffakort där det har funnits två likadana modeller, bara att den ena hade 128 och den andra 256, den med 256 var itne allt snabbare, det var lika, ibland så var till och med 128 bättre.

Det är bättre att ha mycke minne om du ska köra på höga uplösningar, men eftersom att just den graffakrets som sitter på den där bärbara är inte tillräcklig kraftig så ger det nog inte så mycke.

Vet en kompis som har en stationär dator med en gammal AMD prolle +2200, 1.5gb i ram och ett ATI Radeon 9600 pro 128mb och kör på 1024 i upplösning och medium inställningar och det flyter på för han. Och då är den här bärbara datorn ganska så mycke bättre/kraftigare.

Vilken upplösning brukar du köra på eller vill köra på? Grafikinställningar low, medium eller high?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan hitta bättre köp om du lägger till lite

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=175778

eller http://www.netonnet.se/index.asp?iid=92148

Jag rekommenderar helt klart den andra, med tanke på kraften i grafikkortet samt att den har core 2 duo

Permalänk
Medlem

Knycker denna tråd eftersom det känns lite onödigt med en ny:

Jag är ute efter en liknande dator som han där uppe men jag vill ha en 15,4" skärm och så ligger min budget på 7 000. Hade som sagt tänkt använda den till skrivande, internet chatt/skype och att lira WoW (eftersom jag lirat på 1,2 ghz 256 ram och 1,5 ghz 512 mb r am så gissar jag att allt kommer kännas som himmelriket i jämförelse).

Men jag har problemet att jag aldrig varit så intresserad av processorer och grafikkort så jag vet inte vad som ger bra prestande för det priset. Sökt runt men alla trådar som varit intressanta och gett ut länkar till prisvärda produkter har varit lite för gamla.

Har letat lite på prisjakt men de mesta jag får upp har varit med intregerade grafikkort som delar med ramminne. Men har även fått upp de här, är Radeon Xpress 1100/50 och intel core duo/ AMD Turion 64 X2 TL-50 det som jag har att välja mellan på min budget?
Länk

Skulle vara trevligt ifall någon har sett någon kampanjvara som skulle vara bra för mig
//Stina

Visa signatur

Hej jag heter Stina och jag blev hitlurad av Daniel! Vad heter du?

Permalänk
Medlem

Jag tycker iofs att det är ett mirakel att mitt gamla Radeon x800 klarar wow på relativt höga inställning.. runt 65fps..

/fnööp,
Om du råkar vara student finns det ju en del fiffig rabatter för sådana. Men det får nog någon annan gå in närmare på, men du är ju tös så engagemang borde det finnas gott om

(Edit: dö smilys dö.)

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
Jag tycker iofs att det är ett mirakel att mitt gamla Radeon x800 klarar wow på relativt höga inställning.. runt 65fps..

/fnööp,
Om du råkar vara student finns det ju en del fiffig rabatter för sådana. Men det får nog någon annan gå in närmare på, men du är ju tös så engagemang borde det finnas gott om

(Edit: dö smilys dö.)

Tack för tipset, kollade upp csn rabatten och fick ihop det här hos dell.

PROCESSOR - AMD® Turion™ 64 X2 Mobile Technology TL52
OPERATIVSYSTEM - Äkta Windows Vista™ Home Basic -
LCD-SKÄRM - 15,4-tums widescreen XGA TFT-skärm: 1280 x 800
MINNE - 1024 MB 533 MHz tvåkanaligt DDR2 SDRAM-minne (2 x 512)
HÅRDDISK - 120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
GRAFIKKORT - 256 MB ATI ® Radeon® Xpress 1150 HyperMemory™
OPTISK( a) ENHET(ER) - Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
PRIMÄRT BATTERI - 6-cells litiumjonbatteri (53 wattimmar)
TRÅDLÖS ANSLUTNING - Dell Wireless 1390 802.11g 54 Mbit/s trådlöst minikort18

Jag skulle få den där för 6877,50 kr, så jag undrar ifall det där grafikkortet är något att ha och om processorn är bra?

Visa signatur

Hej jag heter Stina och jag blev hitlurad av Daniel! Vad heter du?