Dags efter i runda slängar 4 år att införskaffa en ny dator. Denna gång tänkte jag inte göra om misstaget att skaffa en budgetdator utan uppgraderingsmöjligheter med skräpkomponenter som måste bytas ut allt eftersom.
Min tanke var att köra Vista 64-bits och i framtiden kunna uppgradera till en quad processor, mer minne samt kunna köra SLI fullt ut. (2*16x)
Bör jag ändra eller byta ut något? Har i runda slängar 20 tusen att spendera så går helst inte över det.
Dessutom kom jag på att mitt antivirus samt brandvägg med all säkerhet inte kommer att funka så antagligen behöver jag nytt av det med men har ingen lust att betala för mig. Efter att läst på forumet verkar det som Avast ska funka och är gratis som antivirus. Räcker det sen med inbyggda brandväggen? OBS, måste klara 64-bits.
Du skulle kunna köra på dubbla minnen om du ska köra Vista x64, kanske lite overkill men det är nog värt det.. jag hade också satsat på Corsair istället och PC-2 5300-5400, då kan du få ner priset en bit med ungefär samma prestanda.
Jo funderade också på det dubbla i minne, men tänkte som så att jag tar ett bättre minne nu och uppgraderar det senare om jag känner att det börjar bli slött.
Brukar inte vara så pigg på att fråga, men får jag höra motiveringen till CPUfläkts val?
Tycker du definitivt ska byta..
Orkar du vänta i 3 veckor så får du en quad i samma hastighet, och då slipper du uppgradera på ett tag.. vad jag har förstått det som så kommer utgår E6600 från sortimentet, och det kommer en ny serie dubbelkärniga, så ska du inte köra uad nu, så kan du åtminstonde välja en av de nya dual cores..
MvH
1. komplett är dyrare än db och shg etc
2. intelsänker priserna 22 juli
3. vid prissänkningen lanseras en ny serie SUPERPROCESSORER med aldrig tidigare skådad hastighet för ett lågt pris! vad mer kan man önska sej? e6550 kommer ersätta e6600 och den enda skillnaden jag vet om är at dess fsb är 1333.3 mhz
1. Ja jag vet, dock hade dom alla komponenter jag ville ha plus avbetalning utan krav på fast anställning (fortfarande provanställd). Sen är komplett bra på allt runt om kring som support, frakt etc. Kan vara värt att betala lite mer för det. Ska iof kolla in DB och SHG när innan jag beställer.
2. Kommer absolut vänta tills priserna droppat. Inte akut behov av en ny utan väntar hellre ett tag.
3. Delvis därför jag valde ett moderkort med 680i chippet som stöder den hastigheten.
Kommer för övrigt inte bli den skärmen som ligger i paketet utan HP W2207 istället. Verkar överlag ha fått bättre kritik, plus mycket bättre fot med mer inställningsmöjligheter. Glossy iof men bara ägt crt tidigare så tror inte det kommer störa mig.
EDIT: Tack så för mycket för tipset om SHG, dom hade alla grejer jag ville ha från början plus HP skärmen för mer än tusen kronor mindre totalt. Bara undrar om folk beställt därifrån och om dom är bra att ha att göra med? Jag vet att folk klagade mycket för ett år sen och bakåt.