Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigman
Har testat alla piller, och det enda som verkligen funkar bra är Zyrlex men man blir så himla trött av det. Äter Singulair mot astma och pollen allergi just nu. Reseptbelagt men ändå funkar den inte hela tiden.

Verkar fortfarande inte nå fram till alla :). De flesta tror att det är kört bara för att deras receptbelagda medicin inte fungerar. Den mildrar ju bara allergin.

HYPERSENSIBILISERING tar bort allergin med tiden, inte bara mildrar den. Däremot så måste man påpeka för sin läkare om sina problem och att man vill ha denna behandling, så att han skickar en remiss till lung & allergikliniken, annars så händer inget....

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Gräsallergiker här och som många andra hatar man sommaren :F

Just nu går jag på: Loratadin som verkar lindra en del av kliandet i ögonen, iaf nu, har inte kört det mer än 1-2 veckor.

Nässpray har jag: Livostin men den verkar inte fungera alls, näsan är till största delen igen täppt och det känns lagom kul att gå ut när man snorar hela tiden :f Samt att det är sjukt jobbigt att äta när man måste pausa och andas emellanåt :/

Någon som har något tips, förra året kände jag inte av så mycket utav pollern, men året innan det så gjorde jag åt en hel toa rulle under midsommarn för att torka näsan.....

Det känns som om att allergin verkar gå bort år efter år, men näsan är ett återkommande problem iaf.

Ge mig höst och vår året runt.

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

singulair och nån billig kopia av zyrlex, budesonid 100 mikrogram cortison/ml (den starkaste de har) och lomudal ögondroppar för min del, funkar hyfsat, tar ner mig på samma nivå som en svensson med hösnuva. Jag skulle dock hellre få nåt starkare, men enligt läkaren finns det inget

skulle vilja få hyposens (dvs som ett sorts vaccin, med sprutor och krejer) men det får jag inte eftersom det bara funkar mot en isolerad sort, alltså tar det mig typ 70 år innan jag är klar med alla träd och gräs jag är allergisk mot....

Visa signatur

well that's like.... your opinion..... man....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
...
För björkpollen så finns det sprutorna som nån ovan pratar om. Om man tar dom med ett visst mellanrum i 3 år så kan man bli HELT immun mot det.

För gräspollen så finns det från och med i år även i tablettform (äts en gång per dag)!
...

Jag måste fråga, om du vet, blir det samma effekt av tabletterna att man blir immun precis som om man tar sprutor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Robin
Jag måste fråga, om du vet, blir det samma effekt av tabletterna att man blir immun precis som om man tar sprutor?

Som jag förstod det så är det så, man äter dessa i 6 månader per år i en viss tid istället för att ta sprutor var 6:e vecka eller vad det nu är. Det var helt nytt för i år enligt läkaren och jag tror jag var den förste han skrev ut det till. Första gången man äter det så får man göra det på plats så att de kan se så att du inte får nån reaktion eller liknade på medicinen.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Tavegyl fungerar för mig, men jag blir ganska trött av dem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Som jag förstod det så är det så, man äter dessa i 6 månader per år i en viss tid istället för att ta sprutor var 6:e vecka eller vad det nu är. Det var helt nytt för i år enligt läkaren och jag tror jag var den förste han skrev ut det till. Första gången man äter det så får man göra det på plats så att de kan se så att du inte får nån reaktion eller liknade på medicinen.

högst intressant, och vad heter medicinen så man kan fråga läkaren om den?

Visa signatur

well that's like.... your opinion..... man....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabus
högst intressant, och vad heter medicinen så man kan fråga läkaren om den?

Grazax, men det är inget en läkare på en vårdcentral skriver ut, du måste som sagt få en remiss till en lung & allergi läkare.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

allergiläkare? vafan har jag aldrig fått remiss till en sån för?

jävla stanislaw herschkzjshschka! brinn i helvetet din värdelösa husläkare!

Visa signatur

well that's like.... your opinion..... man....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Tavegyl fungerar för mig, men jag blir ganska trött av dem...

Jag har också haft Tavegyl utskrivet sedan tidigare när jag hade värre allergiproblem och javisst är det krut i dem, men dåsigheten är som du säger ett helvete. När jag som liten fick dom somnade jag ofta direkt på platsen om jag bara satte mig ner. Värt att tänka på är att man inte får köra bil eller liknande när man har satt i sig Tavegyl vilket ju kan vara lite irriterande om man behöver ha tillgång till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midvinter
Jag har också haft Tavegyl utskrivet sedan tidigare när jag hade värre allergiproblem och javisst är det krut i dem, men dåsigheten är som du säger ett helvete. När jag som liten fick dom somnade jag ofta direkt på platsen om jag bara satte mig ner. Värt att tänka på är att man inte får köra bil eller liknande när man har satt i sig Tavegyl vilket ju kan vara lite irriterande om man behöver ha tillgång till det.

Jag tror att det är nytt för i år. Nu får man tydligen köra bil osv, röd triangeln ska försvinna från medicin. Nu ska man tydligen bedömma själv om man kan köra eller ej. Jag TROR att det var så jag läste det :).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Kul, vart tvungen att åka tidigare hem från polarens land idag p.g.a att mina ögon blev röda och svullnade upp. Såg ut som ett monster, och detta är första gången på flera år som detta har hänt. =/ Måste fan fixa riktig medicin i veckan inför midsommar. Måste ju veta också _vad_ exakt jag är allergisk mot.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Inaktiv

Rich har exact samma problem, har ahft pollenallergi sen ja va liten, men aldrig har mina ögon bsvärats förut. Förutom iår

Permalänk
Medlem

På lung & allergikliniken så testar de runt 10-14st av de vanligaste allergierna såsom katt, hund, gråbo, timotejgräs, mögel, damm osv.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Själv kör jag på loratadin ritiopharm, rhinchort 64mg, samt tuggumi Allmyn när det är jobbigt. Och just det, ögondroppar, livostin tror jag de heter, när det är för jobbigt.
Allmyn-tuggummit går att köpa på de flesta hälsokostbutiker (kanske på apoteket också), de funkar skitbra för mig.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Jag håller kontakt med Master Simon Lau om örtmedicin som ska lindra "Hay Fever". Han är mästare inom kung-fu och örtmedicinbehandling.

Lite om han:
http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Lau

Har själv sätt Simon Lau i action, han är ganska gammal men han slår och sparkar extremt snabbt och explosivt, ibland tror man han är gud eller något xD

I alla fall, han verkar ha ett program om Hay Fever då, har kontaktat han och väntar på vidare svar, han säger att han har ett "remedy" för detta.

Lång Quote från han sida

Citat:

Doctor Lau’s herbal remedies have treated a wide variety of conditions that are often thought to be incurable, including eczema, tiredness, digestive problem, cystitis, migraines and weak immune system. However, dealing with hayfever is one of his specialities. so much so, he was interviewed in Hyde Park about the subject, for a Chinese TV station (C.N.E.).

There is a lot more to hayfever than just an allergy to pollen. As ever, Chinese Herbal Medicine seeks to cure the causes of an ailment, not just the symptoms. In the case of hayfever the symptoms vary from person to person. Some people have a running nose and with others the emphasis is on sneezing and itching eyes. Even the symptoms associated with running noses differ widely. Some noses run thin and clear whereas others produce thicker, yellow mucus. In some cases hayfever can also cause nosebleeds, hot face and body.

The symptoms vary widely because the causes vary widely- that is , they aren’t just caused by pollen. Because of this, the herbal remedies used also differ considerably.

Those with clear running noses often feel cold. However, there is nothing wrong with the nose itself. The cause of problem is actually in the lungs. Their lungs have become chilled and the lung energy is unbalanced. This can be caused by things like a change in the weather or climate which weaken the immune system. The nose is said to be the ‘window of the lungs’ and is where the condition of the lungs can be observed. For example, dry, crusty nostrils are caused by a deficiency of yin energy in the lungs.

Those with thicker, yellow mucus in their nose often feel hot, thirsty and tend to sweat more than usual. Their urine tends to be more yellow in colour and often smells more strongly. In this instance the symptoms relate to a dry and heated lung and require a completely different remedy to the first one.

People with red or itching eyes can also have an additional problem with the liver. The eyes are said to be the window of the liver and a different remedy to balance the liver energy would be given in this case.

Chinese herbal hayfever remedies are effective because they work on re-balancing the affected organs as opposed to working on the symptoms. For example, a decongestant will clear a blocked nose and allow you to breathe more easily, but it won’t have any effect on the organ causing the problem. Conversely, herbal medicine won’t balance the nose and prevent sneezing but instead re-balance the lung and stop the cause of the sneezing.

Permalänk
Medlem

Har nu använt mina mediciner jag fick ut av farbror doktor. Nässprayet gör verkligen susen, även ögondropparna. Nu kan jag iallafall sova utan att ha truten på vid gavel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Verkar fortfarande inte nå fram till alla :). De flesta tror att det är kört bara för att deras receptbelagda medicin inte fungerar. Den mildrar ju bara allergin.

HYPERSENSIBILISERING tar bort allergin med tiden, inte bara mildrar den. Däremot så måste man påpeka för sin läkare om sina problem och att man vill ha denna behandling, så att han skickar en remiss till lung & allergikliniken, annars så händer inget....

Är det försent att börja använda HYPERSENSIBILISERING nu?

Permalänk
Medlem

Något som faktiskt har fungerat rätt bra för mig, i alla fall mot rinnande näsa, är att röra på mig. Jag upptäckte det för några år sedan när jag brukade jonglera en del. Snuvan försvann helt enkelt när jag började jonglera.
Jag antar att det har att göra med andningen på något sätt, att en mer ansträngd andning reducerar snormängden i näsan på något sätt. Kanske är placebo, men funkar gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Är det försent att börja använda HYPERSENSIBILISERING nu?

Näe, jag började i Mars förra året och var utan symptom under sommaren. Däremot så tror jag inte att du hinner få en tid inom så kort tid. Men kontakta en vårdcentral/läkare och be om en remiss för denna behandling.

Det är inget hokus pokus utan du utsätter kroppen för allergenerna som du inte tål i liten mängd under lång period så att kroppen bygger upp ett försvar mot detta = förhoppningsvis blir du helt av med allergin.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Näe, jag började i Mars förra året och var utan symptom under sommaren. Däremot så tror jag inte att du hinner få en tid inom så kort tid. Men kontakta en vårdcentral/läkare och be om en remiss för denna behandling.

Det är inget hokus pokus utan du utsätter kroppen för allergenerna som du inte tål i liten mängd under lång period så att kroppen bygger upp ett försvar mot detta = förhoppningsvis blir du helt av med allergin.

Ett annat tips är att bli så nedgången så immunförsvaret är så dåligt att det inte ger lika stark respons på pollen!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

mina ögon kan bli lite torra så kan jag få lätt snuva, har dock en polare som blir så risig att man nästan vill ta han till akuten ibland!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.