Intelli-TXT på Swec = anus

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Okej, nu ska vi se. Jag skriver väl ner de tankar som dyker upp, med risk för att börja yra allt för mycket...

Om vi börjar med att dra upp ÖÄ än en gång :). Jag har inte sett någon statistik, men jag gissar att en del av era besökare försvann med ÖÄ. Säkert också en och annan som använde de datorrelaterade forumen men också gillade att det fanns ett allmänt forum där man kunde prata icke-datorrelaterade saker med andra datorintresserade. Om vi ska överdramatisera lite så utgör ÖÄ skillnaden mellan "forum för enbart datorrelaterade frågor" och "forum för datorintresserade" :).

Sedan en sak som den här tråden är ett exempel på; det skulle vara trevligt att ha någonstans att diskutera Sweclockers på. Visst, har man några förslag på förbättringar eller frågor eller åsikter så kan man säkert kontakta er, men om man inte tillåts diskutera Swec med andra så blir det ju lite diktatur över det hela ;).

Hmm... resten av mina konkreta idéer tycks mitt i allt ha blåst bort. Eller så var det aldrig så konkreta som jag trodde... Vad jag tycker är i alla fall att ni ska inse och "utnyttja" det faktum att ni har en massa kunniga besökare/forummedlemmar, samt låta forummedlemmarna tala med varandra också om sådant som inte har med datorer att göra. Visa att ni bryr er om era besökare, låta dem komma till tals om hela Sweclockers, tänja på gränserna, omfamna Zen och... äsch, nu blir det flummigt. Jag ska ha kaffe. Återkommer om jag får fler briljanta idéer...

Om man tar ett par minuter och verkligen exploaterar sidan noggrant och inte bara fäster sig i forumet så kan man faktiskt hitta både det ena och det andra. Längst ner på varje sida finns en länk som heter "feedback", här kan man lämna feedback i forumformat om man vill och vi svarar på varenda tråd så gott vi kan. Vi tycker inte ett sådant forum hör hemma i själva "forumlistningen", men längst ner på sajter så brukar man hitta information, kontaktinfo och annat. Det ser vi som en slags "standard" att sådan information ligger där.

Vi tappade inte besökare när vi stängde ner örvriga ämnen, skillnaden var möjligen att tillväxten bromsade upp lite vilket vi tycker är bra. Forumet var okontrollerbart. Vi hinner, vad jag kallar "säkra kvalitén", utan att växa för snabbt och vi hinner koncentrera oss på vår huvudmålgrupp (datorintresserade) som är det viktigaste för oss. Personligen som ägare så brinner mig själ för SweClockers och har alltid gjort det, jag vill förstås inte se denna nischade sida invaderas av en helt ointressant målgrupp som tycker att SweClockers endast är ett forum och låta sidan växa på så sätt. Det är inget _jag_ vill stå för som chefredaktör och det kan enligt mig bara vara destruktivt. Vi kan inte vara "allt-i-allo", själv tror jag på fler nischade sajter som alla kan hålla god kvalitet på vad de är bäst på.

Det vi faktiskt tappade besökare på var den varma sommaren och att vår sajt låg nere ett bra tag under ombyggnaden och alla avdelningar inte var klara vid lanseringen. Vi underskattade arbetet som krävdes men vi kommer inte att göra om misstaget. Sidan är sedan förra veckan komplett igen, endast filarkivet saknas och vi kan nu bygga vidare med nya idéer.

Åter igen, vi vill tillåta att folk diskuterar mer saker än strikt hårdvara. Men vi vill inte att den forumdelen "tar över" och drar till sig en helt egen målgrupp. Vi kommer säkerligen tillbaks med ett slags ÖÄ, vi har haft mycket att göra och inte kunnat ta tag i detta. Forumet är förstås väldigt viktigt och är något vi ska jobba vidare på för att göra läsarna nöjda. Själv skulle jag föreslår något mer "slutet" forum där medlemmar kan vistas.

Ps. Jag flyttade tråden till "feedback" så att den inte hamnar i mängden.

(Råkade låsa tråden av misstag när jag flyttade den, ber om ursäkt för det!).

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Intelli-TXT är riktigt sunkigt men eftersom jag är inloggad hela tiden så gör det inte mig något, men jag tror inte att jag hade registrerat mig här om det var så när jag var ny.

Det där med ÖÄ, kan man inte göra så att bara folk utan varningar kan skriva där? Eller att man eventuellt måste betala en avgift? Inte stor men tillräcklig för att det inte ska vara värt att bryta mot reglerna o.s.v.
Sweclockers var mycket roligare med ÖÄ, jag känner tre datorintresserade personer som var inne frekvent på sweclockers under ÖÄ-tiden men när det försvann tröttnade de och nu går de bara in när de får problem med datorn, och jag känner på mig att det är fler som gör samma sak.

Jag har hört det där med att "vi kommer troligtvis att komma upp med en del liknande ÖÄ" sen dagen efter det stängdes ner, finns det någon tidsplan?
Jag och många med mig skulle bli glada över att få disskutera icke-datorrelaterade saker med likasinnade människor.

Kanske blev lite väl mycket offtopic nu men när disskustionen ändå var uppe.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

För mig så känns det inte som vanlig reklam. Det känns bara som ett billigt fult knep.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

All reklam som bryter av en flytande text eller på annat vis stör när man fokuserar på en sidas egentliga innehåll suger ofantligt med pung. Om swec börjar med det så försvinner nog de flesta medlemmar som har något krav på kvalité. Tänk på att ni konkurrerar om medlemsbasen med andra forum, som inte använder det.

Permalänk

Jag kan inte påstå att jag är speciellt förtjust i intellitext jag heller, speciellt inte efter som jag alltid följer texten jag läser med musen. Då är det väldigt frustrerande om det då och då poppar upp reklam.

Ett tips för er som inte gillar intellitext och använder firefox (vet inte om det funkar på intellitexten här dock)
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Geeks
Grundare

Det finns sätt att göra Intelli-TXT till en valmöjlighet. Det ser för stunden ut som att vi lägger ner projeketet. Tycker det är skönt att man kan föra en bra diskussion med er! Tummen upp.

Vi hörs!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Jag kan inte påstå att jag är speciellt förtjust i intellitext jag heller, speciellt inte efter som jag alltid följer texten jag läser med musen. Då är det väldigt frustrerande om det då och då poppar upp reklam.

Ett tips för er som inte gillar intellitext och använder firefox (vet inte om det funkar på intellitexten här dock)
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Samma finns för Opera, fast i en lite annan variant.

Verktyg ---> Avancerade ---> blockerat innehåll... ----> lägg till ----> klistra in detta: http://*.intellitxt.com/*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Riktigt illa. Jag skulle nog sluta använda forumet om ni bestämmer er för att kvarstå vid det. Annars har jag medvetet valt att inte använda adblock på swec eftersom jag dels tycker swec är värt att stödja och det dels brukar vara relevant reklam. Men det bygger på att reklamen inte är störande.

Bara de ni bytte från den gamla designen va riktigt illa, denna nya version fungerar riktigt dåligt i IE 6, man måste vänta tills hela siden har laddat klart innan man kan börja bläddra neråt,

Har hängt runt på andra forum som har börjat använda IntelliTXT har i princip tagit bort mitt konto där då jag finner de väldigt irriterande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Vi underskattade arbetet som krävdes men vi kommer inte att göra om misstaget. Sidan är sedan förra veckan komplett igen, endast filarkivet saknas och vi kan nu bygga vidare med nya idéer.

Finns det några planer på att återinföra filarkivet igen. Jag gillade det faktiskt ;).

Angående intelli-text är jag glad om vi registrerade medlemmar slipper det ;). Övrig reklam stör jag mig inte på även om jag aldrig kan komma på att jag handlat något från annonser :p.

Permalänk
Medlem

På ämnet intelli-text kan jag bara säga att det är den mest irriterande formen av reklam jag kan tänka mig. Att få en ruta som blokerar text och allt annat bara för att man råkade köra muspekaren över texten (oftast på väg mot nått annat mål) gör inget mer än stör mig som användare. Reklam är en sak, det kan vara ok. Här på swec är det helt förståeligt och helt ok att det finns banners och annat. Men denna reklam hålls utanför innehållet vilket gör att man kan koncentrera sig på att läsa det man vill utan att störas, och sen efteråt kolla om det finns nått intressant bland annonserna. Intelli-text däremot lägger sig mitt i innehåll och är med flit i vägen och stör och har sig...

Jag håller med Lurcazzus om att jag är glad om iallafall vi registrerade användare slipper det, för om det dyker upp på min skärm så lär jag sluta besöka swec med omedelbar verkan, vilket är nått jag inte vill (även om vissa säkert skulle bli glada att slippa mitt eviga gnällande ).

Att göra det valbartär ju ett fungerande alternativ, dock tycker jag att det då skall vara avslaget som default, iallafall för registrerade medlemar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag håller med många här om att intelliTXT är extremt störande.

Eftersom det bara skulle synas när man inte är inloggad så tror jag dock att det största problemet med det är att nya medlemmar avskräcks innan det fått en ärlig bild av sidan.

Även om det säkerligen skulle störa medlemmar (skulle störa mig i alla fall) som kollar på sidan från publika datorer där man kanske inte alltid vill logga in, särskilt inte bara för att läsa sidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag håller med Lurcazzus om att jag är glad om iallafall vi registrerade användare slipper det, för om det dyker upp på min skärm så lär jag sluta besöka swec med omedelbar verkan, vilket är nått jag inte vill (även om vissa säkert skulle bli glada att slippa mitt eviga gnällande ).

Jag ändrar mig, inför intelli-text

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag ändrar mig, inför intelli-text

Ha Ha Ha!
Fast den förtjänade jag väl nu när jag så fint serverade den

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Intelli-TXT är något jag tycker är viktigt för överlevnaden av swec så sidan i alla fall finns kvar men ska jag vara helt ärligt tycker jag att det ska vara så det är idag dvs icke inloggade medlemmar får reklamen då jag verkligen ogillar sidor med recensioner som har massa länkar i texten. Lite synd att sedan användare blockerar all annan reklam då jag tycker den är intressant och kan ibland vara värd att kolla på.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Även om frågan om intelli-txt verkar vara ganska död nu vill jag bara passa på att göra min röst hörd när jag har möjlighet och säga att jag är starkt emot det. Åtminstone jag skulle ALDRIG gå via en reklamlänk på ex. ordet "Dator", och sedan köpa något från den sidan jag länkas till. Oavsett vad det är för ord eller produkt.
Jag ställer mig på den sida där folk stör sig otroligt på "Intelli-txt". Bättre reklam finns. Och något jag tror skulle löna sig är, som redan nämnts i tråden, en möjlighet att på ett smidigt sätt donera en summa pengar man känner sig bekväm med via någon knapp.

Permalänk
Medlem

Verkligen sjukt irriterande de gångerna man inte är inloggad.

Jag brukar följa texten med musen pga av min syn, och får de här xxxxxx popuppsen som man får spatt på.

Irriterande nog för att man skall kolla upp och söka på detta här i forumet.
Vem vill ha reklam ?
Tjänar Sweclockors såpass mycket på denna reklamen att det motiverar den markanta försämringen av forumet ?
Såg till att blocka skiten nu iallafall.

En annan typ av reklam ni har, är den typen av vad jag tror är Flash, där det håller på och blinkar och byter bild så man får ont i huvudet av den..

Inet höll på och gjorde fasansfull "Antireklam"...så irriterande att man bestämmer sig för att aldrig handla en sak av dom.

Har blockat allt jag kunnat i reklamväg här.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Håller med, har tittat runt på swec utan att vara inloggad och stör mig hela tiden på dessa (intelli-TXT)annonser. Överallt vill man inte logga in...

Permalänk

jasså det är detta som är skit.. trodde syrran hade något j****lans programinlagt som skulle länka vidare...

tackolov att jag har egen dator som bara jag rör och som jag alltid är innloggad på så jag slipper skiten men sjuktjobbigt om man är hos kompisar och ska kolla in någon tråd eller så..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag tänker avika från den gällande inställningen. Jag har inget emot Intelli-txt. Underströkna ord i en annan färg, än "vanliga" länkar, visst. Däremot FÅR DE INTE, INTE PÅ NÅGOT VIS, FÖRHINDRA LÄSBARHETEN I TEXTEN DE STÅR. Med andra ord, inte en popup-ruta så fort man kör musen över dem. 5 sekunders pektid, "on klick" eller vad som helst, men man måste kunna navigera utan att de ska skymma sikten överallt.

Må vara sent, eftersom det verkar övergivet i alla fall, men trots det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid hävdat att en stor del av varför forumuppdateringen skedde var för att kunna pressa in mer reklam i sidan. Hela högre delen och toppen av sidan är ju fylld med reklam som rör sig och har. Detta visar ju bara att inte nog med att jag hade rätt utan man nöjde sig inte där utan man vill ha in ännu mer reklam.

Permalänk
Medlem

Reklam som stör löpande text suger åsnedase. Även om de flesta av oss har bra antireklamprogram installerade - vi är trots allt nördar av rang - så kommer jag fan avrätta någon om ni beslutar att behålla skiten. IntelliTXT suger på fler sätt än att det stör ens läsning. Man blir "lurad", och tror att det är en länk som skribenten har lagt in, det slöar ner datorer och länkar till stor del till sånt som är helt irrelevant för slutanvändaren.

Förhoppningsvis kan ni överleva mha andra reklamannonser här. De nuvarande är relevanta, ofta bra och inte alls störande. Skulle inte förvåna mig om ni har sjukt hög klick-per-pageview. Men jag gissar bara, det finns ju ingen transparens i Swec:s finanser.

Sen så måste vi värna om våra nya användare. Vi kommer inte kunna locka de lite mer nogräknade med att fylla deras skärmar med reklam.

Permalänk
Geeks
Grundare

Vår utvärdering av IntelliTXT är klar och vi väljer att plocka bort det (det är borta redan nu). Tack för all feedback i denna tråd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ytterligare en god nyhet som jag tackar för Edin

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Tack, jag hann nästan sluta besöka sweclockers på andra datorer än min pga. intellitext...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Vår utvärdering av IntelliTXT är klar och vi väljer att plocka bort det (det är borta redan nu). Tack för all feedback i denna tråd!

Jag fick upp en nyss, när jag var inloggad dessutom. Dock försvann den när jag körde en F5.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk

Lite offt men nu har jag fått upp reklam från "Vibrant ad" som ser ut som intellitxt när jag var inloggad i går är det nåt nytt ni håller på och testar med eller?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Som utloggad verkar det ha kommigt tillbaka i alla fall :\

Permalänk
Medlem

Hellre (un)intellitext åt oinloggade (d.v.s. aldrig jag) än att siten läggs ner.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Råkade missa denna tråd så jag skrev en ny http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... ... men det mesta har redan tagits upp...

Måste bara tillägga att jag tror att ha "Intelli-TXT" för icke-användare är en mycket dålig idé då det antagligen är en av de mest effektiva sätten att försäkra sig om att användare inte registerar sig på sidan. Om ni ändå bestämmer er för att behålla Intelli-TXT så ta det förslagsvis endast för medlemmar och med möjligheten att stänga av det (så de som inte stör av det och vill exponera sig för lite reklam för att stödja sweclockers kan ha det kvar).