Goda råd från IT-avdelningen till duktiga användare
Visste inte vart jag skulle posta detta riktigt, men det hör ju till arbetslivet, i alla fall mitt eftersom jag jobbar som IT-tekniker. Och det är rätt mycket som är sant här.
Här är några goda råd från IT-avdelningen till duktiga användare.
1) När vi säger att vi kommer förbi och tittar på problemet, logga ut och ta rast. Det är inga problem för oss att minnas 2 500 användares lösenord
2) När du ringer och vill ha din dator flyttat måste du begrava denunder tonvis av postkort, babykort, uppstoppade djur, torkade blommor,troféer och recept. Vi har inte själva ett liv och blir djupt rörda om vi får
en glimt av ditt.
3) När vi skickar viktig post som talar om vitala funktioner är det lugnt att radera posten, med en gång och utan att läsa den. Vi håller säkert bara på att kolla våra adresslistor.
4) När vi äter lunch vid skrivbordet är det fritt fram att störa oss med dina problem och förvänta lösningar direkt. Vi är skapade för att tjäna och är alltid redo för datorproblem.
5) När vi hämtar kallt vatten, röker en cigarett eller umgås är vi också redo för tekniska frågor. Den egentliga orsak till dessa mänskliga aktiviteter är att erbjuda oss för de som inte har e-post eller telefon.
6) Skriv alla viktiga meddelanden med VERSALER. Mail-servern uppfattar dessa som brådskande och levererar dom
därför mycket snabbare till mottagaren.
7) Om kopiatorn, faxen eller kaffebryggaren inte fungerar - ring oss. Det är säkert någon form av elektronik i den.
8) Om det är fel på din hemdator, så ställ den på en stol, utan namn, telefonnummer, utan felbeskrivning. Vi älskar spännande mysterier.
9) När vi försöker guida dig på telefon - passa på att läsa tidningen samtidigt.Vi förväntar oss inte att DU ska göra något, vi bara pratar med oss själva.
10) När det erbjuds utbildning i kommande system - glöm det.
Vi är kvar här när du behöver personlig assistans.
11) Om skrivaren inte fungerar: Skicka utskriften minst 20 gånger.Det är ett känt faktum att utskriftsjobb försvinner ut i rymden utan orsak.
12) Om skrivaren fortfarande inte fungerar efter de 20 försök, skicka utskriften till samtliga skrivare. Det är säkert en av dom som fungerar.
13) Undvik hjälp-programmen på datorn. De är bara för totalidioter.
14) Om du går en kvällskurs i data, får du gärna uppdatera drivrutinerna i din egen och andras datorer. Vi är bara tacksamma över att få söka och rätta fel timmar efter du gått hem.
15) Säg aldrig tack för hjälpen.
Vi är helt nöjda med 'det har ju du lön för'
16) När vi frågar om det är installerat något nytt på din dator. ljug.
Det angår bara dig vad du har på datorn.
17) Om sladden från musen hela tiden vältar kortet på din hamster, är det lugnt att lägga sladden under datorn. Sladdar är gjorda för stora belastningar och vassa kanter.
18) Om mellanslagstangenten inte fungerar är det säkert en uppdatering av Gustav som är orsaken. Tangentbord fungerar nämligen bäst om dom fylls upp med smulor, gem och kaffe.
19) Om du får ett meddelande typ 'Är du helt säker' skall du omgående trycka Enter. Om du inte vore säker hade du väl aldrig börjat !
20) Tala om för oss att du inte vet ett piss om skiten.
Vi älskar, när det behov du har för professionell hjälp, benämnas 'skit'
21) Om det behövs bytas toner i skrivaren, måste du tillkalla oss.
Det att byta toner är en extremt teknisk krävande uppgift. Hewlett
Packard rekommenderar att endast göras av högt utbildade personer - t.ex. kärnfysiker.
22) Om det är något fel på din dator - låt din sekreterare tillkalla teknisk assistans. Det finns ingenting som är mera givande än att tala med en, som inte ens vet vad som är problemet.
23) Om du tar emot ett film-clip på 30 Mb skicka det omgående vidare till samtliga på nätet. Det finns gott om plats på mail-servern.
24) Tänk inte ens tanken att dela upp jättestora utskriftsjobb i mindre utskrifter.
Gud förbjuda att någon annan kommer in i kön med en enkelt liten brådisutskrift.
25) Om du ser en av oss i COOP på lördag eftermiddag är du mycket välkommen med frågor. Vi jobbar 24 timmar i dygnet, 7 dagar i veckan, 365 dagar om året.
26) Om din son läser data - låt honom använda din kontorsdator till sina projekt.
Vi hjälper gärna när hans piratkopia av Visual Basic får SQL-servern att krascha
27) Glöm inte att det är en otrolig hjälp om du kan berätta att förra gången någon gjorde något på datorn fungerade det. Denna information är nyckeln till allt.
28) Om du tar med din privata PC så vi kan fixa den, får du inte glömma att tala om hur bråttom det är av hänsyn till dina barns behov av att spela Doom 2.Vi fixar det omgående på fritiden som ändå avvecklas på kontoret.
Alla vet ju att vi ändå bara sitter och surfar på Internet.
29) Du är mycket välkommen att ladda ner och installera program från Internet. Om dom inte fungerar eller får din dator att bryta ihop var dom säkert inget att ha.