Permalänk
Medlem

Skulle nog väntat med att köpa core 2 duo har till och med kvar min am2 bräda med en tunic tower kylare, hade kunnat spara skit mycke pengar. Men prestandan finns kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flugfarfar
Jag uppdaterade mitt BIOS utan problem med flashmenu när moderkortet inte kände igen prollen

Ok, då kan jag kanske prova med det då.
Är flashmenu ett program?

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 6000+ l Zalman CNPS9500 AM2 l MSI K9N SLI Platinum l Corsair XMS2 TWIN2X2048-6400C4 l MSI GeForce 8800GTS OC l X-Fi XtremeMusic l Antec TruePower 430 l WD Raptor 74GB l Samsung SP 160GB l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av led-zep
Ok, då kan jag kanske prova med det då.
Är flashmenu ett program?

Flashmenu är ett program/en funktion på moderkortet, har du inte det så går det inte på det viset heller, läs i manualen till ditt mobo för att se om du kan göra så.

Men har du ingen äldre AM2 prolle då ??

Då hade du ju iaf kunnat flasha BIOS med den och efter det bytt till nya.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Flashmenu är ett program/en funktion på moderkortet, har du inte det så går det inte på det viset heller, läs i manualen till ditt mobo för att se om du kan göra så.

Men har du ingen äldre AM2 prolle då ??

Då hade du ju iaf kunnat flasha BIOS med den och efter det bytt till nya.

Jag tror inte jag har någon flashmenu och jag kommer inte ens in i BIOS. Tyvärr har jag ingen äldre processor att flasha med.

Kan bli att låta butiken flasha det.

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 6000+ l Zalman CNPS9500 AM2 l MSI K9N SLI Platinum l Corsair XMS2 TWIN2X2048-6400C4 l MSI GeForce 8800GTS OC l X-Fi XtremeMusic l Antec TruePower 430 l WD Raptor 74GB l Samsung SP 160GB l

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror inte jag har någon flashmenu och jag kommer inte ens in i BIOS. Tyvärr har jag ingen äldre processor att flasha med.

Kan bli att låta butiken flasha det.

Hej. Ladda ner MSI Live Update. Installera och kör in senaste bios. Voila...
Kan inte bli lättare.

http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=u...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5950X | Sapphire Pulse RX 9070 XT | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x16gb | Intel 600P 256GB | PNY CS900 2TB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G213 | Logitech G502 X | QPAD FX 36 Pro Medium | Win 11 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Hej. Ladda ner MSI Live Update. Installera och kör in senaste bios. Voila...
Kan inte bli lättare.

http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=u...

Hur ska han installera det ??

Och hur ska han komma in i windows för att köra det ??

Läs - tänk - skriv

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur ska han installera det ??

Och hur ska han komma in i windows för att köra det ??

Läs - tänk - skriv

Det funkar! Vad ska han in i bios att göra? Har själv kört flera MSI brädor med gamla bios. Bytt diverse prollar och det har bara stått "unknown cpu" men det hindrar inte dej från att flasha bios med Live Update. Och brädan funkar ju utan att du ser beteckningen på din cpu. Och du, jag har läst!!!!!

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5950X | Sapphire Pulse RX 9070 XT | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x16gb | Intel 600P 256GB | PNY CS900 2TB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G213 | Logitech G502 X | QPAD FX 36 Pro Medium | Win 11 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Det funkar! Vad ska han in i bios att göra? Har själv kört flera med MSI brädor med gamla bios. Bytt diverse prollar och det har bara stått "unknown cpu" men det hindrar inte dej från att flasha bios med Live Update. Och brädan funkar ju utan att du ser beteckningen på din cpu. Och du, jag har läst!!!!!

Ok men hur kör jag live update utan att komma in i windows?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Varför kommer du inte in i Windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85

Hahahaha asså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt sånna här kommentarer

Jag säger samma till dig som till kyro

Läs - Tänk - Skriv

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Hahahaha asså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt sånna här kommentarer

Jag säger samma till dig som till kyro

Läs - Tänk - Skriv

Min far hade en dator med 'unknown cpu' och kom in i windows....

Permalänk

Hade jag med, eller typ.

Stod "AMD Unknown Model 3,0 gHz"

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Min far hade en dator med 'unknown cpu' och kom in i windows....

Kul för din far men uppenbarligen så kommer ju INTE led-zep in i windows (inte ens in i BIOS för den delen heller) därav problemet, det är även det jag tycker att man ska tänka på innan man skriver (tänker mest på kyro2 här )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min idag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför jag inte kommer in i Windows vet jag inte det bara är så!
Fick ett tips av en datorbyggare idag om att prova utan prosessor och se vad som händer, kanske kan komma in i bios då. Vad tror ni?

Måste ju gå att boota den från floppy och uppdatera bios i DOS miljö.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför jag inte kommer in i Windows vet jag inte det bara är så!
Fick ett tips av en datorbyggare idag om att prova utan prosessor och se vad som händer, kanske kan komma in i bios då. Vad tror ni?

Måste ju gå att boota den från floppy och uppdatera bios i DOS miljö.

tror han skämtar med dig om jag ska vara ärlig, det vore ju som att sticka gaffeln i hjärnan på någon, slita ut innehållet och sedan be personen ifråga att gå och handla något gott i kvartersbutiken.

Kort sagt borde ju inte datorn kunna "tänka" om man sliter ut CPUn ( hjärnan ), jag har ju då jeflar alldrig lyckats boota eller ens posta en dator utan prolle i >.< :D:P:D:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

tror han skämtar med dig om jag ska vara ärlig, det vore ju som att sticka gaffeln i hjärnan på någon, slita ut innehållet och sedan be personen ifråga att gå och handla något gott i kvartersbutiken.

Kort sagt borde ju inte datorn kunna "tänka" om man sliter ut CPUn ( hjärnan ), jag har ju då jeflar alldrig lyckats boota eller ens posta en dator utan prolle i >.< :D:P:D:P

Ok, då lägger jag ner det testet. Blir att skicka in bios för flash.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, då lägger jag ner det testet. Blir att skicka in bios för flash.

Har du kontaktat moderkortstillverkarens support ??

Om du förklarar vänligt hur det ligger till så brukar dom kunna skicka ett nytt bios chip till dig utan kostnad, så slipper du ju skicka hela brädan nånstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du kontaktat moderkortstillverkarens support ??

Om du förklarar vänligt hur det ligger till så brukar dom kunna skicka ett nytt bios chip till dig utan kostnad, så slipper du ju skicka hela brädan nånstans.

Nej, men jag kan testa! Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, men jag kan testa! Tack för tipset!

Alltid kul att hjälpa till

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om moderkortet lyckas klämma ur sig ett pip ur systemhögtalaren (eller om det har någon liten display för felkodsnummer) att processorn inte är installerad får man vara nöjd. Mer kan inte datorn göra utan processorn. Razors analogi var korrekt

Men lite svar, for the record:
"Måste ju gå att boota den från floppy och uppdatera bios i DOS miljö."
Ja om processorn fungerar går det att flasha i DOS-miljö. Det här "flashmenu" är något som man slipper det med, flashing görs från BIOS. Det har alltid varit en härja att flasha bios för personer som inte kan något och när det inte finns någon flashprogram för windows tillgängligt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har hört att det går att boota gamla datorer utan processor, de med Pentium eller PII.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt MSI K9N SLI Platinum och x2 6000+. När jag lämnade in moderkortet för flashning hos min lokala handlare visade det sig att BIOS:et var så gammalt att det inte ens stödde en 4800+. Efter lite letande hittade de en 4200+ som de kunde boota med och sedan flasha. Kan inte rekomendera det moderkortet eftersom det även hade stora problem med att hitta SATA-diskarna.

Viktigt att tänka på är att skaffa en riktigt fet kylare till en 6000+. Jag förstod inte riktigt hur varmt det skulle bli och trodde att en Zalman 7500 skulle vara tillräckligt. Det är den inte om man är ljudkänslig. Kör min 6000+ i 2800Mhz nu för att kunna ha ett tyst system. Förlorar 2 sek i SuperPi på det men i övrigt märker jag ingen prestandamässig skillnad

Inte helt nöjd med vad jag beslutade mig för att köpa till min 6000+ med anda ord

Permalänk

Hur funkar 6000+ med Abits KN9 570 moderkort? Inte snällt mot dom som inte kan så mycket och inte vill pilla med flashning av bios som man tydligen måste för att ens få det hela att fungera..

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

fick min idag=mums + nytt mobo ASUS M2R32-MVP för 499:- hos netonet lite pris skillnad dom, dyraste butikerna skulle ha 1700:-, medel pris på det mobo ligger på 1000:- så det lönar sig att kolla runt lite!:).
sen till detta med grejerna inte fungerar ibland! om du tex trimmar en moped! du köper en 7hkr cylinder, inte fan sitter du kvar med orginal avgas system och förgasare= du måste uppgradera resten av systemet oxå, så i detta fall bättre kyl komponenter till datorn etc(+ plus att ha i beräkning att alla mobo tillverkar inte har uppdaterat bios för dom största cpu.
bara hoppas att jag inte faller på eget grep och inte får i gång min
men hur som helst ett klart prisvärt uppgraderingskit/ x2 6000-asus M2R32-MVP crossfire- TwinMOS minne - 2 GB dual kit-TwinMOS minne - -2x 512 -1GB för 3000:-, med tanke på att jag hade ett gammalt kit som jag sålde för 1200:- var detta klart rätt.

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk

Hur j*vla länge ska dom skjuta upp leveransen med sin 6000+ ?

Visserligen beställde jag min igår så jag har inte väntat länge men jag har haft ögona på denna länge och efter att den tog slut skulle den komma in i lagret runt 11-12 juni nåt sånt, sen skjuter dom upp den varje dag och nu kommer den inte förräns den 26e men det lär väl sluta att den anländer i juli antagligen

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt
Hur j*vla länge ska dom skjuta upp leveransen med sin 6000+ ?

Visserligen beställde jag min igår så jag har inte väntat länge men jag har haft ögona på denna länge och efter att den tog slut skulle den komma in i lagret runt 11-12 juni nåt sånt, sen skjuter dom upp den varje dag och nu kommer den inte förräns den 26e men det lär väl sluta att den anländer i juli antagligen

Antagligen är det så att alla som kommer in redan är bokade av andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Antagligen är det så att alla som kommer in redan är bokade av andra.

Ja det har ju gjorts en hel del reklam för den prollen här på forumet så det e ju ganska självklart att den blir svårare att få tag i

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har inte lite av en flaskhals i det där systemet?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Du har inte lite av en flaskhals i det där systemet?

Det har jag redan sagt tidigare i tråden att det är

Och nej det var inte meningen att ultrat skulle sitta i denna datorn men det e enda datorn som går att starta för tillfället eftersom jag inte har några minnen till min nya burk, står i sign

Visa signatur