Permalänk
Medlem

Ny speldator ~10-12000kr

Hade planerat att köpa en ny dator nu när min gamla har fallit isönder. Jag är dock inte riktigt säker på vad man ska välja.

hade tänkt mig något liknande som den här

Har redan hhd och cd/dvd läsare så det är inte som jag har glömt det,
och Grafikkortet är jag inte säker på heller ^^ ifall jag ska ta det eller GeForce 8800GTS 640 mb

Visa signatur

[Piikmiin]

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att ta ett GTX om du har råd.

Permalänk
Medlem

Är det nått som saknas/borde vara med (förutom det jag nämnde).. nått som går dåligt ihop eller ser det bra ut?

Visa signatur

[Piikmiin]

Permalänk
Medlem

För min del står Asus och Gigabyte i högre kurs än ECS. Men jag kan ju ha fel Va kör du på för monitor? Kör du inte högre än 1280x1024 så känns GTX lite overkill. Jag antar att du ska klocka eftersom du valt snabba minnen. Då ska du väl ha en bättre kylare också?

EDIT: Ett irriterande stavfel..

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

§ 9 - Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet. Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du då använda Marknad. Till reglerna >>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
För min del står Asus och Gigabyte i högre kurs än ECS. Men jag kan ju ha fel Va kör du på för monitor? Kör du inte högre än 1280x1024 så könns GTX lite overkill. Jag antar att du ska klocka eftersom du valt snabba minnen. Då ska du väl ha en bättre kylare också?

Vilket moderkort skulle du föreslå i så fall?, och är det ingen skillnad på 8800GTS 320 MB och GTX om man har en 1280x1024 monitor?
Kylning! det hade jag glömt ^^ Har hört att Zalman är bra.. men vilken ska man då ta ?

Visa signatur

[Piikmiin]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baaah
Vilket moderkort skulle du föreslå i så fall?, och är det ingen skillnad på 8800GTS 320 MB och GTX om man har en 1280x1024 monitor?
Kylning! det hade jag glömt ^^ Har hört att Zalman är bra.. men vilken ska man då ta ?

Tänker du skaffa SLI? Brukar ofta vara bättre att satsa på ett_nytt_kort när det gamla inte hänger med längre än att skaffa ett till gammalt.
Asus P5B-E överklockar bra och har både FireWire och eSATA.
Ett GA-965P-DS3 är lite billigare men överklockar ändå bra.
Moderkort med P35-chipet är väl lite mer framtidssäkra då dom stödjer Intels kommande QuadCores.

Ett 8800GTS räcker gott och väl i den upplösningen. Du får väl ändå bättre prestanda med GTX, frågan är bara om det är värt det. GTS 640 är i vilket fall som helst uteslutet (enligt mig). Den enda fördelen mot 320MB är minnesstorleken, vilken inte har någon större betydelse i den upplösningen. GTX'et är snabbare i sig, inte bara mer minne. Därför presterar det bättre även i låga upplösningar. Sen ska man inte glömma bort HD 2900XT. Det blir bättre med tiden med nya drivrutiner och vad jag har förstått så slår det GTS i ganska mycket nu med nyare drivrutiner.

Zalman är överskattat Du får bättre prestanda med Scythes kylare. Beroende på hur högt du satsar på att klocka så kan du ta Scythe Mine, Ninja, Infinity eller en riktig värsting som inte väger så mycket; Thermalright Ultra-120 ihop med en passande fläkt, förslagsvis denna.
Känns dock som om det är mest värt med en Mine faktiskt. Billigt med bra prestanda. Fläkt följer med Scythe-kylarna.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
För min del står Asus och Gigabyte i högre kurs än ECS. Men jag kan ju ha fel Va kör du på för monitor? Kör du inte högre än 1280x1024 så könns GTX lite overkill. Jag antar att du ska klocka eftersom du valt snabba minnen. Då ska du väl ha en bättre kylare också?

Men man kan ju också köpa ett GTX för den fortsatta prestandan, man måste inte köpa det bara för att kunna köra på högre upplösningar, om man kör på lägre upplösningar så kommer ju ett GTX stå sig längre än ett GTS.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Så en Asus P5B-E plus Scythe Mine och så tar jag bort det andra moderkortet och då är det klart eller?

*edit* hade tänkt klocka den till ca 3.0ghz eller 3.2 så räcker det med Mine då?

Visa signatur

[Piikmiin]

Permalänk
Medlem

Förmodligen räcker stockkylaren till 3Ghz men jag skulle ändå ta Mine för att hamna på lite behagligare temperaturer och kanske kunna gå ännu högre. Så svaren på din fråga blir mja. Är väl bara grafikkortsvalet som återstår. För att kommentera Lcars inlägg så, ja, självklart håller GTX sig längre. Men, när GTS 320MB inte hänger med i dom upplösningarna så har man ju sparat 2500kr på att välja det (plus att man kanske har lite mer pengar då), och då kan man lägga det på ett nytt grafikkort, som kanske stödjer nyare DX-versioner och har prestanda som slår GTX'et.

Som ett exempel på hur fort utveklingen går: För ett drygt år sedan (om jag inte minns fel) köpte polarn ett 7800GT för 3000kr. 7800GTX kostade väl uppåt 5 tror jag. Nu får du bättre prestanda än 7800GT för runt 1300 (x1950Pro).

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Får ta mig en funderare om vilket grafikkort jag ska välja men tack för all hjälp

Visa signatur

[Piikmiin]