Permalänk
Medlem

Frågetecken kring Macbook

God Morgon.
Jag har tänkt att komplettera mitt datoranvändande med att för första gången i mitt liv köpa en Mac.
Jag har dock en del funderingar.

Bör man köpa en nu eller vänta tills Oktober när Leopard kommer ut?
Om jag köper en nu (eller i Okt.) ska jag köpa med ett OS? Eller går det att ladda ner gratis, så man slipper pynta över laxen? Ryktas om att det blir strul med updates osv.

Vad hade ni gjort i min sits?

Permalänk

köp nu.
mac byter os hela tiden typ 1 -2 ggr per år så byter dem.
om 1 år så kommer Leopard ändå vara gammalt.

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Ok, rekommenderar du att jag köper med eller utan OS?
Kan man fixa ett OS på olaglig väg utan några problem?

Permalänk

hmm de vet jag inte.
köp med os......

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
köp nu.
mac byter os hela tiden typ 1 -2 ggr per år så byter dem.
om 1 år så kommer Leopard ändå vara gammalt.

Apple byter inte operativsystem flera gånger per år. Tiger kom ut i April 2005, Leopard kommer i Oktober 2007.
Panther, versionen innan tiger, kom ut i Oktober 2003.

Detdär med att uppgradera varje år höll man på med 2001-2003 då version 10.0-10.3 kom ut.

Personligen vill jag har 64-bitars stöd, time machine och stacks men tycker inte att det är värt de 700-800:- som OS X kostar med studentrabatt. Om man inte är student kostar det ung. 1200:-. Du måste helt enkelt själv värdera om du anser att det är värt att vänta.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Inaktiv

I o med att det är så kort tid kvar, och du kanske inte är i akut behov (Akut som i att du inte har en dator just nu) så hade jag väntat.

Permalänk
Medlem

Går inte att köpa en MacBook utan OS.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Går inte att köpa en MacBook utan OS.

Precis som Kapaas säger man kan inte köpa macbook utan OS

Om du är student så får du bara betala 700-800kr för Leopard

Jag ska iallfall vänta till att uppgradera till Leopard för jag tror att det kommer vara lite buggit ibörjan jag väntar helldre nån månad så det är mer stabilt.

Om du har behov av datorn nu så köp, om inte vänta tills leopard har släppts.

lAlAz0r

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qrula
Ok, rekommenderar du att jag köper med eller utan OS?
Kan man fixa ett OS på olaglig väg utan några problem?

Med tanke på att du är provmedlem borde du väl ändå veta att just den olagliga vägen inte diskuteras.

Utan OS kan du inte köpa, vettesjutton varför man skulle kunna det.

Permalänk
Medlem

Jag satt i ungefär samma sits som dig. I måndags fick jag fingrarna ur ärslet och beställde mig en Macbook. Hade nog kunnat vänta till Oktober, och fått med Leopard men som student så får jag rabatt och betalar bara 795kr för Leopard.

Problemet med att vänta är att om man väntar kanske det dyker upp rykten om något ännu ballare man vill ha, och bestämmer sig för att vänta ytterligare. På så sätt sitter man och väntar onödigt länge på något man vill ha, medans man annars skulle kunna njuta av att redan sitta med något man gillar.

Oktober är hyfsat nära November, och att döma av de senaste uppdateringarna av Macbook/iBook (http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook) så brukar apple slänga in en där någong gång, men man vet aldrig. Apple är som alltid tysta

Visa signatur

 Macbook 2.16GHz, 1GB RAM, 120GB HDD
 iPhone, 8GB
 iPod Nano, 4GB

Permalänk
Medlem

En anledning till att vänta (om du är student) är att Apple vanligtvis kör en back to school kampanj i augusti/september med 1500kr i rabatt på en ipod vid datorköp. Dock blir det nog svårt att kombinera ihop den med leopard så är du inte intresserad av en ipod och behöver dator nu, köp!

Permalänk
Inaktiv

rewbn, mja håller inte med dig... där finns tillfällen som är smartaren än andra... som tex nu är bra läge för en vanlig PC... Santa Rosa... Dx10 kort...draft-n... nya modeller. (Hur ofta byts allt detta?)...
Klart man inte ska vänta i år... då kommer det nya saker, men där är perioder man är rätt korkad om man köper dator... för den är "gammal" redan efter någon vecka... inte kul, imo. Sen är smaken som den lilla baken... brun.

Däremot för Macbook... ptja...lite skillnad här... gäller bara en mjukvara som går att uppgradera sen... MEN finns där tal om tex SantaRosa(Borde väl rimligt komma snart med?) och Leopard... hade jag väntat om jag inte varit i akut behov.