Permalänk
Robot

Ghettomoddad orig-kylare..

Tjena!

Idag började det ösregna ute, och gör nu med för den delen.. Jag hade i alla fall inget vettigt för mig och fick då syn på en gammal originalkylare till min förra P4a. Tänkte att det kunde vara kul att smälla på en 120mm fläkt för att se om det blev någon förbättring.

Det blev det dock inte, antagligen beroende på aluminiumklumpen i mitten som inte leder värme så bra. Då tog jag istället kylaren till min C2D, där var det istället en kopparklump i form av en kon i mitten. Det gav faktiskt bättre temps, ganska rejält dessutom :D.

Ingen vettig grej egentligen, men absolut billigt och lite småkul när det ösregnar ute.

Enjoy!
Och glöm inte att kommentera!

Besök albumet: Ghettomoddad orig-kylare.. av GetMos

Permalänk
Medlem

Lite mer sprutt blir det väll men hur snabb är fläkten?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om min observation är rätt. Men tror du ska testa montera fläkten andra vägen så den blåser ner mot kylaren. Ser ut som att orginalfläktens blad är vinklade så att den blåser ner luft. Du har monterat så den "suger" luft genom flänsen.

Permalänk

Visa temp efter också!.. Har tänkt en liknande sak till min dator ;D

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megamannens
Nu vet jag inte om min observation är rätt. Men tror du ska testa montera fläkten andra vägen så den blåser ner mot kylaren. Ser ut som att orginalfläktens blad är vinklade så att den blåser ner luft. Du har monterat så den "suger" luft genom flänsen.

Nej då, jag vände den innan montering, ville bara visa hur klistermärket såg ut på bilden :). Självklart har jag bilder på temps efteråt, det började dock åska när jag för fullt höll på att skicka upp bilder, och jag ville inte riskera min lilla dators hälsa!

Fläkten är ganska stark men jag kör den på 5volt så den är väldigt tyst. Luftflödet är nu lite högre än av stockkylarens fläkt, men inte enormt mycket.

EDIT: Alla bilder finns nu!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heros
Grymt:D

Det, är nog att ta i lite i överkant

Permalänk
Citat:

av GetMos
den lyser!

- Nej, du skojjar? xD

Nejdå, det är läckert!

Permalänk

Snyggt.. ska nog göra detsamma med min stock ;D .. men dina temps.. Det är i load eller?... Efter som man inte har en inbyggd fläktkontroll så kan den inte varva upp i varmare temps? Eller tänker jag fel

Mvh Jack

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Snyggt.. ska nog göra detsamma med min stock ;D .. men dina temps.. Det är i load eller?... Efter som man inte har en inbyggd fläktkontroll så kan den inte varva upp i varmare temps? Eller tänker jag fel

Mvh Jack

hehe okej, vet inte om snyggt är det jag tänker om det men..

Tempsen är load på båda kärnorna i TAT, det ser du på bilderna om du kollar noga!

Nej, den varvar inte upp automatiskt, eftersom originalfläkten är pwmstyrd och detta är en vanlig 3-pinskontakt. Jag kör den i fläktkontrollern på låg hastighet, spelar nästan aldrig krävande spel länge. Börjar man bli gammal då förresten?

Permalänk

haha.. näe "snyggt" var väl lite fel formulerat jag menade att det var "snyggt" gjort på typ.. proffsigt eller vad man nu ska säga ;P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad händer om du monterar fläkten åt andra hållet, så den suger luft genom flänsen och sen chassifläkten blåser ut varmluften från processorn? Borde sänka tempsen ännu mer rent teoretiskt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Vad händer om du monterar fläkten åt andra hållet, så den suger luft genom flänsen och sen chassifläkten blåser ut varmluften från processorn? Borde sänka tempsen ännu mer rent teoretiskt.

mjae.. Tror luften kommer vispas runt mer, men visst om det regnar någon mer dag så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GetMos
mjae.. Tror luften kommer vispas runt mer, men visst om det regnar någon mer dag så

Vispas runt mer? Som det är nu har du satt fläktarna helt fel om man ser till luftflödet, så det "vispas" runt mer som det är nu.

fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Vispas runt mer? Som det är nu har du satt fläktarna helt fel om man ser till luftflödet, så det "vispas" runt mer som det är nu.

fog

möjligt att du har en poäng där.. Jag är ingen expert på detta ska jag villigt erkänna :). Det är klart att om den skickar luften uppåt så åker den kanske lättare ut uppåt/bakåt och kan sen få ny luft..
Tack för tipset!

Permalänk
Avstängd

jag tycker att den fortfarande är väldigt varm!!!:( 1 p

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk
Avstängd

Jo det är sant, men inte så farligt ändå - men vad ska man förvänta sig av originalkylaren, en budgetfläkt och lite snöre ?