Är en Intel Core 2 Duo E6700 mig?

Permalänk

Är en Intel Core 2 Duo E6700 mig?

Heyya!

Funderar på byta ut min och min frus burkar med ett par nya fina och välpresterande datorer.

Jag har tänkt köpa två : http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158
som jag hade tänkt modifiera lite.

Våra datorer kommer uteslutande användas till att spela på, för tillfället mest WoW, BF2142 & Neverwinter Nights 2. Men vi vill kunna ha en dator som vi kan spela kommande storspel på som: ET: Quake Wars, Warhammer: Online etc.
Så mina fråga lyder:

Är det värt köpa en Intel Core 2 Duo E6700, eller funkar det att köpa en lite billigare processor? Med tanke på att priset skiljer sig om man går ner lite i kraft.

Tack.

Permalänk

Med tanke på att E6600 kostar tusen kronor mindre är E6700 inte riktigt vär sitt pris enligt mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av che_niels
Med tanke på att E6600 kostar tusen kronor mindre är E6700 inte riktigt vär sitt pris enligt mig.

Jag misstänkte det, en till fråga jag kom på nu i efterhand.

Efter som jag tänkte köra Vista, är det värt att uppgradera från 2 gig till 4 gig ram-minner?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargavinter
Efter som jag tänkte köra Vista, är det värt att uppgradera från 2 gig till 4 gig ram-minner?

Bara om du tar 64-bits versionen, vilket jag rekommenderar att du gör. Minnespriserna är riktigt låga just nu, så det blir inte ett så mycket högre pris. Om du kan spendera ytterligare två tusen per dator (blir kanske lite högt pris nu ) så lägg de på ett Asus GeForce 8800GTX.

Permalänk

Jag är inte tillräckligt insatt i 32-bit Vs 64-bit. Vanligtvis bygger jag mina burkar själv, men känner att jag inte orkar sätta mig in i det så mycket igen. Det är därför jag låter komplett bygga ihop den och dom slänger ju med Vista 32-bit Home Premium.

Känner inte jag vill lägga ut 2k till på grafiken, känns som det blir lite väl dyrt då.
Och jag vet inte om jag kommer använda det fullt ut som det är just nu.

Permalänk

Ok. Men då är det inte lönt med 4 gb i minne. Du kan ju ta tre men 32-bits OS stöder inte högre än 3,5 GB minne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av che_niels
Ok. Men då är det inte lönt med 4 gb i minne. Du kan ju ta tre men 32-bits OS stöder inte högre än 3,5 GB minne.

Tack så mycket för din hjälp, mycket uppskattat.

Permalänk

Alltid trevligt att hjälpa till. Fast jag rekommenderar att du väntar någon dag till med att beställa (för plågsamt, kanske? ) så att några andra kan ge sina åsikter om detta paket (xJom )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargavinter
Jag är inte tillräckligt insatt i 32-bit Vs 64-bit. Vanligtvis bygger jag mina burkar själv, men känner att jag inte orkar sätta mig in i det så mycket igen. Det är därför jag låter komplett bygga ihop den och dom slänger ju med Vista 32-bit Home Premium.

Känner inte jag vill lägga ut 2k till på grafiken, känns som det blir lite väl dyrt då.
Och jag vet inte om jag kommer använda det fullt ut som det är just nu.

Kort version: 32-bit fungerar oftast. 64-bit fungerar inte.
Precis som XP när det var nytt så har Vista 64-bit väldiga problem med stabiliteten, och har väldigt dålig kompatibilitet med nya spel och program.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB