Permalänk
Medlem

Sonata III åsikter

Jag skulle vilja höra lite från sonata ägare om vad de tycker om sina chassin.

Jag har kommit fram till att Sonata III med ett pris på 1096 SEK inklusive frakt är väldigt prisvärt, och nu vill jag gärna höra era åsikter om detta chassi.

Jag har inte helt bestämt mig för vad jag ska ha för grejer i det, så om det har några begränsningar vad gäller grafikkort och sånt kan ni väl skriva med det oxå. Annars är jag mest ute efter om ni är/var nöjda med erat köp.

Tack på förhand, mvh Roman

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

har ett sonata 2 och är relativt nöjd. det är ju ett litet chassi så det går inte inte några monster till grafikkort. 8800 gtx är bara att glömma alltså.
jag fick min låda med ett 450W smartpower som brann efter 5 månader, men i 3an så är det ju en helt annan nätaggserie så det är ingen fara. i den prisklassen är det ett väldigt bra chassi om man inte har så mycket ( stor) hårdvara

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, Tror ni ett 8800GTS får plats?

Permalänk
Medlem

Ja, du har 27cm till HDD racket. Iallafall på 2an, skulle rätt säker på att det är samma på 3an.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem

Jag ska ju ha ett 8800 gts, har läst någonstans att det kommer att få plats, kan dock inte komma på vart...

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

Permalänk
Medlem

Vad kan man hitta Sonana III?

Permalänk
Medlem

dustinhome, datorbutiken mfl ta en titt på prisjakt.nu

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

Permalänk
Medlem

man kan tänka på att ett 8800gts är lika långt som ett moderkort, så det får plats i alla atx lådor ( såvida det finns någonstans att dra strömkabeln som sticker ut bakåt)

Permalänk
Medlem

så ingen som har några andra åsikter om sonatan? Den låter för mycket? Det nya nätagget då? Har hört att det ska vara ganska bra. Några åsikter om det?

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

Permalänk
Medlem

Jag får chassit imorrn (om inte DHL segar) så då kan jag återkomma med lite åsikter.. en av få recensioner: http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1109

Permalänk
Medlem

har lästa denna, aja väntar på att få höra dina synpunkter på chassit.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

Permalänk

Är också lite nyfiken på Sonata III, om man kan få plats med ett ATI 2900XT i det skulle det vara helt perfekt. Samt spara en slant på att inte behöva köpa chassi och nätagg försig.
Nätagget i Sonata III ska ligga på 34A på sina två 12V linor så strömmen borde inte vara ett problem, så bara utrymmet då...

Permalänk
Medlem

"If you are a fan of the original Sonata, you sure will love this case and the the upgrades will definitely make this case a great choice for those who need a case with a good quality power supply but don't expect it to run your quad core with 8800GTX SLI (or HD 2900 XT crossfire as the power supply does not come with 8 pin PCI-E)."

Jag är inte helt säker men jag tror att du behöver 8 pins pci-e kabeln även om du ska köra 2900xt ...

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH

Jag är inte helt säker men jag tror att du behöver 8 pins pci-e kabeln även om du ska köra 2900xt ...

Nope, behövs inte. Det räcker med två stycken 6-pins pci-e. Om man vill köra ATIs overdrive så behöver man en 8-pins dock (men det går att klocka ändå med andra program).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Chassit är grymt snygg och otroligt tyst, hade tidigare ett artic cooling T1 chassi och skillnaden är enorm.. Jag är mycket nöjd.

ps. den finns på lager how inwarehouse, 1050kr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
man kan tänka på att ett 8800gts är lika långt som ett moderkort, så det får plats i alla atx lådor ( såvida det finns någonstans att dra strömkabeln som sticker ut bakåt)

Fast strömkontakten sitter på sidan...

Permalänk
Medlem

zeuz, du har inget annat att säga? Svårt att bygga i det? Tack för svaren.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Fast strömkontakten sitter på sidan...

nepp, inte på gts. däremot sitter strömkontakterna på sidan på gtx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
zeuz, du har inget annat att säga? Svårt att bygga i det? Tack för svaren.

Lite trångt är det nog, Scythe CPUn ser rätt massiv ut i chassit men i övrigt har jag inte så mycket som ska in.. Ett 8600GT kort och en SATA disk så för mig var det inga problem. Kablar sitter inte heller särskilt snygg, men de bryr ja mig inte så mycke om:)

Permalänk
Medlem

Ser bar ut då, blir väl till att köpa en sen. Tack

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

Permalänk
Medlem

Jag har just byggt en dator med ett Antec Sonata III chassi och har ett litet problem - chassiet verkar ligga på ca 12V spänning - det känns när man tar i det (kittlar lite i fingrarna bara). Jag har letat efter felet och det verkar vara oberoende av om jag ansluter spänning till moderkortet eller andra enheter så jag tror att det är spänningsaggregatet som är felkopplat på något sätt.
Datorn fungerar dock bra ändå verkar det som - installerar just nu operativsystemet. En Asus 8800GTX får plats - men det är inte mycket extra svängrum. Förmodligen blir det svårt att peta in två stycken, men det hade jag inte tänkt göra.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Jag har just byggt en dator med ett Antec Sonata III chassi och har ett litet problem - chassiet verkar ligga på ca 12V spänning - det känns när man tar i det (kittlar lite i fingrarna bara). Jag har letat efter felet och det verkar vara oberoende av om jag ansluter spänning till moderkortet eller andra enheter så jag tror att det är spänningsaggregatet som är felkopplat på något sätt.
Datorn fungerar dock bra ändå verkar det som - installerar just nu operativsystemet. En Asus 8800GTX får plats - men det är inte mycket extra svängrum. Förmodligen blir det svårt att peta in två stycken, men det hade jag inte tänkt göra.

Du har inte jordade uttag i rummet?

Edit: Jag är lite delad angående Sonata 3, men mer om det senare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

jag har sonatan och jag tycker om det men det finns 3 saker jag inte gillar.

Chassit är inte så högt. Det är alltså trångt. Har schyte infinity och måste skruva bort nätagget och föra fram det till 5.25 platserna för att kunna montera flänsen.

Det finns ingen riktig fläktplats i fronten. Man kan montera 120 mm efter 3.5 platserna skulle hellre vilja ha fläkt sen hd.

Du kan bara ta av en sida. Resten av chassit är helt.

Annars är det bra tyst, förvånad över hur tyst aggregatet är fast det har 80 mm fläkt.

Ska ta lite bilder sen, skickat moderkortet i retur.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade:

Fick efter många om och men ett svar från Antec i USA, GTS kort skall få plats ÄVEN med den främre fläkten monterad (vilket jag anser vara ett måste), GTX och HD 2900 kort däremot får inte plats.

Permalänk
Medlem

Klarar nätagget och driva en Intel Core 2 Quad Q6600 och ett 8800gts?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk

Tror nätagget har 34 A på de där två 12V linorna så det bör inte vara något problem, men det beror ju på lite vad för annat du har i chassit också...