Permalänk
Medlem

pust och stön!! jag fick vandra den långa vägen för att få min burk att köpa x2 6000 började med att byta moderkort /minne/cpu, - kör vista!(och vatten) så det är lite trix och fix , men till saken montar allt och startar upp= vad händer ? nada givetvis kollar bios aka cpu yea kunde man ju räkna ut med XXXXX på fyllan lixom= moderkorten(asus CF bla bla) stöder max x2 3600-3800 om man har tur. ok försöaker flasha bios i vista! hur många tror att det funkar? kom igen gissa!! nää trodde väl det , får vista att gå men på knapp styrfart och den har inte en aning om va det är för prolle, så efter många suck och stön med asus flash fanns det bara ett surt alternativ kvar och de va att köra in |w95> upps ja menade xp skivan. Men vad gör det för vilket operativ system är räddaren i natten om inte xp== hej å ho nu gick det att byta bios och hela faderullan, hipp hipp hurra nu fanns den där min x2 6000 med mina nya sköna minnen och ett helt nytt moderkort:)
nu har jag en stackars x2 4600 939 som ligger i lådan med mobo och 3gb minne och luktar illa , och en sak till min nya cpu går kallare med än x2 4600 , kan bero på Akasa silicone kanske? körde artic silver förut, men det verkar inte va lika bra som detta skiljer ju nästan 6-10 grader!!! men vad gör det: ps kl e nu 04:57 stockholm/
go natt alla data dårar/nördar

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Haha vilket äventyr :).

Klockat min lite nu... 3.3ghz, fläktar på fullt vilket är OK i spel och når ca 46 grader max i CSS inte orkat testa något annat spel än. Ska bli intesant att se om man kan peta upp till 3.5 eller något sånt...

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

Vad har ni för kylare ni som klockar er 6000+ ?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt
Vad har ni för kylare ni som klockar er 6000+ ?

Originalkylare med originalfläkt till en X2 3800+.

Förstås i intimt samarbete med öppen låda + golvfläkt liggandes på sidan som flåsar på så jag nästan måste skruva fast lådan i golvet. Ni som tror ni har högljudda maskiner - kom hit bara :p.

När jag inte håller på så kör jag med lådan stängd i stock hastighet på min 6000+, den blir varm men aldrig över 55 grader så det får väl duga för närvarande.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har ju ett am2 system liggandes känns ju ganska suget att köpa en sådan, men klocka en e6300 och få mer prestanda för priset om man har bra minnen då. 2x 6000 för 1450kr är galet om man har en kylare med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Originalkylare med originalfläkt till en X2 3800+.

Förstås i intimt samarbete med öppen låda + golvfläkt liggandes på sidan som flåsar på så jag nästan måste skruva fast lådan i golvet. Ni som tror ni har högljudda maskiner - kom hit bara :p.

När jag inte håller på så kör jag med lådan stängd i stock hastighet på min 6000+, den blir varm men aldrig över 55 grader så det får väl duga för närvarande.

Vill du ha en kylare som e både bra *och* tyst så köp en noctua, dom e fina

Eller en sån där coolink silentator för den delen, det är ju samma sak fast med ett annat namn

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

För typ två år sen när jag köpte mitt nuvarande system med DFI bräda och en 3000+ så köpte jag en Big Typhoon till kylare. Socket 939.

Enligt kompletts info så ska ju den även passa AM2 socket, tror ni att kylaren är en omgjord variant från det att jag köpte den för två år sen, eller kommer den passa på AM2 socket den som jag har? För isåfall tänker jag använda den och sätta tillbak orginalkylarn på 3000+ igen

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

nu har jag visserligen inte klockat min, men jag är lite förvånad att den är svalare än min gamla x2 4600 s-939! trodde att den skulle gå varmare?
idle 32-33
load 49 max temp hittils efter ett par timmar spel.
använder samma gamla vatten kylning som jag hade till min 939, där va load temp ungefär samma men idle 39-40, men som sagt jag trodde den här skulle gå betydligt varmare.får se om man ska klocka lite kanske(om det nu behövs) ska invänta lite resultat från andra här på swec så man får lite kött på benen

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Någon som har beställt en och fått den nyligen? Jag beställde 18 juni men börjar tröttna på att leveransdatumet skjuts på med minst en dag för varje dag som går.

För Lapdance tog det visst två veckor (2 - 19 juni), och det vore väl ok, men som det ser ut nu går jag snart och köper en med fläkt i butik om inte Datorbutiken kan ge mig ett besked.

Permalänk
Medlem

Tänkte precis ställa en nästan identisk fråga som parnyman.

Kan lägga till frågan om någon vet en annan butik med ungefär samma pris ?

De flesta verkar ligga på det "normala" priset: ca 2000:-

Permalänk

Är också måttligt irriterad nu... Det var väl en vecka sedan jag beställde men jag har haft ögonen på processorn länge och precos som du säger så skjuts leveranstiden upp med minst en dag för varje dag som går.

När jag kollade min order tidigare idag så var mitt moderkort jag beställt bekräftat till den 26e. Nu senare ikväll så VIPS så var det bristvara och dom kan inte säga när dom får in kortet nästa gång. Jävligt irriterande måste jag säga.

Blir nog att avbeställa hela skiten och beställa ifrån komplett eller annat håll.

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Jag beställde en del av en helt ny datorbuild till en kompis för eh... 2 veckor sedan. Fortfarande inte fått något. Kom precis ett nytt mail nu. 2 Juli. Helsike.. vad håller deras leverantör på med. Funderar på att maila Datorbutiken och fråga om man kan få den boxade, då värdet på hela paketet sjunker hela tiden. Konsumentverket kom fram för några år sedan att man har rätt att få något bättre om man väntat länge, så de har typ 2 veckor till innan regeln börjar gälla. Pengarna är redan betalda liksom.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Klassiskt problem. En snubbe jag snackade med fick vänta jävligt länge... Köpte från en tysk butik, till slut när de skulle skicka sakerna hade hela paketet sjunkit med nån tusenlapp... Fult att göra så hehe.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d

Den enda anledningen att bränna in sin processor är för att få kylpastan att härda men det sker efter några timmar ändå.

Hehe okej. Upp till 200 timmar är det för AS5 pastan tror jag. Jag vet inte vad du har för pasta eller cement kanske?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Oj är det så länge alltså? Jag bytte precis ut min Venice mot en Opteron och gjorde i ordning den efter alla konstens regler. Kör två instanser av Prime95 nu och speedfan rapporterar 60 grader. Det är ca 15 grader högre än min gamla processor på samma volt. Men då kanske det fixar till sig av sig själv?

Permalänk
Inaktiv

60 grader? Oj.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Oj är det så länge alltså? Jag bytte precis ut min Venice mot en Opteron och gjorde i ordning den efter alla konstens regler. Kör två instanser av Prime95 nu och speedfan rapporterar 60 grader. Det är ca 15 grader högre än min gamla processor på samma volt. Men då kanske det fixar till sig av sig själv?

Skrev fel, det ska vara upp till 200 timmar. Men ja det är rätt mycket.
Det ska nog fixa sig själv.

60c låter lite högt dock. Det är ju visserligen varmt och den klarar 60c men låter ändå högt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det också. Men jag vet inte, det sitter en Zalman kylare som borde göra jobbet bättre än stockkylaren. Men jag vet inte hur korrekt templäsaren är heller, lägger man fingret på kylaren är den endast lite över ljummen.

Kanske lite onödigt men jag slänger in en printscreen eller två här. Någon kanske kan dra någon intelligent slutsats av det? Jag tror även moderkortet undervoltar något, min gamla Venice gick i samma hastighet på default volt som är 1.4. Denna Opteron borde väl gå på samma volt (annars har vi ju anledningen där:D)

Permalänk
Medlem

Ja, A.N'doja har rätt, här är lite info från Artic Silvers hemsida:

Due to the unique shape and sizes of the particles in Arctic Silver 5's conductive matrix, it will take a up to 200 hours and several thermal cycles to achieve maximum particle to particle thermal conduction and for the heatsink to CPU interface to reach maximum conductivity.

This break-in will occur during the normal use of the computer as long as the computer is turned off from time to time and the interface is allowed to cool to room temperature. Once the break-in is complete, the computer can be left on if desired.

On systems measuring actual internal core temperatures via the CPU's internal diode, the measured temperature will often drop 2C to 5C over this "break-in" period.

Man ska alltså inte låta datorn stå på hela tiden utan man ska låta den svalna till rumstemp vid ett flertal tillfällen samt använda datorn normalt. Tills att pastan är "inkörd".

Sen ska man enligt deras sida endast applicera en liten klick Artic Silver i mitten av processorn. Ungefär lika stort som ett och ett halvt okokt riskorn.

Edit: skrev fel ang. storleken men det är rättat nu.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Avstängd

I see. Jag klämde väl på med ett trekvarts riskorn då, men mer än så var det knappast. Får kanske ändå ta och montera om det.

Edit: Jag bestämde mig för att nöja mig med 2700mhz (än så länge) och håller nu på att undervolta den istället för att se vad den klarar då. är nere på 1.36v nu och tempen har sjunkit till 54 grader.

Permalänk

Jaha... Nu kommer processorn in den 2e augusti preliminärt, sen kostar den lika mycket som den som kommer med fläkt. Svinigt.... Bara att avbeställa eller punga ut 2k

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Jaha...det var ju lite tråkigt förstås, började bli sugen...

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

De sålde väl för få boxade varianter och "stoppade" försäljningen av den här. Aldrig mer varor från datorbutiken som inte finns i lager.

Trist. Man skulle ha köpt en Intel istället men det är lite sent nu när moderkort redan är införskaffat. Hej då, 541 kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av parnyman
De sålde väl för få boxade varianter och "stoppade" försäljningen av den här. Aldrig mer varor från datorbutiken som inte finns i lager.

Trist. Man skulle ha köpt en Intel istället men det är lite sent nu när moderkort redan är införskaffat. Hej då, 541 kr.

Trist :/

Vet inte hur jag ska göra om jag ska punga ut 541kr extra och även köpa ett annat moderkort eftersom deras var en bristvara eller om man ska börja titta på Intel istället.

Vilken processor motsvarar en 6000+ ?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt
Trist :/

Vet inte hur jag ska göra om jag ska punga ut 541kr extra och även köpa ett annat moderkort eftersom deras var en bristvara eller om man ska börja titta på Intel istället.

Vilken processor motsvarar en 6000+ ?

E6600 tror jag det är när man jämför dom båda oklockade.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Fan vad db ställde till det för mig nu..

Tänkte köpa 6000+ med tanke på priset men nu står jag och funderar på 6000+ eller E6600 då de kostar lika mycket med kylare. Vad jag läst så rekommenderar de flesta E6600 men då kostar moderkortet minst 500kr extra än till en AMD, vilket blir 1000kr mer än vad allt egentligen skulle kostat....

Surt

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

AM2:
6000+ 2050 kr
Moderkort 700 kr
Tot: 2750 kr+frakt
=Ett hyffsat paket, duger till det mesta med erbjuder ingen vidare extra prestanda genom klockning, 10% överklock med bra luftkylning är bra. Överklock med standardkylning är nog i princip uteslutet.

Intel:
E6600 2050 kr
Moderkort 1000 kr.
Tot: 3050 kr+frakt
=Ett fint paket, duger till det mesta, erbjuder mycket extra prestanda genom överklockning, 30-50% med bra luftkylning kan man i princip räkna med. Överklock med standardkylning går fint, förmodligen minst 20-30%. Motiverar helt klart de extra 300 kr...

Helt enkelt, 6000+ är inte ens att tänka på om man inte redan har ett AM2-moderkort och kylare och man kan få processorn för just 1500 kr... I typ alla andra fall är det E6600 man ska plocka

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köper man Intel E6600 får man lägga till 300kr för bättre minnen som duger till överklockning (PC4200 -> PC6400 om 2gb).

Permalänk

6000+ presterar bättre än E6600. Ska du överklocka så drar E6600 om 6000+ med hästlängder. Frågan är om man vill köpa något nu när Quad är på G och kostar cirkus 2000-3000 kr. Läs nyhet som kom upp för ett tag sedan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Har hört att det går att boota gamla datorer utan processor, de med Pentium eller PII.

Nä det är inte sant.
Om man backar tillbaka längre så finns det ju s.k. Flyttalsprocessor. Men givetvis måste riktiga CPU:n vara kvar i sin egen sockel (med ett undantag läste jag, där "co-processorn" var egentligen en helt egen processor).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG