Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeln
nepp. har aldrig ringt dell och frågat. vet inte riktigt varför jag inte gillar dom, det bara är så. blir zepton en flopp så kanske det blir en dell nästa gång, får se helt enkelt.

ska även bli kul o se vad dom säger imorn ang. bluetoothen hehe

Bara man blir nöjd själv så

Arginj, som jag ser de är:
Dell snyggar och känns "säkrare" (Väldigt inviduellt detta... min åsikt bara)
Dell har bättre skräm och grafikkort (saker du inte vill byta sen)
Zepto har snabbare disk (detta är lätt och billigt att byta sen)
Dell är billigare...

Välj själv vad du föredrar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Till: Mockarutan.
Dell har GT... de har skrivit fel på sidan. (Vad flera har sagt, jag har inte frågat själv och du kan kolla på Amerikanska sidan.)
Asus dator med 8600GT 256MB DDR3 slår iaf Zeptos med 512MB DDR2...
Men du kanske har test som visar annat? eller tar du allt från tomma luften?

Jag grundar mina uppgifter på irl tester... om du läser ordentligt så ser du att jag skrev att min stationära dator har 6600GT 128 DDR3, medans min polares data har samma kort med 256 DDR2. Han dator får ca. 200 poäng mer än min i 3DMark. Såi de fallet så var mindre men snabbare minne sämre (precis som dell har). Men visst, de kan vara skillnad här.

En sak till, kan du vara snäll och länka till källan som säger att asus:en slår zepton?

MvH

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mockarutan
Jag grundar mina uppgifter på irl tester... om du läser ordentligt så ser du att jag skrev att min stationära dator har 6600GT 128 DDR2, medans min polares data har samma kort med 256 DDR3. Han dator får ca. 200 poäng mer än min i 3DMark. Såi de fallet så var mindre men snabbare minne sämre (precis som dell har). Men visst, de kan vara skillnad här.

En sak till, kan du vara snäll och länka till källan som säger att asus:en slår zepton?

MvH

Sedan när gäller det att samma förhållander ger samma resultat oavsett om det är stationärt eller mobila kort? Att detta gäller i olika serier osv... Visa du ditt test som motbevisar, annars kan du gå in på NBR själv och ta fram asus test och sedan in på valfri sida som testar Zepton... eller göra en enkel sökning på detta forum... Så nä, jag tänker inte lägga tid och leta källan till en som baserar sitt svar på den jämförelse du gjorde "IRL tester" av helt andra saker den va bra den :)...

"
The G1S uses GDDR3 while the Zepto uses DDR2. The G1 has 256MB while the Zepto has 512MB.

3dMark06 @ 1280x1024
G1S - 3630
Zepto - 3100

3dMark06 @ 1024x768
G1S - 4746
Zepto - 3833

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=133106&page=...
"

där har du en tråd.

Permalänk

Ja visst med då är det bevisat jag gnällde för att du värklade ta dina uppgifter om att " 256 ddr3 grafikortet är bättre" rätt ur luften.

Så då är vi överens, men dell har ingen 14.1 med 8600 GT det gillar jag!

MvH tobias!

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår är väl 128mb smärtgränsen på grafikkort vilket medför att inte ens ddr3 kan väga upp, men när man sedan jämför 512mb och 256mb vinner man på att ha ddr3..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mockarutan
Ja visst med då är det bevisat jag gnällde för att du värklade ta dina uppgifter om att " 256 ddr3 grafikortet är bättre" rätt ur luften.

Så då är vi överens, men dell har ingen 14.1 med 8600 GT det gillar jag!

MvH tobias!

finns säkert andra som fått bättre med Zepto.. och sämre med Asusen med... just dell vet jag inte hur bra det blir med heller än... men ett riktmärke iaf

Permalänk

är ruskigt sugen på en Dell Inspirion 1720 just nu... är dock lite osäker på om det går att koppla utljuden till optisk ingång på reciver, nån som vet? hade ju inte gjort någonting om det var HDMI ut på den heller men det fungerar ju bra att köra VGA till projektorn också... Men som sagt det vore roligt att ha möjlighet till 5.1 ljud

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

Chattade med en från dell idag ang. Inspiron 1520 eftersom jag är intresserad av den. Tänkte posta frågorna och svaren här om någon anna också är intresserad av svaren.

Q1: Hur lång leveransitd är det beräknat för en Inspiron 1520 med 8600 GS grafikkort?
A1: C:a 3-4 veckor.

Q2: stämmer det att det är ett 8600GT i datorn och inte ett 8600GS?
A2: Ja, 8600m är ett GT kort.

Q3: kommer ni erbjuda DVI/HDMI på dessa 1520 i framtiden?
A3: Det är inget jag har fått någon information om, så troligen inte. Det är enbart vår 1330 som har HDMI utgång.

Q4: hur lång batteritid har inspiron 1520 med ett 8600 grafikkort?
A4: C:a 4-5 timmar med 6-cells batteriet.

Måste säga att Dell chaten va riktigt smidig. Gick snabbt att få kontakt med någon (under 1min) och man fick snabbt svar på sina frågor.

Hoppas detta kan hjälpa någon annan. För mig lutar det åt en 1520 men beställer nog först om några veckor, känner inte för att låna ut pengar till dell i en månad =).

Visa signatur

Macbook Pro (mid 2009) | Playstation 4 | Wii | Panasonic PX70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Bara man blir nöjd själv så

Arginj, som jag ser de är:
Dell snyggar och känns "säkrare" (Väldigt inviduellt detta... min åsikt bara)
Dell har bättre skräm och grafikkort (saker du inte vill byta sen)
Zepto har snabbare disk (detta är lätt och billigt att byta sen)
Dell är billigare...

Välj själv vad du föredrar

Det där övertygade mig. Det blir en 1520, speciellt när den har GT-kort, och inte GS.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Beställde en 1520 idag men har inte fått leveransdatum än, räknar dock med att det kan dröjja ett tag... Räknar med att kuna spela lite gran på den:

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7300 (2,00 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
Windows Vista™ Home Premium - svenska
Midnattsblå med mikrosatinyta och integrerad webbkamera med 2,0 megapixlar
15,4-tums widescreen WXGA+ (1 440x900) TFT-skärm med TrueLife™
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR3 dedikerat grafikminne
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)

Tillbehör:
Bluetooth Dell™ Wireless 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s)
Trådlös anslutning Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa
Microsoft® Works 8.5 - svenska

Tjänst och Programvara:
Sinnesro 3 års support på maskinvara för konsumenter inkl. Kvällar och lördagar

Igen monster maskin men för strax över 13000:- tyckte jag det var ett bra pris (5% studentrabbat)

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk

Den datorn är typ idenstik med den jag köpt från zepto, graffekortet och att det är en 14" är enda skillnaden:)
Min gick på 13 600 (utan studierabatt)

Hoppas du blir nöjd med resultatet:D skirv gärna om hur den är här när du fått den

MvH Tobias

Permalänk
Medlem

Jepp ska jag göra, men som sagt dröjer det ett bra tag till:

"Beräknat leveransdatum (på eller före detta datum): 2007-07-25 "

Edit stavning...

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cheers
Beställde en 1520 idag men har inte fått leveransdatum än, räknar dock med att det kan dröjja ett tag... Räknar med att kuna spela lite gran på den:

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7300 (2,00 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
Windows Vista™ Home Premium - svenska
Midnattsblå med mikrosatinyta och integrerad webbkamera med 2,0 megapixlar
15,4-tums widescreen WXGA+ (1 440x900) TFT-skärm med TrueLife™
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR3 dedikerat grafikminne
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)

Tillbehör:
Bluetooth Dell™ Wireless 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s)
Trådlös anslutning Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa
Microsoft® Works 8.5 - svenska

Tjänst och Programvara:
Sinnesro 3 års support på maskinvara för konsumenter inkl. Kvällar och lördagar

Igen monster maskin men för strax över 13000:- tyckte jag det var ett bra pris (5% studentrabbat)

Hehe, det är EXAKT samma saker som jag tänkte ta. Hur mycket tror du att man spela på den? Vilka spel etc. alltså? Klarar den av nya spel på hyfsade inställningar måntro?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag tror att den kommer att gå att spela en hel del på, vad jag kan se så är det unigefär samma saker som sitter i den och i en asus G1S till skillnad från processorn som ligger på 2,0GHz till skillnad från Asusen som ligger på 2,2GHz. Om man nu kan likna den med G1Sen i spelprestanda så tror jag den kommer prestera mycket bra med tanke på vad G1San får för poäng här:

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-G1S-Notebook.3889.0....

Detta är inget som jag kan med säkerhet säga men den borde i alla fall klara av spel som HL2, Farcry, WoW, BF2 / BF 2142 på mycket bra grafik och kanske även lite mer krävande spel som F.E.A.R med flera. Som sagt bara mina slutsatser av prylarna som sitter i datorn "på pappret"

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk

Jag har också beställt en Dell 1520 med i stort sett identisk spec. Väntar otåligt på leverans nu... Är också nyfiken på hur datorn egentligen klarar nyare spel. Vad tror ni om möjligheten att spela STALKER med 8600GT-kortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyBlue
Jag har också beställt en Dell 1520 med i stort sett identisk spec. Väntar otåligt på leverans nu... Är också nyfiken på hur datorn egentligen klarar nyare spel. Vad tror ni om möjligheten att spela STALKER med 8600GT-kortet?

Oja, såg ett test med zeptos 6625WD på danska där de testade typ alla de nya spelen:D Zeptos dator med 8600 GT (som dell, fast 512 ddr2) pallade stalker på native upplösning med medelinställningar, och de höll sig över 25 fps. Ibland till och med 50 fps (om jag inte minns fel..) så eftersom dells data ska vara lite bättre så lär den ju klara stalker!

MvH

Permalänk
Medlem

jag beställde en 1520 idag. Så jag väljer dell som alternativ i denna fråga

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minko
jag beställde en 1520 idag. Så jag väljer dell som alternativ i denna fråga

Vad blev det för innehåll och pris?

Permalänk
Medlem

12500kr

OCESSOR Intel® Core™ 2 Duo-processor T7300 (1,80 GHz, 800 MHz, 2 MB L2-cache) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska redigera
VAL AV FÄRG Kolsvart med matt med 2megapixel kamera redigera
LCD-SKÄRM 15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA-skärm (1 680x1050) TFT-skärm med TrueLife™ redigera
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] redigera
HÅRDDISK 120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera
GRAFIKKORT nVidia® GeForce™ Go 8600M GS med 256 MB DDR3 dedikerat grafikminne redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara redigera
PRIMÄRT BATTERI Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar) redigera

typ den, fast då 1.80ghz prolle

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa en 1520 idag faktiskt. Men jag undrar över om det är värt skillnaden? Jag kan absolut ingenting om det så ni som kan kan ju får väl svara istället!

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7100 (1,80 GHz, 800 MHz, 2 MB L2-cache) [Inkluderas i priset]

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7300 (2,00 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache) [lägg till 1250,00 kr eller 49:-/månad-1]

______________________
Edit: Detta är datorn jag funderar på att beställa. Lite osäker på färgen och prollen bara. Någonting ni skulle lägga till eller ändra på?

Pris: 12061,25kr inklusive moms och frakt!
Intel® Core™ 2 Duo-processor T7300 (2,00 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Vårgrön med mikrosatinyta och integrerad webbkamera med 2,0 megapixlar
15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR3 dedikerat grafikminne
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gavve
Funderar på att beställa en 1520 idag faktiskt. Men jag undrar över om det är värt skillnaden? Jag kan absolut ingenting om det så ni som kan kan ju får väl svara istället!

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7100 (1,80 GHz, 800 MHz, 2 MB L2-cache) [Inkluderas i priset]

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7300 (2,00 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache) [lägg till 1250,00 kr eller 49:-/månad-1]

______________________
Edit: Detta är datorn jag funderar på att beställa. Lite osäker på färgen och prollen bara. Någonting ni skulle lägga till eller ändra på?

Pris: 12061,25kr inklusive moms och frakt!
Intel® Core™ 2 Duo-processor T7300 (2,00 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Vårgrön med mikrosatinyta och integrerad webbkamera med 2,0 megapixlar
15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR3 dedikerat grafikminne
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

jag valde truelife skärmen istället för processor. Så farligt är det inte med en 1.80 istället för 2.0 =P

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som en lagom balanserad dator... dock, när man köper en 15,4" skärm idag, hade jag ökat upplösningen... gärna så mycket det går... men det är bara jag :). Sen ring in ordern eller maila och fråga vad de kan göra med priset, så blir det ännu billigare säkerligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Ser ut som en lagom balanserad dator... dock, när man köper en 15,4" skärm idag, hade jag ökat upplösningen... gärna så mycket det går... men det är bara jag :). Sen ring in ordern eller maila och fråga vad de kan göra med priset, så blir det ännu billigare säkerligen.

Själv är man van med 1280*720 på 19" så det kan väl inte vara så farligt? Vill jag ha högre upplösning får jag väl koppla in den i 22" skärmen

Blir det billigare om man ringer in ordern? Hur kommer det sig?

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gavve
Själv är man van med 1280*720 på 19" så det kan väl inte vara så farligt? Vill jag ha högre upplösning får jag väl koppla in den i 22" skärmen

Blir det billigare om man ringer in ordern? Hur kommer det sig?

Det är väl billigare att beställa genom internet? Jag prioriterar hellre cleanare skärm, upplösning och kontrast osv. Istället för 0.20ghz snabbare processor

buuuut det är ju mina 3,5cent bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minko
Det är väl billigare att beställa genom internet? Jag prioriterar hellre cleanare skärm, upplösning och kontrast osv. Istället för 0.20ghz snabbare processor

buuuut det är ju mina 3,5cent bara

Jo klart att man vill ha en bra skärm. Men jag gnäller inte om jag får köra 1280*720 på en 15 tummare faktiskt. Men är det så att bildskärmen är märkbart bättre så är det ju en annan sak.
Jag vet dock inte om det är motiverat att slänga ut 1200 extra på en skärm som jag inte ens vet hur stor skillnad det är mot den vanliga.

Hur mycket bättre kontrast har den dyraste skärmen då? Och hur menar du med "cleanare"? Frågar detta så man kanske kan bli motiverad att köpa den dyra skärmen istället.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gavve
Jo klart att man vill ha en bra skärm. Men jag gnäller inte om jag får köra 1280*720 på en 15 tummare faktiskt. Men är det så att bildskärmen är märkbart bättre så är det ju en annan sak.
Jag vet dock inte om det är motiverat att slänga ut 1200 extra på en skärm som jag inte ens vet hur stor skillnad det är mot den vanliga.

Hur mycket bättre kontrast har den dyraste skärmen då? Och hur menar du med "cleanare"? Frågar detta så man kanske kan bli motiverad att köpa den dyra skärmen istället.

har för mig att dell ska ha en bild på deras sida där man kan se skillnaden mellan vanlig och truelife. Ska ta och kolla om jag hittar den bilden

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

sen klickar du på den där bilden där uppe åt sidan. så kommer du tillslut till en bild med vanliga och sen truelife =P

Permalänk
Inaktiv

Det är billigare att prata på mail eller telefon med säljare... av just anledning att det är säljare... du kan köpslå med dem.

Tror du skjuter dig själv i foten om du tar sämre skärm... har du inte testat bättre upplösning är det dags ;). Eller vad tycker andra?

Permalänk
Medlem

Någon som har en länk eller liknande där det finns lite högupplösta bilder på Inspiron 1520?

Är det stor skillnad på 2 mb cach och 4 mb cach på processorn, är det värt 1250 kr?

Permalänk
Medlem

Funderar också starkt på å köpa en inspiron 1520. Men är det nån som vet hur skillnaden i storlek är mellan 6 cells och 9 cells batteriet. Tror ni att 9 cells batteriet sticker ut långt och är ivägen/fult??? Eller räcker det kanske t.o.m att bara köpa ett 6 cells batteri - för att använda datorn på tåget mellan göteborg - stockholm exempelvis... (har inte så bra koll på hur länge dagens bärbara håller)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Det är billigare att prata på mail eller telefon med säljare... av just anledning att det är säljare... du kan köpslå med dem.

Tror du skjuter dig själv i foten om du tar sämre skärm... har du inte testat bättre upplösning är det dags ;). Eller vad tycker andra?

men jotjena, kan man hålla på deala och trixa med dom på telefon? Trodde dom har strikta regler om att ej sälja billigare än genom nätet.