Ny router som ska klara torrents (Dvs klara belastning)

Permalänk

Ny router som ska klara torrents (Dvs klara belastning)

Tjenare!

Vi har för tillfället en gammal sleten Belkin router i hemmet. Men när jag tankar torrents så blir internet oerhört segt. Även fast jag begränsar hastigheten till 900KB/s (Har 24 mbit och får ut lite över det) så laddas hemsidorna extremt segt och jag kan inte ladda mer än en åt gången.

Så nu behöver jag tips på en router (Gärna trådlös, inget måste dock) som man gärna kan begränsa hastigheten till vissa datorer. Tex att en dator alltid ska ha 1,5-2 Mbit för sej själv och min dator ska ha resten.
Vet inte om det finns, men det skulle uppskattas.

Så det jag vill ha är:

*Stabil router som minst ska klara 24/8
*Gärna gigabit
*Gärna hastighets begränsingar till vissa datorer (Typ netlimiter)
*Gärna trådlös
*Ska klara att vara igång 24/7
*Ska klara mycket, mycket trafik.

Cheers

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk

Netgear Rangemaster klarar jobbet utmärkt. Fungerar bra, såpass bra att jag inte ens behöver starta om den dagligen, något som 614 modellen kräver...

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 3com officeconnect den funkar kanon. Dock finns den bara i 54Mbit och 108Mbit varianter. Jag har 54Mbit varianten och den tycker jag är stabil klarar att belasta mina 10Mbit fullt ut. Dock kanske inget vidare bra val att köpa en 54Mbits router idag då allting blir allt snabbare.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Kan förtydliga att det trådlösa bara är ett +, då vi enbart har en bärbar dator i familjen. Den surfas det bara på. Så 54, 108 eller snabbare, spelar ingen som hellst roll, då den bärbara har 54 Mbit kort

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Kan förtydliga att det trådlösa bara är ett +, då vi enbart har en bärbar dator i familjen. Den surfas det bara på. Så 54, 108 eller snabbare, spelar ingen som hellst roll, då den bärbara har 54 Mbit kort

Då rekommenderar jag helt klart 3com officeconnet 54Mbit då den går att få på computercity för 249:- kostar 600:- på dustinhome.

länk till 3com router på dustinhome http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098074

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Om du har någon dator som bara står, typ en gammal 400mhz eller liknande så kan du ju alltid dra igång en linux router

sök i forumet efter pfsense så lär du hitta en guide som Veni här på forumet har skrivit. Mycket lätt och vem som helst som aldrig har pillat med linux (freBSD) kan klara detta

Du behöver en dator med 2 nätverkskort.

Kan sätta en femma på att Veni kan hjälpa dig om du behöver

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Om du har någon dator som bara står, typ en gammal 400mhz eller liknande så kan du ju alltid dra igång en linux router

sök i forumet efter pfsense så lär du hitta en guide som Veni här på forumet har skrivit. Mycket lätt och vem som helst som aldrig har pillat med linux (freBSD) kan klara detta

Du behöver en dator med 2 nätverkskort.

Kan sätta en femma på att Veni kan hjälpa dig om du behöver

Ditt söta lilla får :D, du har så rätt så. Då är det man själv som bestämmer prestandan mot internet till en billig peng(beroende på hårdvara).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Tjenare!

Vi har för tillfället en gammal sleten Belkin router i hemmet. Men när jag tankar torrents så blir internet oerhört segt. Även fast jag begränsar hastigheten till 900KB/s (Har 24 mbit och får ut lite över det) så laddas hemsidorna extremt segt och jag kan inte ladda mer än en åt gången.

Så nu behöver jag tips på en router (Gärna trådlös, inget måste dock) som man gärna kan begränsa hastigheten till vissa datorer. Tex att en dator alltid ska ha 1,5-2 Mbit för sej själv och min dator ska ha resten.
Vet inte om det finns, men det skulle uppskattas.

Så det jag vill ha är:

*Stabil router som minst ska klara 24/8
*Gärna gigabit
*Gärna hastighets begränsingar till vissa datorer (Typ netlimiter)
*Gärna trådlös
*Ska klara att vara igång 24/7
*Ska klara mycket, mycket trafik.

Cheers

Om vi tittar på kombinationen så är frågan vilken prisbild du har tänkt dig samt vad "mycket trafik" är för dig. Jag har på en normal eftermiddag 7231 samtidiga sessioner(i skrivande stund) vid 60 Mbps ut/1 Mbps in och dom flesta konsumentbredbandsdelare går ner på knä(snarare att dom begår direkt självmord) vid den mängden, därav så körs den trafiken via en gammal hederlig P3:a.

En WatchGuard x10e(utan UTM) pallar t.ex runt 55 Mbps(alla skriver 100 Mbps men det är en lögn , jag äger en sådan ) och max 6000 samtidiga sessioner(option på max 10000) och den finns i trådlöst utförande och klarar av att prioritera bandbredd, dock så finns den inte i gigabit utförande utav naturliga orsaker.

Kort och gott:

  • Vad har du för prisbild?

  • Vad är "mycket trafik" för dig? <----Denna punkt bestämmer mer eller mindre typen av pryl.

  • Kan du tänka dig att använda en gammal burk(P2:a eller bättre)?

Försöker du förresten att köra torrent och surfa ifrån samma dator samtidigt? Vad kör du isåfall för operativsystem(inkl. ev. servicepack)?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det är Dlink DIR-655 som gäller

Men det blir nog svårt med begränsningarna till olika datorer

Permalänk

Kort och gott:

  • Vad har du för prisbild?

  • Vad är "mycket trafik" för dig? <----Denna punkt bestämmer mer eller mindre typen av pryl.

  • Kan du tänka dig att använda en gammal burk(P2:a eller bättre)?

1. Prisbilden är absolut MAX 1200:- inte en krona mer. (Exkl. frakt förståss)
2. Mycket trafik är att tanka ungegär 200GB / Månad. Och 200 GB upladdat.
3. Tyvärr kan jag inte det, då det skall vara så litet som möjligt.

Jag använder mej utav Windows XP Sp2.

Jag har seedat och leechat samtidigt och även surfat på min dator. Det fungerar inte alls. Laddning av en sida tar ap-lång tid, om den ens laddas. Även på andra datorerar går det segt. trots att jag begränsar hastigheten.

Just ja, någon som vet om Asus 500G-premium klarar det jag är ute efter? Den har ju även USB, vilket jag ser som en extremt trevlig fördel (Inte nämnt, men nämner nu)

Tack för alla svar hittlis. Cheers!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2

2. Mycket trafik är att tanka ungegär 200GB / Månad. Och 200 GB upladdat.

Jag har tyvärr valt fel ord tidigare. Det mening att där skulle stå som fråga: Hur många samtidiga sessioner kan du tänka dig att du kommer att ha?

Jag upplever samma sak på den burk som jag sitter vid om jag startar torrentprogram(i mitt fall µTorrent) och det tar några minuter innan det blir frid och fröjd då den härliga och ökända funktionen med 10 tcp anslutningar på kort tid utlöser en spärr och det hela blir segt(finns en patch mot detta). När jag däremot bootar in i Fedora Core och kör µTorrent där istället så uteblir det helt och hållet så därför utgår jag ifrån att det är Windows XP (SP2?) som ställer till det.

Har du förresten provat att minska din upload till max 10 kB/s(torrent) när du försökt surfa?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Spelar ingen roll hur mycket jag stryper. Samma sak ändå. Jag använder µtorrent. Men var tvungen att testa azearus, men det var samma sak där.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Har du haft möjlighet att prova med enbart modem eller bredbandsdelaren inställd i bryggat läge så man blir av med NAT delen i grunkan(bara för att testa om det är grunkan som slöar ner)?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag tror en Dir-655 skulle funka fint i ditt fall eller ännu bättre en linux router med pfsense.

Jag tror att Dir-655 har allt det där utom just begränsningen, men anledningen till att du vill ha det är väl för att kunna surfa på den andra datorn smärt fritt eller låta dess nedladdning gå lite några få kb/s vid normal nedladdning av filer.

Då kan du lika gärna använda QOS som finns i Dir-655 och i pfsense. Då prioriteras all typ trafik före ex din uttorent port.

Nackdelen med Dir-655 är väl antalet connections är begränsat. Men en riktig dator är det typ inte det. Den enda nackdelen med en sån är att den drar lite mer ström.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo

Då kan du lika gärna använda QOS som finns i Dir-655 och i pfsense. Då prioriteras all typ trafik före ex din uttorent port.

Ger mig på en viktig punkt i ovanstående mening.

Det är då viktigt att specificera all annan trafik så att den får högre prioritet, då torrenttrafik behöver inte arbeta enbart över den specificerade porten i torrentprogrammen då den används för inkommande anslutningar.
Utgående anslutningar väljs fram slumpmässigt utav IP-stacken, plus att många kör med kryptering över BitTorrent påslaget vilket gör det omöjligt att bara specificera för en bandbreddsbegränsare att bromsa ner BT trafik, då det i praktiken blir inget fungerande resultat.

Lösningen blir att istället specificera all annan trafik med reserverad bandbredd och ge torrent allt som finns över(ibland finns kanske all bandbredd över).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Har du haft möjlighet att prova med enbart modem eller bredbandsdelaren inställd i bryggat läge så man blir av med NAT delen i grunkan(bara för att testa om det är grunkan som slöar ner)?

Fungerade bra med enbart modem.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Fungerade bra med enbart modem.

Aja, då hade du rätt ifrån början. Vad händer om du då minskar per torrent maximalt antal anslutningar, förbättrar detta något för dig(dock så går det nog långsammare)?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Ditt söta lilla får :D, du har så rätt så. Då är det man själv som bestämmer prestandan mot internet till en billig peng(beroende på hårdvara).
Om vi tittar på kombinationen så är frågan vilken prisbild du har tänkt dig samt vad "mycket trafik" är för dig. Jag har på en normal eftermiddag 7231 samtidiga sessioner(i skrivande stund) vid 60 Mbps ut/1 Mbps in och dom flesta konsumentbredbandsdelare går ner på knä(snarare att dom begår direkt självmord) vid den mängden, därav så körs den trafiken via en gammal hederlig P3:a.

En WatchGuard x10e(utan UTM) pallar t.ex runt 55 Mbps(alla skriver 100 Mbps men det är en lögn , jag äger en sådan ) och max 6000 samtidiga sessioner(option på max 10000) och den finns i trådlöst utförande och klarar av att prioritera bandbredd, dock så finns den inte i gigabit utförande utav naturliga orsaker.

Kort och gott:

  • Vad har du för prisbild?

  • Vad är "mycket trafik" för dig? <----Denna punkt bestämmer mer eller mindre typen av pryl.

  • Kan du tänka dig att använda en gammal burk(P2:a eller bättre)?

Försöker du förresten att köra torrent och surfa ifrån samma dator samtidigt? Vad kör du isåfall för operativsystem(inkl. ev. servicepack)?

Säg att man har Under 5000 aktiva anslutningar har budget på max 2000:- vad är att reklomendera då?
Ännu en dator som står på är uteslutet.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Skall du ha många sessioner och inte vill ha en dator som router tycker jag att du skall titta på linksys rv082. klarar 20000 sessioner och 200mbps. har inte gigabit men ifall du bara skall ha gigabit internt kan du sätta en gigaswitch för den trafiken. Har själv denna router och har inte startat om den en enda gång utom vid FW updatering.

Permalänk

Har köpt en Linksys WRT54G. Har inte kopplat in den än. Men hört att den (oftast) ska vara bra!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Netgear funkar prima. Har uppe min WPN 824 i över 1 år utan omstart. Den belastas dagligen utan problem. Jag är mer än nöjd. All trafik går genom routern både trådlöst och med kabeln.
Satsa på nån av Netgears produkter du har även nyare routrar.