Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Folk sär skriver, tyvärr, många trådar har redan avhandlat fenomenet i ÖD, och senare ÖÄ. Så har det varit de senaste 5 åren, och jag ser faktiskt ingen skillnad då som nu. Det är inte Swec utan svenskarna kan nog inte svenska, se Blocket idag: Vardagsrums möbler, Disel elverk, Gräs klippare, Spel dator, Bädd soffa.

Säger han som skriver "sär skriver" ;).
En liknande tråd finns, dock är den mycket bredare.
Jag tycker att det är helt okej att skriva runt omkring när man ska skriva runtomkring, även om det är fel.
Däremot så är det jobbigt när vissa inte kan skriva/stava alls, de stavar doktor "docktor" osv.

Permalänk
Medlem

Usch, vad jag hatar särskrivningar. Det skär sig verkligen i ögonen på mig.

Fenomenet är betydligt vanligare här än på andra forum har jag märkt. På Flashback, till exempel, är det inte alls lika vanligt enligt min erfarenhet. Kan det ha någon koppling till att de kör med 18-års åldersgräns?

Här är ju varannan tråd prydd av en särskriven rubrik.

"Skaffa skägg liknande? kliar det?"
"udda smak kombinationer"
"Roliga historier tråden."
"Hur ser du ut tråden :D"
"Hjälp min pappa med hans EL fråga!"
"Hjälp med att hitta coca cola posters"

Visa signatur

Damn! Those alien bastards are gonna pay for ruining my ride.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Säger han som skriver "sär skriver" ;).

Själv klart med flit.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
100% är ju inte ett måste, de texter jag är mest kritisk till har oftast 10% rättstavade ord, resten är felstavat/särskrivet/förtkortat/slang.
Har man över 90% korrekt stavning och en vettig meningsuppbyggnad så behöver man inte läsa igenom det igen utan kan svara direkt,

En intressant sak är att dyslektiker verkar skriva bättre på forum än de flesta andra just pga att de går igenom vad de skrivit innan de skickar och därmed hittar enklare fel.

Jag har också sett skräckexempel där man inte fattar vad personen ifråga egentligen jiddrar om, och då kan man ju börja fråga sig om den personen kanske borde slita sig från datorn och börja gå till skolan istället.

Samtidigt får man ju ta det lite lugnt med att börja hacka på folk, vissa har ju dyslexi o liknande handikapp och dessa ska ju självfallet och kunna bidra på forum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
100% är ju inte ett måste, de texter jag är mest kritisk till har oftast 10% rättstavade ord, resten är felstavat/särskrivet/förtkortat/slang.
Har man över 90% korrekt stavning och en vettig meningsuppbyggnad så behöver man inte läsa igenom det igen utan kan svara direkt,

En intressant sak är att dyslektiker verkar skriva bättre på forum än de flesta andra just pga att de går igenom vad de skrivit innan de skickar och därmed hittar enklare fel. [/B]

Över 10% rätt här iaf även om svenskan inte ännu iaf har ett ord som heter "förtkortat".
Sen vissa förkortningar förstår alla men börjar man skriva ner tex eller .. som många bildar egna förkortningar över så kan de blir jobbigt och läsa texter.
Jag tror inte Dyslektier skriver bättre, men på ett annorlundavis, de kanske förklarar väldigt smart på några få meningar eller väldigt luddigt, som om de vrider till det mer än vad som behövs.
Dock så fattar jag inte hur folk kan klaga på Dyslektiker, de har sitt handikapp liksom en person utan en arm. Ska vi klaga på alla enarmande människor med?

Känns lite som att folk tänker så, även om de nog menar till det bättre så tror jag att individen vill lära sig själv och inget annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Jag har också sett skräckexempel där man inte fattar vad personen ifråga egentligen jiddrar om, och då kan man ju börja fråga sig om den personen kanske borde slita sig från datorn och börja gå till skolan istället.

Samtidigt får man ju ta det lite lugnt med att börja hacka på folk, vissa har ju dyslexi o liknande handikapp och dessa ska ju självfallet och kunna bidra på forum.

Folk som skriver "luddigt" blandannat mig själv, har alltid gjort det och kommer troligtvis alltid att göra det dessutom.
Det jag faktist blir förvånad över är att folk med liknande problem som sig själv faktist kan kläma fram ett svar utan att redigt tänka efter.
Känns lite som att man möts på samma våglängder, medans alla andra måste ställa om sin pejler till rätta inställningar först.

Det är som man blandade Danska och Svenska nästan.

Säkert en massa fel men iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Att använda ett korrekt och tydligt språk när man kommunicerar ökar chanserna att få ett vettigt svar tillbaka. Då slipper man få ett antal inlägg som bara diskuterar de språkliga fel som gjorts.

Själv brukar jag inte anse det vara värt att ge ett vettigt svar till någon som uppenbarligen inte ens själv lagt ner lite möda på att formulera sitt inlägg. Än värre när första inlägget i en tråd inte går att läsa utan större ansträngningar, då brukar jag dra slutsatsen att dom inte heller är intresserade av att få något seriöst svar.

Sen tycker jag det är lite väl många som klagar på sin "dyslexi" när det i själva verket handlar om att dom helt enkelt inte kan det svenska språket och är för lata för att lära sig. Anstränger man sig lite så klarar de flesta att skriva någorlunda korrekt, om inte annat så har de flesta moderna webbläsare inbyggd stavningskontroll som är ganska lätt att använda.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Anstränger man sig lite så klarar de flesta att skriva någorlunda korrekt, om inte annat så har de flesta moderna webbläsare inbyggd stavningskontroll som är ganska lätt att använda.

Jag testade Firefox stavningskontroll för ett tag sedan. Livsfarligt. Den felmarkerar i stort sett alla ord som ska vara skrivna ihop, och vill att de ska särskrivas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axel55
Jag testade Firefox stavningskontroll för ett tag sedan. Livsfarligt. Den felmarkerar i stort sett alla ord som ska vara skrivna ihop, och vill att de ska särskrivas.

Då kanske det inte var något bra förslag då, använder själv inte firefox mer än i nödfall så jag har inte så stor koll på hur bra/dålig den är..

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Folk som skriver "luddigt" blandannat mig själv, har alltid gjort det och kommer troligtvis alltid att göra det dessutom.
Det jag faktist blir förvånad över är att folk med liknande problem som sig själv faktist kan kläma fram ett svar utan att redigt tänka efter.
Känns lite som att man möts på samma våglängder, medans alla andra måste ställa om sin pejler till rätta inställningar först.

Det är som man blandade Danska och Svenska nästan.

Säkert en massa fel men iaf.

Vill väl inte direkt påstå att jag skriver direkt felfritt heller, men ibland kandet vara lättare att förstå egyptiska heroglyfer än vissa poster. men tycker ändå att man får ha lite överenseende med folks språkliga bedrifter på sådanna här ställen. Många inlägg skrivs under dygnets mörkare timmar och i hetska debatter så är ju inte korrekturläsning det första man tänker på.

men lägger jag märket till att jag skrivit något alldeles obegripligt brukar jag editera det i efterhand

Permalänk
Medlem

Re: sär skrivningar och data

Citat:

Är det bara jag, eller är särskrivningar väldigt vanligt på Sweclockers?

Kanske bara jag som stör mig på det, men det är ju pinsamt när folk ber andra att ta en titt på deras data burk (alltid data istället för dator), eller när någon ska ha en ny super dator, spel maskin, osvosv. Ja, man kan hålla på i all oändlighet.

Någon som håller med mig, och kanske har en bra idé på hur man kan åtgärda detta?

För jag har i alla fall tröttnat på det här

(nej, jag är inte perfekt, det händer att jag särskriver, och då har jag ingenting emot att folk upplyser mig om det så att jag kanske lär mig något)

//Axel

men är verkligen data fel då? har hört att ordet "datamaskin" fanns före "dator" och att data kan vara en förkortning på "datamaskin", därmed borde både och vara lika rätt!

Permalänk
Medlem

Re: Re: sär skrivningar och data

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
men är verkligen data fel då? har hört att ordet "datamaskin" fanns före "dator" och att data kan vara en förkortning på "datamaskin", därmed borde både och vara lika rätt!

Det går inte att säga att "data" är fel. Däremot missbrukas användningen av det ofta. Till exempel skrivs "data" när man egentligen menar "dator". Data är som du säker känner till informationen som lagras i en dator (eller på andra ställen för den delen). Dator är själva maskinen.

Om man däremot använder sig av datamaskin så är det egentligen inte fel, även om jag skulle säga att det är ganska föråldrat.

Slutligen kan sägas att data är inte en förkortning på datamaskin, utan ordet "data" har en egen betydelse, som skiljer sig nämnvärt från både "dator" och "datamaskin".

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: sär skrivningar och data

Citat:

Slutligen kan sägas att data är inte en förkortning på datamaskin, utan ordet "data" har en egen betydelse, som skiljer sig nämnvärt från både "dator" och "datamaskin".

nja, helt rätt har du nog inte.

sv.wikipedia.com

Citat:

"Data är en gammal förkortning av ordet datamaskin, det vill säga dator"

----

"En dator eller datamaskin är en maskin som, med hjälp av ett specialkonstruerat datorprogram, kan bearbeta information på ett mycket effektivare sätt än vad en människa kan göra manuellt.."

I och för sig är ju inte en wiki något man kan lita på till 100% men jag har läst/hört det tidigare av andra så jag tror det stämmer. Försök inte dumförklara mig med att förklara vad "data" är för något. tack

Permalänk
Medlem

Särskrivning i all ära, jag irriterar mig mer på dom som använder dessa uttryck:
"Hur koppla sladd"
"Hur torka röv"
"Hur kylning fastsätta"

På senare tid har det sett ut som om grottmänniskor invaderat forumet och vill fråga en massa skit.
Sen finns ju även detta:
"Detta forumet"
"Denna tången"
"Detta däcket"

Nu vet jag inte vad den rätta benämningen är men jag ser det som dubbel..."utmärkelse?", man poängterar 2 ord för att göra saken klarare, fast effekten blir tvärt om, i mitt tycke.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: sär skrivningar och data

Citat:

nja, helt rätt har du nog inte.

sv.wikipedia.com

I och för sig är ju inte en wiki något man kan lita på till 100% men jag har läst/hört det tidigare av andra så jag tror det stämmer.

Wikipedia har fel. Data användes som förkortning på datormaskin en kort tid innan ordet "dator" användes. Att idag kalla en dator för data är fel. Datamaskin går bra men är ganska föråldrat språkbruk.

Om någon sitter på en Svenska akademins ordlista 13:e upplagan, kanske vi kan få klarhet i det här!

Citat:

Försök inte dumförklara mig med att förklara vad "data" är för något. tack

Det var verkligen inte min avsikt.

EDIT: Gick och köpte mig en Svenska akademins ordlista, 13:e upplagan, och slog snabbt upp "data". Betydelsen dator eller liknande finns ej med där. Ordet "data" kan alltså inte användas för att beskriva en dator.