Hittar inte mina gammla IDE hdds.

Permalänk
Medlem

Hittar inte mina gammla IDE hdds.

Tog fram en av min gammla bukar igår och tänkte göra den till film och fil lagare. Sen hitta jag 2 gammla hdds sen långt tillbaka.

Tänkte att e kunde väll inte skada att ha dom men det visa sig rätt snabbt att dom var sten döda. I alla fall, noll ställde bios när jag satte in dom. Sen tänkte jag börja installera Xp pro. Lägger i skivan och startar formateringen och la in Windows filerna.

Allt gick bra fram till den starta om och Windows instalaltionen från Hdd:n ska börja. Får Disk boot faluire.

DÅ först upptäckte jag att jag inte kunde se några av mina 2 IDE hdds i Bios, och det är rätt gammalt bios så jag vet inte alls hur det fungerar.

Ställde allt på auto som hadde med hdds att göra och gjorde auto sök. Hitta inget alls så nu är jag fast och vet inte vad jag ska göra.
Dock hittar den hdds i windows xp omformatering.

Har kopplat hdds IDE 1 > HDD1 > HDD2 alltså IDE kabel med fler utag.

Det är Award bios, vet ej version.

Datorn:

P3 800mhz
128mb ram
2 40gb IDE hdds
Aopen AX6BC mobo
Geforce 2 Mx

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårddiskar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hmm, det där låter som samma problem jag hade, WD800JB köpte jag till en gammal p2 och win xp hittade den, biosen vägrade. Jag gjorde ett test att ställa in på auto och den stannar när den ska försöka leta efter hdn, samma sak när jag gör en autosökning på ide kanalerna... Dock kunde jag när det stod decting ide eller nåt sånt trycka på del och komma in i biosen.

Hade tur och fick häva köpet. Hade testat hårddiskarnen i en annan dator så det var inget fel på den.

Permalänk

man kan bara koppla 2 hdds på ett uttag även om det finns fler uttag på sladden.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″