Permalänk
Medlem

Hur varm blir en sån här rackare?

Med ett TDP på 125W är jag lite rädd för att den ska vara väldigt varm jämfört med en 5600+ som har TDP 89W.

Jag funderar på att uppgradera HTPCn så jag kommer inte ha särskilt bra kylning eftersom låg ljudnivå prioriteras.

Permalänk
Medlem

Min ligger på ca 37/37 grader i idle med alla fläktar i lägsta varv, dvs knäpptyst. I Source max 58 grader med alla fläktar på lägsta varv.
Den är ju inte sval när den ska vara tyst och prestera samtidigt... Ska du ha den i HTPCn bör du kanske kika på 65w eller 89w-modellerna, lite långsammare men lär ju räcka hela vägen för en HTPC.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Wow! Stort tack till trådskaparen som gjorde mig uppmärksam på detta! Hade en beställning på en likadan boxed för 500kr mer från db. Det har jag inte längre
Sweet!

Permalänk
Medlem

Nice :).

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Avstängd

Nu har jag fått mina proppar och jag har slängt in en av dem i speldatorn och har börjat klocka lite. Än så länge har jag kommit upp i 3.3Ghz med vcore på 1.485. JAg har kört orthos i en timme och högsta avläste temperatur är 47*C.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Nu har jag fått mina proppar och jag har slängt in en av dem i speldatorn och har börjat klocka lite. Än så länge har jag kommit upp i 3.3Ghz med vcore på 1.485. JAg har kört orthos i en timme och högsta avläste temperatur är 47*C.

Men efter 3375MHz blir det j-vligare att klocka, iaf min 6000+ på mitt crosshair, prollen blir hungrig ganska snabbt för mig iaf.

(Har haft den i ca 3,5GHz men inte testat den med något, hade inte tid)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Dr. d00d: vad har du för kylare? Min blir lite för varm just nu i Orthos känner jag. 51-55 grader med alla fläktar, 2x120 1x250 och CNPS9500, igång efter bara runt 10 min.
Toppat på 65 grader med alla fläktar på lägsta varv. Vart ska man dra gränsen för osunda temperaturer? Är det vid 63 grader typ som det står på nån specifikation?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har en scythe infinity med dubbla fläktar. JAg skulle inte säga att 51-55 grader är osunt då max temperaturen för alla k8 proppar är 71*C. Men frågan är om du vill att din dator ska låta som ett jetplan.

Permalänk

http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/details.aspx?opn=ADX6...

63 grader är max. Skulle nog inte köra över 60 själv.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Trevligt! Har installerat LotrO nu och bankar ut över 100 fps i det spelet...en liten nätt höjning med typ 40 fps eller så Känns ganska värt det, även trots att det har bråkat lite, black reboots osv...

Permalänk
Medlem

F*n jag hatar er allihop! Sitter just med en 3800+ som gör 2,4 GHz till vardags .. 1500 kr för minst 600 MHz när maskinen på inga vis är långsam som den är nu .. AAARRRGGGHHH!

Humm ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
F*n jag hatar er allihop! Sitter just med en 3800+ som gör 2,4 GHz till vardags .. 1500 kr för minst 600 MHz när maskinen på inga vis är långsam som den är nu .. AAARRRGGGHHH!

Humm ..

Glöm inte att ddet är dubbla mängden cache minne också.

Permalänk

Ge mig tips på ett lämpligt moderkort som passar denna för inte mer än 1000-lappen, så ska jag banne mig lägga en beställning jag med

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt
Ge mig tips på ett lämpligt moderkort som passar denna för inte mer än 1000-lappen, så ska jag banne mig lägga en beställning jag med

Köpte ett Abit KN9 på datorbutiken, kostade 608:- och verkar funka kalas nu efter bios-uppdatering. Köp det, verkar helt klart prisvärt. Klockar troligen skapligt oxå, kan klämma på hyfsat med spänning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt

Gigabyte m55s-s3, prisvärt enligt mig iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Köpte ett Abit KN9 på datorbutiken, kostade 608:- och verkar funka kalas nu efter bios-uppdatering. Köp det, verkar helt klart prisvärt. Klockar troligen skapligt oxå, kan klämma på hyfsat med spänning

Too bad att jag köpte det sista Abit KN9 från Datorbutiken då.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Glöm inte att ddet är dubbla mängden cache minne också.

Har funderat lite .. och jag borde väl lägga in en till salu annons på min gamla processor nu .. när jag beställt en 6000+.

Mitt arma samvete ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min och slängt in den i datorn. Det blev varmt. Jag kör oxo en Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet. Lådan är en antec p180 och jag har en 120mm nexus real silent som blåser in på övre hårddiskracket och en likadan som blåser ut bakåt bakom processorn. Prollen idlar på 45-50 grader C. När jag drar igång en film (x264 1080p) i vlc så verkar den iofs inte utnyttja båda kärnorna samtidigt (den ligger på ungefär 90/10 i processorbelastning för de olika kärnorna) men tempen går upp till c:a 60 grader C. Jag vill inte veta vad som skulle hända om båda kärnorna var under full load.
Några ideer någon?
btw, jag rengjorde processor och kylare me kemiskt ren aceton och jag är rätt säker på att jag lade på lagom med kylpasta (as59)
Tacksam för svar!

edit: Mitt grafikkort är ett gammalt 6600gt (flaskhals någon...) som är passivt kylt. Det ligger ju precis under prollen och blir väl rätt varmt emellanåt, men det borde ju inte göra så mycket tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emiln
Nu har jag fått min och slängt in den i datorn. Det blev varmt. Jag kör oxo en Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet. Lådan är en antec p180 och jag har en 120mm nexus real silent som blåser in på övre hårddiskracket och en likadan som blåser ut bakåt bakom processorn. Prollen idlar på 45-50 grader C. När jag drar igång en film (x264 1080p) i vlc så verkar den iofs inte utnyttja båda kärnorna samtidigt (den ligger på ungefär 90/10 i processorbelastning för de olika kärnorna) men tempen går upp till c:a 60 grader C. Jag vill inte veta vad som skulle hända om båda kärnorna var under full load.
Några ideer någon?
btw, jag rengjorde processor och kylare me kemiskt ren aceton och jag är rätt säker på att jag lade på lagom med kylpasta (as59)
Tacksam för svar!

edit: Mitt grafikkort är ett gammalt 6600gt (flaskhals någon...) som är passivt kylt. Det ligger ju precis under prollen och blir väl rätt varmt emellanåt, men det borde ju inte göra så mycket tycker jag.

Har du möjlighet att flytta grafikkortet ? Har samma problem i min rigg när jag har graffet sittandes i övre pci-e sloten. Har graffet sitter i undre sloten nu och det blev mycket svalare. Får se nu hur det blir nu när jag stoppar i ett till 8800gtx i övre sloten också. Kommer fan att bli bastu upp mot prollen. Får se om man moddar dit en avskärmning kanske eller en fläkt som blåser bort värmen som stiger från övre graffet.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Har bara ett slot för graffekortet. Men du har nog rätt. Jag får sätta dit en avskärmning helt enkelt. Återkommer med resultat! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Re: X2 6000+ 1450 kr...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Intressant för oss med AM2-system som vill ha lite kralligare grejer...

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ADX6000...

Nu måste man nog säga att det är riktigt prisvärt!

In YOUR FACE Intel!

Prisvärt ^^,

Permalänk
Medlem

Uff
Vilket jävla skåp man är...
Hade satt processorfläkten åt fel håll så att den "motverkade" utblåset bakåt...
suck...
Satte den rätt nu iaf, och slängde in en provisorisk bit kartong som avdelare mellan prollen å grafikkortet, men det blev inte så mycket bättre än jag hade trott. Vid hög (ej 2*100%) belastning så går den upp till 60 fortfarande, men inte högre än så än så länge... nu idlar den i 42 c:a... Borde ju gå att få bättre tycker man.
Fläkten autostyrs nu efter inställning i BIOS. Jag kanske borde säga åt den att vara lite mer aggro...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Intel, släng er i väggen.
(när det gäller priser).

Såg också denna sänkning på priser på min leverantörs sida.
Ni ska bara veta vad en Sempron 3000+ kostar att köpa in nu för tiden..

Tell us then...

DustinHome vill sälja Sempron 3000+ AM2 till mig för 290,66 kr med studentrabatt. Och de ska väl också sko sig lite.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

En lite ot-fråga här, men hur är det med AMDs beteckningar nu för tiden? Finns det nån som helst logik i dom? T.ex en gammal A64 3000+ motsvarade ju en P4 3ghz, men två 3000+ lär ju vara rätt långt frånkörda av en 6000+
Spelar egentligen inte så stor roll, men blev lite nyfiken hur det ligger till.

Permalänk
Medlem

Nya siffer-och-bokstavs-beteckningen bygger på hur strömsnål prollen e och hur snabb den är i relativitet mot dom andra medlemmarna i samma processorfamilj, koden/namnet ser ut såhär nånting tex: Turion ML-28

Turion e la familjen (??) och första bokstaven är TPDn ("högre" bokstav = lägre TDP) och siffran är prestandan, högre = bättre

Det med 6000+ är bara som AMD har fuskat lite och dragit till med ett högt tal för att den ska verka snabbare

EDIT:

Hittar inte sidan på AMDs hemsida nu så jag kan inte kolla om det bara var mobila eller alla prollar som skulle gå efter detta nya systemet =/

Men *nånstans* på AMDs hemsida finns det iaf (nån mer än mig som tycker att AMDs hemsida e jobbig, svår och allmänt dålig att hitta något på ??)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Är ruskit sugen på nya komponenter. Men då känns de ändå dumt att ha kvar en 80gb hårddisk och ett X800GTO. Nä får kränga burken på blocket när de blir dags och sen köpa helt ny från scratch.. Ev att ja slänger in ett billigare nätagg och sparar hiperagget ja har nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Nya siffer-och-bokstavs-beteckningen bygger på hur strömsnål prollen e och hur snabb den är i relativitet mot dom andra medlemmarna i samma processorfamilj, koden/namnet ser ut såhär nånting tex: Turion ML-28

Turion e la familjen (??) och första bokstaven är TPDn ("högre" bokstav = lägre TDP) och siffran är prestandan, högre = bättre

Det med 6000+ är bara som AMD har fuskat lite och dragit till med ett högt tal för att den ska verka snabbare

EDIT:

Hittar inte sidan på AMDs hemsida nu så jag kan inte kolla om det bara var mobila eller alla prollar som skulle gå efter detta nya systemet =/

Men *nånstans* på AMDs hemsida finns det iaf (nån mer än mig som tycker att AMDs hemsida e jobbig, svår och allmänt dålig att hitta något på ??)

Hade suttit helt ok med en 6 GHz P4 under huven

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kunde inte låta bli: måste bara ha en sån här:) bara för att det är FÖR billigt, så nu e det en på gång hem till mig: yummi

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Testade klocka lite. Kom utan problem upp i 3.3ghz, visserligen med alla fläktar på fullt ös, så inte så behagligt för öronen :).
Dock petade jag bara in 5715 poäng med klockat grafikkort också... När jag precis stoppat i processorn och körde den i stock och grafikkortet klockat så fick jag 5735. Kör jag processorn i stock och grafikkortet klockat nu så får jag 5525 typ... Lite konstigt
Gjorde det i går natt efter lite bubbelvin och öl, så kanske glömde något hehe. Ska testa igen snart :).

Körde 220x15 på 1.44v (i BIOS).

Visa signatur

Permalänk

Fruktar att min kylning inte kommer räcka alltså

Cooler Master 5 med en 12cm därbak och en 80cm där fram och en Zalman 7500 på processorn...

Återstår att se...

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W