Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Okej, nu ska vi se. Jag skriver väl ner de tankar som dyker upp, med risk för att börja yra allt för mycket...
Om vi börjar med att dra upp ÖÄ än en gång :). Jag har inte sett någon statistik, men jag gissar att en del av era besökare försvann med ÖÄ. Säkert också en och annan som använde de datorrelaterade forumen men också gillade att det fanns ett allmänt forum där man kunde prata icke-datorrelaterade saker med andra datorintresserade. Om vi ska överdramatisera lite så utgör ÖÄ skillnaden mellan "forum för enbart datorrelaterade frågor" och "forum för datorintresserade" :).
Sedan en sak som den här tråden är ett exempel på; det skulle vara trevligt att ha någonstans att diskutera Sweclockers på. Visst, har man några förslag på förbättringar eller frågor eller åsikter så kan man säkert kontakta er, men om man inte tillåts diskutera Swec med andra så blir det ju lite diktatur över det hela ;).
Hmm... resten av mina konkreta idéer tycks mitt i allt ha blåst bort. Eller så var det aldrig så konkreta som jag trodde... Vad jag tycker är i alla fall att ni ska inse och "utnyttja" det faktum att ni har en massa kunniga besökare/forummedlemmar, samt låta forummedlemmarna tala med varandra också om sådant som inte har med datorer att göra. Visa att ni bryr er om era besökare, låta dem komma till tals om hela Sweclockers, tänja på gränserna, omfamna Zen och... äsch, nu blir det flummigt. Jag ska ha kaffe. Återkommer om jag får fler briljanta idéer...
Om man tar ett par minuter och verkligen exploaterar sidan noggrant och inte bara fäster sig i forumet så kan man faktiskt hitta både det ena och det andra. Längst ner på varje sida finns en länk som heter "feedback", här kan man lämna feedback i forumformat om man vill och vi svarar på varenda tråd så gott vi kan. Vi tycker inte ett sådant forum hör hemma i själva "forumlistningen", men längst ner på sajter så brukar man hitta information, kontaktinfo och annat. Det ser vi som en slags "standard" att sådan information ligger där.
Vi tappade inte besökare när vi stängde ner örvriga ämnen, skillnaden var möjligen att tillväxten bromsade upp lite vilket vi tycker är bra. Forumet var okontrollerbart. Vi hinner, vad jag kallar "säkra kvalitén", utan att växa för snabbt och vi hinner koncentrera oss på vår huvudmålgrupp (datorintresserade) som är det viktigaste för oss. Personligen som ägare så brinner mig själ för SweClockers och har alltid gjort det, jag vill förstås inte se denna nischade sida invaderas av en helt ointressant målgrupp som tycker att SweClockers endast är ett forum och låta sidan växa på så sätt. Det är inget _jag_ vill stå för som chefredaktör och det kan enligt mig bara vara destruktivt. Vi kan inte vara "allt-i-allo", själv tror jag på fler nischade sajter som alla kan hålla god kvalitet på vad de är bäst på.
Det vi faktiskt tappade besökare på var den varma sommaren och att vår sajt låg nere ett bra tag under ombyggnaden och alla avdelningar inte var klara vid lanseringen. Vi underskattade arbetet som krävdes men vi kommer inte att göra om misstaget. Sidan är sedan förra veckan komplett igen, endast filarkivet saknas och vi kan nu bygga vidare med nya idéer.
Åter igen, vi vill tillåta att folk diskuterar mer saker än strikt hårdvara. Men vi vill inte att den forumdelen "tar över" och drar till sig en helt egen målgrupp. Vi kommer säkerligen tillbaks med ett slags ÖÄ, vi har haft mycket att göra och inte kunnat ta tag i detta. Forumet är förstås väldigt viktigt och är något vi ska jobba vidare på för att göra läsarna nöjda. Själv skulle jag föreslår något mer "slutet" forum där medlemmar kan vistas.
Ps. Jag flyttade tråden till "feedback" så att den inte hamnar i mängden.
(Råkade låsa tråden av misstag när jag flyttade den, ber om ursäkt för det!).
Edin Mehinovic, SweClockers.com