Undring om datoruppgradering
Ok, jag ska uppgradera min dator. Jag spelar rätt mycket, men i nuläget inga spel som ställer skyhöga krav på systemprestanda. Jag spelar mest Guild Wars, men sneglar nu på andra spel och då framförallt olika mmorpg som Lord of the Rings Online och Vanguard: Saga of Heroes, som vad jag förstår i alla fall ska vara mycket mer krävande för systemet än Guild Wars. Dessutom kommer jag vilja kunna se på film via tv-ut, men där har jag lägre krav på grafiken. Jag kan med min nuvarande monitor bara spela i 1200x1024 upplösning och 75 Hz, men det är troligt att jag någon gång framöver kommer att skaffa en lite bättre monitor, med typ 1600x1200 upplösning. Jag kommer dock ganska säkert aldrig att lägga miljarder pengar på en monitor med überupplösning, så jag behöver inte direkt ett system med Geforce 8800 Ultra i SLI-konfig, om jag säger så.. I första hand är jag alltså ute efter en speldator för upplösningen 1200x1024, som ska klara tex Vanguard utan problem, med allt grafiskt lull-lull och tingeltangel påslaget, och som ska hålla ett bra tag. Jag har inte råd att köpa nya grejer igen om ett år eller så (deltidsjobb, liten lön, pluggar inför utbildning, måste bli klar med återkrav till CSN osv). Jag har läst på lite den senaste tiden och har kommit fram till två alternativa uppgraderingar, men mina datorkunskaper är i grunden väldigt allmänna så jag skulle uppskatta lite avslappnad, välavvägd och kunnig input angående komponentvalens kvalitet, prisvärdhet och inbördes kompatibiltet, speciellt vad gäller moderkort, minne och grafikkort (AMD Athlon 64 X2 6000+ känns ju rätt givet för 2000 kr).
Mitt nuvarande system består av som följer:
Hyundai L90 D+
Aopen chassi - 90% säker på att det klarar ATX (ska ta reda på det, på reparation nu)
Nätagg – Nytt Thermaltake 750 Watt (overkill jag vet, men jag såg det som en investering)
Ny DVD-brännare, Samsung
Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic
Systemdisk Seagate Barracuda IDE, 7200 rpm 250 GB
Plus en döende 160 GB IDE disk
Jag ska alltså komplettera detta med moderkort, PCI-E grafikkort, processor och minne. Min budget för detta är ungefär 7500 kr, gärna något mindre. Jag kan senare eventuellt komplettera detta med mer minne och en ny andrahårddisk (tex måste jag vad jag förstår ha en SATA hårddisk till det moderkort jag har tänkt köpa om jag vill kunna ha två hårddiskar, och det vill jag ju), men i nuläget gäller budgeten för de fyra komponenterna.
Som jag skrev har jag kommit fram till två olika alternativ. Jag är visserligen osäker på moderkortet (om det är bra, om jag behöver SLI, om det behöver aktiv kylning som jag har hört, om jag ens kan ha ATX i mitt chassi), men såvida jag inte är helt ute och cyklar, och mina två alternativ verkar rimliga, undrar jag mer specifikt om jag för mina behov ska ha 1. ett riktigt bra grafikkort (värdet av SLI-möjlighet och DX10?) men lite mindre minne, eller 2. ett sämre men fortfarande bra grafikkort men mer minne. Andra förslag på minnen och grafikkort än de jag lutar åt är också intressant. Vad gäller valet av minnen och grafikkort är det väl visserligen lättare att köpa mer minne efterhand och i så fall satsa på det bättre grafikkortet nu, men å andra sidan misstänker jag att det billigare grafikkortet är mer än tillräckligt för mina behov och kommer att vara det länge, och ordentligt med minne är ju alltid bra. Dessutom är ju DDR2-minnen billiga nu. Nåja, här är vad jag har tänkt:
Alternativ 1: cirkapris, inkl frakt
AMD Athlon 64 X2 6000 + 2000 kr
GeForce Extreme N8800GTS, 320 MB 2700 kr
Msi K9N SLI Platinum + aktiv kylning 1100 kr
OCZ Platinum XTC DDR2 PC8000 1500 kr
Montering (kan/vågar tyvärr inte själv) 500 kr
Totalt: 7800 kr
Alternativ 2 (som jag lutar åt):
AMD Athlon 64 X2 6000 + 2000 kr
Radeon X1950XT 1800 kr
Msi K9N SLI Platinum + aktiv kylning 1100 kr
Corsair TWIN2X4096-6400 (2x2048) 2200 kr
Montering 500 kr
Totalt: 7600 kr
Båda alternativen är lite över budget, men det funkar, även om jag gärna ser att grejerna går ner lite i pris (troligast 8800 GTS).
Jag vill som sagt åtminstone kunna spela Vanguard: Saga of Heroes (och spel med motsvarande systemkrav) utan problem;
Recommended Specs:
Windows® 2000/XP/Vista
100% DirectX 9.0c compatible computer
100% DirectX 9.0c compatible keyboard or input device
Processor 3.0 GHz Intel or 3500+ AMD processor
2 GB RAM
Vertex and Pixel Shader 2.0 compatible hardware with 256MB of texture memory
DirectX compatible audio hardware
Broadband Internet Connection
16X Speed DVD-ROM
20 Gigabytes Hard Drive Space
Någon som spelar Vanguard med en dator med prestanda i trakterna av det jag lutar åt?
Överklockning och annat tekniskt finlir är överkurs och grekiska för mig och inget jag sysslar med, annat än möjligtvis klockning av grafikkortet.
Ok, det var det. Tack för att ni finns.
Tack på förhand.
Edit: Stavning