Permalänk
Medlem

Temperaturer

Hej,

Har precis fått hem E6320, PC6400 och Asus P5K Deluxe. Klockade upp FSB:n i 400 utan problem. Nu undrar jag vilka temperaturer som kan vara skadliga för datorn? Processorn kyls med en Scythe Infinity.

I SpeedFan visas följande temperaturer:

Ser allt ok ut? Oroar mig över brandtecknet före temperaturen.

Och varför står det 2400Mhz i CPU-Z, när det står vid uppstarten att jag har 2800Mhz? Multipliern står på 7 i bios, men CPU-Z visar 6.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk

Vad står AUX för eftersom den verkar vara väldigt hög!

Processor temp: Enligt intel så är rekomenderad temp under 60c, men jag har personligen fått upp den i 80c:P så det bör inte vara några problem.

Grafikkort: läste om en på sweclockers som fickupp sitt grafikkort i 130c men det är i högsta laget!

Din dator verkar överlag ganska varm men det är bara AUX temepn som "sticker ut"

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem

Re: Temperaturer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dallen
Hej,

Har precis fått hem E6320, PC6400 och Asus P5K Deluxe. Klockade upp FSB:n i 400 utan problem. Nu undrar jag vilka temperaturer som kan vara skadliga för datorn? Processorn kyls med en Scythe Infinity.

I SpeedFan visas följande temperaturer:

http://img243.imageshack.us/img243/8439/sysms0.jpg

Ser allt ok ut? Oroar mig över brandtecknet före temperaturen.

Och varför står det 2400Mhz i CPU-Z, när det står vid uppstarten att jag har 2800Mhz? Multipliern står på 7 i bios, men CPU-Z visar 6.

Stäng av Speedstep eller EIST eller vad det heter i BIOS så ska multipliergrejen lösa sig. Du bör hålla temperaturerna under 65 grader. AUX-tempen är en välkänd bugg om jag inte minns fel och är inget att bry sig om...

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Ok, will do. Tack för snabba svar

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

AUX är en bugg.

Läs av med TAT istället.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Du behöver knappast 1.46 i vcore om du kör i 2.8GHZ
prova att ställa ner det manuellt i bios, så kommer du få ner temperaturen en del.

du kan nog köra på original i 2.8, prova iaf! sätt den på 1.35 och prova
funkar det inte så får du öka lite.

läs av me tat o tat ..bara för AUX är en bugg i Speedfan, behöver inte betyda att inte programmet funkar för alla andra sensorer, vilket det gör alldeles utmärkt, finns en Sensor på MK, som den inte kan läsa av helt enkelt, vilket inte nåt program kommer att göra, använd du speefan om du vill det. desssutom har INTEL själva rekommenderat att inte använda TAT , för att den har en bra historik att inte visa rätt, och dom säger ockjså att du kan använda andra tredjeparts program så som SPEEDFAN

nåja, prova som sagt att sänka din vcore ( spänningen till cpu ) i bios, så får du lägre temp.

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Temperaturer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Stäng av Speedstep eller EIST eller vad det heter i BIOS så ska multipliergrejen lösa sig. Du bör hålla temperaturerna under 65 grader. AUX-tempen är en välkänd bugg om jag inte minns fel och är inget att bry sig om...

Speedstep heter det på ASUS kort. Det är avstängt som standard. Om du har CPU Ratio Control på manual så finns speedstep inte ens som alternativ. Dock måste man stänga av den andra energisparfunktionen C1E Support i Bios om man inte vill att CPU'n ska gå ner på lägsta multipliern i idle. Det görs under Advanced --> CPU Configuration.

AUX-tempen är som sagt en bugg och verkar alltid vara en bra bit över 100° C så oroa dig inte för den.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

Okej, har samma problem men orkar inte skapa en ny tråd.. Men för mig är det processorn som är för varm (73-76grader). Processorn är klockad men den hade samma tempratur före klockningen... Så vad kan felet vara?
Har dock inte något kylpasta på men har kompisar som inte har det heller utan några problem..
Det är en Intel E6400 på ett MSI moderkort.

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Medlem

En fråga bara: Hur kan man få Högre CoreTemp än CPUTemp? Jag har alltid fått det tvärtom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linusji
En fråga bara: Hur kan man få Högre CoreTemp än CPUTemp? Jag har alltid fått det tvärtom.

Jag hade också högre CPUTemp innan. CoreTempen skall vara högre än CPUTempen eftersom det är från kärnorna som värmen alstras. De flesta har högre CoreTemp.

För att ändra så att min CpuTemp blev lägre än min temperatur på kärnorna så ändrade jag inställningen "PECI" i BIOS till enable.
Innan så låg min CPUTemp 5-10 grader över kärnorna och nu, efter att jag aktiverade PECI så ligger den ~5 grader under, vilket verkar mer logiskt.

Jag vet inte riktigt vad inställningen gör, men det har något att göra med temperatur sensorerna. Om det är någon som är mer insatt i vad inställningen gör och om det är ok att ändra den så berätta gärna.

Permalänk
Avstängd

jag rekomenderar inte speedfan i att kolla upp tempen .men detfinns 2 program jag tycker är bra.

1.Everest
2.T.A.T

skälet att jag itne gillar speedfan är att den visar fel i många procent samt är klurig för folk som inte hålli på med den

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

jag har också högre på cpu än på mina core. skiljer en sisådär 5-10grader.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
jag har också högre på cpu än på mina core. skiljer en sisådär 5-10grader.

Prova att aktivera PECI och se om du får samma resultat som mig?
Om det inte är fel på TaT och CoreTemp så borde temperaturen man får med PECI aktiverat vara rätt, alltså den lägre tempen.

Permalänk
Medlem

det såg väldigt varm ut i hela burken

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Enligt Intel kan C2D inte vara så varm att tempen i chassin stiger över 60C.