Gigabytes fabrik i Nan-Ping

Permalänk
Hedersmedlem

Börjar bli lite konstig diskussion nu. Skall vi kalla det att fira Taiwanesiskt nyår istället för kinesiskt nyår? De säger faktiskt att de firar kinesiskt nyår även i Taiwan

Att det finns stora kulturella skillnader stämmer, det finns även några skillnader i språket iom att de utvecklats separat ett tag. I grund och botten pratar de flesta mandarin i Taiwan men det finns även de som pratar tex hakka.

Det är inte så enkelt att alla är för ett självständigt Taiwan (inom Taiwan), även om politikerna i större utsträckning än tidigare ignorerar Kina (även om de måste undvika vissa saker).

Självklart säger man Taiwaneser i regel, speciellt när man pratar med folk man inte känner. Men men jag känner också en del folk i Taiwan... Finns de som kallar sig Taiwaneser/Kineser. Beror lite på i vilket samband också.

Har vart i Shanghai och Peking...stor skillnad ja även om det finns likheter också. Om man vill kan man väl kalla det Shanghai kultur, Peking kultur osv. men jag kallar det kulturella skillnader. Har aldrig försökt klumpa ihop något ställe Att Taiwan har bra ekonomi, utbildning m.m. har jag aldrig tvivlat på. Finns även många olika influenser som tidigare tagits upp.

Vi kan ha vilken uppfattning som helst men det finns inte en konsensus inom Taiwan (om självständighet).

PS. se inte saker så svart/vitt. Kan vi kanske komma överens om att de har ett kinesiskt kulturellt arv kanske? Huruvida man skall kalla Taiwan det ena eller det andra överlåter jag åt de som bor där. Att det är ett område som de sköter själva med egen valuta, lagar osv. tror jag inte det är någon som betvivlar.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Verkar vara en djungel Men att det blir förrvirring om namnet är inte konstigt. Taiwan styrs av republiken kina (inte folkrepubliken kina) och gör anspråk på republiken kina och även hela folkrepubliken kina. Och folkrepubliken kina gör anspråk på republiken kina och självklart folkrepubliken kina. Så vitt jag vet hävdar båda två att även tibet och delar av mongoliet tillhör dem.

Permalänk
Avstängd

Haha, måste bara visa hur mycket grymmare den där ytmonteringsmaskinen är än den vi har på jobbet.

Film: www.turk4life.se/20070705.3gp

Årgång 1988:

Program finns inlagda i dessa USB-minnen:

Vet att bilderna är sämst

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuckthelocals
och vad tycker du att vi här lilla sverige ska kallas då?

svenskar antar jag?

grejjen är det att man kallar folk ifrån kina, taiwan, korea, japan..

säg efter mig: Asiater!?

eller så delar man in dom, i dom så kallade grupperna..

Kina : kineser

japan : japaner

korea : koreaner

Africa : africaner

precis som du kallar oss svenskar för svenskar..

finland : finnar..

och araber är en sak.. talibaner är en annan..

Afganistan Afganer...

ett land är ETT LAND inte 10?

Ursäkta mig men..
Taiwan heter egentligen "Republiken Kina". Ön detta "land" är placerat på heter "taiwan". Kineserna på/"i" taiwan gör dessutom officiellt anspråk på namnet "Kina" samt det kinesiska fastlandet även om det inte erkänns av FN och resten av världen. Språket man talar i landet är till största delen kinesiska (mandarin).

Pga. detta kallar jag kinesiskt folk/taiwanese i Republiken Kina på ön taiwan med gott samvete för; "Kineser" även om man självmant kan välja att kalla dem för taiwaneser när det passar.

..och som någon frågade mig om jag ser mig själv som tysk.. Vad tror du?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Avstängd

dude.. för stoned text för mig att förstå... lol

men jag antar att du förstår vad jag menar.. för så bäng kan du vell endåså inte vara.. att du inte skulle förstå poängen? d:

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Haha, måste bara visa hur mycket grymmare den där ytmonteringsmaskinen är än den vi har på jobbet.

Film: www.turk4life.se/20070705.3gp

Årgång 1988:

Program finns inlagda i dessa USB-minnen:

Vet att bilderna är sämst

jadu, den var snabb den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorsaker
Verkar vara en djungel Men att det blir förrvirring om namnet är inte konstigt. Taiwan styrs av republiken kina (inte folkrepubliken kina) och gör anspråk på republiken kina och även hela folkrepubliken kina. Och folkrepubliken kina gör anspråk på republiken kina och självklart folkrepubliken kina. Så vitt jag vet hävdar båda två att även tibet och delar av mongoliet tillhör dem.

Taiwan är ett eget land och har ingenting alls med kina att göra.
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/g...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
haha det är ju ett sätt att se på det hela..

Vad är fel på dig? DET ÄR JU SANT?
Kineser som jobbar i en fabrik har vanligtvis det mycket bättre än bönderna.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

oooh.. vilket tjafs.. snälla sluta(!), för er egen skull.
Ska inte denna tråd enbart handla om artikeln?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Bra artikel ,mer av sånt!
Mindre meningslöst tugg om politik som ändå inte leder nånstans i ett forum för datorintresserade.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>