Goda råd från IT-avdelningen till duktiga användare

Permalänk
Medlem

Goda råd från IT-avdelningen till duktiga användare

Visste inte vart jag skulle posta detta riktigt, men det hör ju till arbetslivet, i alla fall mitt eftersom jag jobbar som IT-tekniker. Och det är rätt mycket som är sant här.

Här är några goda råd från IT-avdelningen till duktiga användare.

1) När vi säger att vi kommer förbi och tittar på problemet, logga ut och ta rast. Det är inga problem för oss att minnas 2 500 användares lösenord

2) När du ringer och vill ha din dator flyttat måste du begrava denunder tonvis av postkort, babykort, uppstoppade djur, torkade blommor,troféer och recept. Vi har inte själva ett liv och blir djupt rörda om vi får
en glimt av ditt.

3) När vi skickar viktig post som talar om vitala funktioner är det lugnt att radera posten, med en gång och utan att läsa den. Vi håller säkert bara på att kolla våra adresslistor.

4) När vi äter lunch vid skrivbordet är det fritt fram att störa oss med dina problem och förvänta lösningar direkt. Vi är skapade för att tjäna och är alltid redo för datorproblem.

5) När vi hämtar kallt vatten, röker en cigarett eller umgås är vi också redo för tekniska frågor. Den egentliga orsak till dessa mänskliga aktiviteter är att erbjuda oss för de som inte har e-post eller telefon.

6) Skriv alla viktiga meddelanden med VERSALER. Mail-servern uppfattar dessa som brådskande och levererar dom
därför mycket snabbare till mottagaren.

7) Om kopiatorn, faxen eller kaffebryggaren inte fungerar - ring oss. Det är säkert någon form av elektronik i den.

8) Om det är fel på din hemdator, så ställ den på en stol, utan namn, telefonnummer, utan felbeskrivning. Vi älskar spännande mysterier.

9) När vi försöker guida dig på telefon - passa på att läsa tidningen samtidigt.Vi förväntar oss inte att DU ska göra något, vi bara pratar med oss själva.

10) När det erbjuds utbildning i kommande system - glöm det.
Vi är kvar här när du behöver personlig assistans.

11) Om skrivaren inte fungerar: Skicka utskriften minst 20 gånger.Det är ett känt faktum att utskriftsjobb försvinner ut i rymden utan orsak.

12) Om skrivaren fortfarande inte fungerar efter de 20 försök, skicka utskriften till samtliga skrivare. Det är säkert en av dom som fungerar.

13) Undvik hjälp-programmen på datorn. De är bara för totalidioter.

14) Om du går en kvällskurs i data, får du gärna uppdatera drivrutinerna i din egen och andras datorer. Vi är bara tacksamma över att få söka och rätta fel timmar efter du gått hem.

15) Säg aldrig tack för hjälpen.
Vi är helt nöjda med 'det har ju du lön för'

16) När vi frågar om det är installerat något nytt på din dator. ljug.
Det angår bara dig vad du har på datorn.

17) Om sladden från musen hela tiden vältar kortet på din hamster, är det lugnt att lägga sladden under datorn. Sladdar är gjorda för stora belastningar och vassa kanter.

18) Om mellanslagstangenten inte fungerar är det säkert en uppdatering av Gustav som är orsaken. Tangentbord fungerar nämligen bäst om dom fylls upp med smulor, gem och kaffe.

19) Om du får ett meddelande typ 'Är du helt säker' skall du omgående trycka Enter. Om du inte vore säker hade du väl aldrig börjat !

20) Tala om för oss att du inte vet ett piss om skiten.
Vi älskar, när det behov du har för professionell hjälp, benämnas 'skit'

21) Om det behövs bytas toner i skrivaren, måste du tillkalla oss.
Det att byta toner är en extremt teknisk krävande uppgift. Hewlett
Packard rekommenderar att endast göras av högt utbildade personer - t.ex. kärnfysiker.

22) Om det är något fel på din dator - låt din sekreterare tillkalla teknisk assistans. Det finns ingenting som är mera givande än att tala med en, som inte ens vet vad som är problemet.

23) Om du tar emot ett film-clip på 30 Mb skicka det omgående vidare till samtliga på nätet. Det finns gott om plats på mail-servern.

24) Tänk inte ens tanken att dela upp jättestora utskriftsjobb i mindre utskrifter.
Gud förbjuda att någon annan kommer in i kön med en enkelt liten brådisutskrift.

25) Om du ser en av oss i COOP på lördag eftermiddag är du mycket välkommen med frågor. Vi jobbar 24 timmar i dygnet, 7 dagar i veckan, 365 dagar om året.

26) Om din son läser data - låt honom använda din kontorsdator till sina projekt.
Vi hjälper gärna när hans piratkopia av Visual Basic får SQL-servern att krascha

27) Glöm inte att det är en otrolig hjälp om du kan berätta att förra gången någon gjorde något på datorn fungerade det. Denna information är nyckeln till allt.

28) Om du tar med din privata PC så vi kan fixa den, får du inte glömma att tala om hur bråttom det är av hänsyn till dina barns behov av att spela Doom 2.Vi fixar det omgående på fritiden som ändå avvecklas på kontoret.
Alla vet ju att vi ändå bara sitter och surfar på Internet.

29) Du är mycket välkommen att ladda ner och installera program från Internet. Om dom inte fungerar eller får din dator att bryta ihop var dom säkert inget att ha.

Permalänk
Medlem

Haha! Tack för ett par goda skratt på lunchrasten. Har en kompis som jobbar som tekniker och känner igen väldigt mycket från hans historier

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om jag vill hålla med dig, för det som du postade var inte till 100% överens med min syn på folk med ditt jobb. Även om 90% av dem är slöa 19-åringar som har spenderat 3 år på IT-gymnasiet spelandes CS så är det några punkter som du överdrev lite på. Annars stämmer det ganska bra överens på hur jag ser att en normal tekniker-kund-relation fungerar.

Citat:

15) Säg aldrig tack för hjälpen.
Vi är helt nöjda med 'det har ju du lön för'

När tackade du din sopgubbe sist?

Citat:

26) Om din son läser data - låt honom använda din kontorsdator till sina projekt.
Vi hjälper gärna när hans piratkopia av Visual Basic får SQL-servern att krascha

Sköna tekniker på stället om användningen av ett piratkopierat program får en server att krasha, även om vi antar att hans SQL-anrop var korrekta :).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Snälla Skogix, det är ironi.
Jag fick det i ett mail på jobbet så jag har inte skrivit det själv.

Permalänk

De var bra och jag känner igen dem, själv har jag varit en användare som har ringt till IT-avdelningen några gånger.

Men det är lite så att intäkterna kommer produktion/utveckling och all datatrixande är det bättre att datatekniker gör som kan det bättre, än att man själv lägger ner flera timmar och kommer efter med sitt arbete. Det är lite av datateknikernas arbete, att se till att de vanliga arbetarna så lite som möjligt behöver krångla med krånglande datorer och kanske bara göra dem sämre.

Är tonerna slut så väljer man bara en annan skrivare och felanmäler, om det nu det inte sköts automatiskt.
Där jag har arbetat så hade vi pool-datorer och man behövde inte göra något själv. Ville man ha program installerat så beställde man det bara via ett formulär på intranät, sedan gjorde någon det åt en genom nätverket. Det var alla program, även små som winrar. Krånglade datorn så ringde man till datateknikerna (help-desk kallades dem för tror jag), kunde man inte fixa det via telefon så tog man bara en ny pool-dator.
*edit*
Jag tror inte man ens fick pilla med datorn själv för mycket.. Då syftar jag alltså på att ändra inställningar och installera etc.

Annars håller jag med om punkterna. Egna datorer ska ju inte ni hålla på med och ni skall ju ha raster ni också. Men när jag arbetade i fabriken så fick allt elektrikerna arbeta under rasterna då det krånglade, en hel lina kunde inte stå still bara för att en elektriker skulle ha rast vid en viss tidpunkt. Det är väl lite så med datatekniker med, men det beror mot vem ni arbetar emot.

*edit* Det verkar inte finnas något som heter pool-dator, nå det var typ som i skolan. En massa datorer och man kan ta vilken man vill och får pilla med dem lika lite.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Haha!

Jag jobbar på Nordeas IT-avdelning och känner igen många av punkterna.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Snälla Skogix, det är ironi.
Jag fick det i ett mail på jobbet så jag har inte skrivit det själv.

Mjo, det var mitt också till en viss grad. Dock så var några av dem inte så bra :P, t.ex så är det faktiskt därför en it-tekniker är där, inte för att fixa svälten eller bota cancer :P.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk

Det där med skrivaren är faktiskt helt jävla sant. Om ingenting kommer ut, ja, "men då skriver jag ut på nytt", gärna 20 gånger...

Permalänk
Medlem

Tycker punkt 27 var klockren. "Jag har inte gjort nått"

Permalänk
Medlem

24) Tänk inte ens tanken att dela upp jättestora utskriftsjobb i mindre utskrifter.
Gud förbjuda att någon annan kommer in i kön med en enkelt liten brådisutskrift.

Snackar vi del 5 av Harry Potter böckerna här eller?

13) Undvik hjälp-programmen på datorn. De är bara för totalidioter.

Hade folk använt dom så hade du varit arbetslös idag

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja lägga till

31) Förvänta dig alltid att ditt ärende ges högst prioritet, även om det rör sig om att ditt scrollhjul scrollar för långsamt.

Permalänk
Medlem

Hahaha, ja herre gud. Jag känner igen mig i en hel del av dessa då jag jobbar som konsult/tekniker. En sak jag lärt mig är att inte ge ut mitt direktnummer, för då kan man vara säker på att minsta lilla grej hamnar hos en. Många användare tror genast att man är en magiker som kan fixa allting och har full insyn och åtkomst i hela systemet, och vips är man deras go to-guy!

Sen finns det ju givetvis många som förstår att man inte är mer än människa. De brukar jag vara snäll och tillmötesgående mot. De andra får vad som krävs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
13) Undvik hjälp-programmen på datorn. De är bara för totalidioter.

Hade folk använt dom så hade du varit arbetslös idag

Haha, knappast.
De flesta saker står inte i dom programmen ändå.

Permalänk
Medlem

Re: Goda råd från IT-avdelningen till duktiga användare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda

15) Säg aldrig tack för hjälpen.
Vi är helt nöjda med 'det har ju du lön för'

Den här tyckte jag var intressant, hur många säger tack till städaren för att han plockar skiten efter oss?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Haha så klockren, nu jobbar jag inte inom IT utan är mer en frilansande kunnig person som kan det mesta och hjälper till ibland. Är alltid lika kul att bli spammad av dumma frågor hela tiden.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Nån som vet när "the IT crowd börjar igen" Helskön serie

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
[...]
När tackade du din sopgubbe sist?
[...]

Har faktiskt en polare som sommarjobbar som sopgubbe och de får faktiskt en del gåvor, som i de flesta fall är en kall öl

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Har faktiskt en polare som sommarjobbar som sopgubbe och de får faktiskt en del gåvor, som i de flesta fall är en kall öl

Att han rotar i andras sopor gills INTE som gåva ;).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk

Känner igen så jääävla mycket.

Kul med människor som tror att om man är bra på datorer, kan man all teknik.
En bassist spelar inte trummor, mest troligtvis!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Jag skulle vilja lägga till

31) Förvänta dig alltid att ditt ärende ges högst prioritet, även om det rör sig om att ditt scrollhjul scrollar för långsamt.

När man har produktionsstopp pga att något datasystem inte fungerar så är det helt ok för IT-supporten att tilldela "Medium" prioritet på det. Vi i produktionen har ändå inget vettigare för oss utan att förstöra era datorer och system samt flooda mailservern med onödigt stora dokument.
Att supporten sedan inte kunde bry sig mindre om det är ett scrollhjul som är trasigt eller att hela nätet ligger nere gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Nu ska ni få höra om en tvättäkta kontorsråttas intelligens.

Jag var ute på ett helt vanligt ärende, kommer dit och hon förklarar att hon inte får kontakt med en server där hon har sina filer. Jag sätter mig ner och börjar kolla på det, och hittade rätt snabbt felet (max 2 minuter). Behövde starta om datorn för att få det att funka igen så jag säger "jag ska bara starta om så ska det fungera sen, du ska bara få logga in igen så ska jag ändra ett par saker", fick inget svar så jag vänder mig om - då är hon inte kvar.

Tänkte att hon säkert har gått och pratat med någon kollega i närheten, men ser henne ingenstans. Ringer på hennes telefon, som tydligen låg kvar bakom mig. Så jag frågar en av hennes kollegor vart om hon vet vart hon tog vägen.

- Ja, hon gick och köpte lunch, men hon kommer nog snart.

Sånt får mig verkligen att fundera på vad det är för folk dom anställer, och vad dom egentligen jobbar med - ritar i paint? Allt annat lär ju vara för svårt.

Passar för övrigt in på punkt 1 i mitt första inlägg.

Permalänk
Medlem

En vanlig sak på jobbet är mina medhjälpare eller kunder.
Felbeskrivningen "Fungerar inte" är mycket bra!

Samt om något inte fungerar är det oftast teknikerna som gjort det bara för att jävlas. Skylls alltid på oss.

Just det att var och en på kontoret anser att just han/hon har högsta prio är också ngt som går här på jobbet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

De två vanligaste sakerna jag råkar ut för...

32. När du beskriver problemen du har, avsluta inga meningar.
Alla kunniga har ju givetvis såna enorma kunskaper om precis allt som kan gå fel att felbeskrivningar över telefon så som "Jag får upp en ruta ..." följt av tystnad är precis glasklara för oss.

33. Erkänn aldrig att du inte kan någonting om vad det nu är som gått fel.
Vi vet ju alla att all form av teknik baserar sig på kraften hos ständigt cirkulerande ljudvågor så att du upprepar samma felaktiga förslag till en lösning om och om igen kommer självklart att slutligen att göra att den lösningen blir den rätta.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Hahahahha fick sillhuvud av allt skratt nästan

Skickade länken till min kollega som troligtvis kommer känna igen sig

Mvh / Z

Permalänk
Medlem

Underbart, har lagat mängder med datorer åt bekanta, bekantas bekanta osv.

Roligt när dom ringer upp och frågar precis det belga sa ""Jag får upp en ruta ..." följt av tystnad"

helt sjukt vad folk tror att man kan

Nu så har jag installerat VNC på dom personer som verkligen inte fattar nått, så jag kan fjärrstyra datorn

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju ändå när det är nått minnesfel och dom läser upp hela sifferkoden som kommer upp i meddelandet.

"Ahaa.. då vet jag precis vart felet på minnet är... mmmh..."

Permalänk

Nu ar jag ju ändå tur som jobbar som systemarkitekt, och därför slipper det värsta. Men jag har hört talas om användare som inte kan sätta in en sladd i ett vägguttag...

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION