1080p från datorn till tvn

Permalänk

1080p från datorn till tvn

Hej. Är på väg att köpa denna tv:
http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=924779

då till min fråga:
tänkte koppla in en s-video kabel från datorn i den. har en den videoklipp från datorn som jag ville se på tvn. Kan man utnyttja full HD med en s-video kabel eller måste man använda annan typ av kabel?

Mvh Beano

Visa signatur

OCZ GameXStream 700w || Intel core duo E6600 @ 3,0ghz boxad kylning ||Asus p5b || 2x1024mb Corsair TWIN2X 6400PRO || 8800GTX || Samsung sata 250gb || maxtor sata 160GB || Samsung Sata II 400gb ||
BÄRBAR: Intel Core Duo T2500 2.0GHz, 2048MB 667MHz DDR2, 100GB 7200rpm SATA, GeForce Go 7800 256MB, 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skärm (1920x1200) med TrueLife™

Permalänk
Medlem

Re: 1080p från datorn till tvn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av beano_bouer
Hej. Är på väg att köpa denna tv:
http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=924779

då till min fråga:
tänkte koppla in en s-video kabel från datorn i den. har en den videoklipp från datorn som jag ville se på tvn. Kan man utnyttja full HD med en s-video kabel eller måste man använda annan typ av kabel?

Mvh Beano

nej, det kan man inte. men TVn har HDMI, så där kan du koppla in dtorn om den har DVI. har den inte det så skaffa sånt kort, eller kolla på en annan TV. (som har VGA in)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Den TVn har enbart 1366x768 pixlar, så oavsett sladd kommer du aldrig få någon Full HD.

Permalänk

har DVI på mitt 8800gtx, så det blir inga problem.

Sprucetwig: Står på experts hemsida att den har full hd.

taget från experts hemsida:
LC5-serien är en serie LCD-TV förpackade i ett stilsäkert kabinett. Utrustad med den nya 1080p plattformen, som är utvecklad för att stödja den höga upplösningen 1080p (Full-HD), samt de nya filmformaten 24p och 30p via de båda HDMI ingångarna. Ny teknik gör att djupet på samtliga TV, oavsett storlek, inte är tjockare än 8 cm Stor vikt har lagts på att göra inställningarna och manövreringen i de nya menyerna extremt lättanvända men samtidigt ge användaren stora möjligheter att kalibrera bilden på en nivå som aldrig tidigare har varit möjlig.

Visa signatur

OCZ GameXStream 700w || Intel core duo E6600 @ 3,0ghz boxad kylning ||Asus p5b || 2x1024mb Corsair TWIN2X 6400PRO || 8800GTX || Samsung sata 250gb || maxtor sata 160GB || Samsung Sata II 400gb ||
BÄRBAR: Intel Core Duo T2500 2.0GHz, 2048MB 667MHz DDR2, 100GB 7200rpm SATA, GeForce Go 7800 256MB, 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skärm (1920x1200) med TrueLife™

Permalänk
Medlem

konstigt. men jag tror nog spruce har rätt, det står på sidan att det är så, och 32" med 1080p är ju inte vanligt direkt heller om man säger så. dom menar kanske att den tar emot 1080p signal bara.

(den verkar ju helt ok ändå, och VGA hade den visst. mssade det innan)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den kan ta imot 1080p men den kan bara VISA 768p (1366x768).

Bäst bild får du genom att skicka upplösningen 1366x768, och ställa in tv'n för pixelmappning.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

2000+

Vad e enklaste sättet o ställa in exakt 1366x768, har ju inte det alternativet tyvärr..

Har ett GF 8600GT kort..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beano_bouer
har DVI på mitt 8800gtx, så det blir inga problem.

Sprucetwig: Står på experts hemsida att den har full hd.

taget från experts hemsida:
LC5-serien är en serie LCD-TV förpackade i ett stilsäkert kabinett. Utrustad med den nya 1080p plattformen, som är utvecklad för att STÖDJA den höga upplösningen 1080p (Full-HD), samt de nya filmformaten 24p och 30p via de båda HDMI ingångarna. Ny teknik gör att djupet på samtliga TV, oavsett storlek, inte är tjockare än 8 cm Stor vikt har lagts på att göra inställningarna och manövreringen i de nya menyerna extremt lättanvända men samtidigt ge användaren stora möjligheter att kalibrera bilden på en nivå som aldrig tidigare har varit möjlig.

Full HD är 1920x1080 pixlar progressiv bild, inget annat,
där man förenklat kallar det för 1080p för Progressiv.

Panelen har 1366x768 pixlar (precis som min plasma) och är kompatibel med
Full-HD, så visst kan (och bör) du mata den med så mycket information som möjligt.

(Full-HD ska ju ligga mellan 30-50mbit/s, om jag inte minns galet,
jämfört med "fusk-HD", 1080i el 720p, som ligger runt 12-16 mbit/sek)

Hur TV.n sen behandlar den information den får, är en helt annan sak.
- Och vad som sen SER bäst ut, kan ju bara den som tittar avgöra.

Mvh

Permalänk
Medlem

ursäkta om jag lånar tråden lite. har en fråga angående mitt system och full hd. klarar min dator att spela upp full hd utan "hack"?

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem
Citat:

(Full-HD ska ju ligga mellan 30-50mbit/s, om jag inte minns galet,
jämfört med "fusk-HD", 1080i el 720p, som ligger runt 12-16 mbit/sek)

Hehe "fusk-HD" undrar vad man kommer att sätta för namn på full-HD när man klättrat ännu hägre upp i upplösningar, mini-HD kanske.

Kolla på TV:n kolla sen specen på TV:n och skippa upplösningsdravlet, kan nog få en riktigt superbild ändå ska du se.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Eller så slutar man säga "Full-HD" "HD" och allt det där och säger vilken standard skiten följer?

Permalänk
Medlem

tja, QHD (som i 4x eller quality vettetusan) är la nästa steg. vad man sen kallar annat när det är standard, half-HD, 1/4-HD är SD då kanske..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narlith
Eller så slutar man säga "Full-HD" "HD" och allt det där och säger vilken standard skiten följer?

Det är just det som irriterar mig så mycket nu för tiden, förr fanns det standardiserade saker. Nu är det knappt så längre, det finns så många olika sorters saker av .. alla saker .. att man blir helt förvirrad.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Det är just det som irriterar mig så mycket nu för tiden, förr fanns det standardiserade saker. Nu är det knappt så längre, det finns så många olika sorters saker av .. alla saker .. att man blir helt förvirrad.

Full-HD är så pass vedertaget att man lugnt kan kalla 1920x1080p för full-hd. Tycker personligen inte att det är något att irritera sig över i dagens läge "Vanlig" HD = 720p eller 1080i.

Permalänk
Medlem

Får ta och reda ut begreppen "HD-ready" och "Full-HD".
Det står ju bara "HD-ready" och alla bildkärmar som kan visa minst 768 pixar på höjden får den här stämplen.
För att få stämpeln "Full-HD" måste skärmen däremot klara 1080 pixlars höjd progressivt (dvs. 1080p, inte 1080i).

Det är lite kul att dessa stämplar bara specificerar höjden. Så en TV med 1x1080 i upplösning skulle tekniskt sett kunna få stämpeln "Full-HD"

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Får ta och reda ut begreppen "HD-ready" och "Full-HD".
Det står ju bara "HD-ready" och alla bildkärmar som kan visa minst 768 pixar på höjden får den här stämplen.
För att få stämpeln "Full-HD" måste skärmen däremot klara 1080 pixlars höjd progressivt (dvs. 1080p, inte 1080i).

Det är lite kul att dessa stämplar bara specificerar höjden. Så en TV med 1x1080 i upplösning skulle tekniskt sett kunna få stämpeln "Full-HD"

HD-Standarden säger väl att bilden ska vara i 16:9-format med, så det löser sig väl automagiskt, mha matematik.

Mvh