Permalänk

damm

skulle bara säga att jag blåste ut damm ur min dator igår då skönk tempen från 57 grader på cpu till 44. Ville bara säga det så andra kan göra rent oxå

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem

Får in datorer på jobbet ibland som är så dammiga att fläktarna slutat snurra, det tycker jag e lite snuskigt.
Men många ggr så e det märkes datorer och då vågar folk inte öppna dom.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Se vad lite damm kan ställa till med.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Finns det något smidigt sätt att bli av med dammet? Jag är lite känslig för damm och då är det inte så kul att få allt i ansiktet :/

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Eftersom dammsugaren inte är ett alternativ så får du nog sätta på dig ett munskydd och blåsa rent den med tryckluft på burk.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Jag klippte tjejens damstrumpor och satte de som filter på utsidan av chassinfläktar som blåser in. Nu kan jag ser att det ligger ett lager med damm på filtret. Tänk hur mycket damm jag slapp ;-D

Det finns i o för sig dammfilter att köpa. Jag köpte tre men hade ingen aning om hur jag ska sätta dit dem. Jag tycker det borde finnas chassin som har inbyggt dammfilter.

Permalänk

Jag tvättar komponenterna under vatten med lite rengöringsmedel, sen in i ugnen på 50 grader. Oj vad rent det blev pcb'n såg så härligt ren och stram ut, precis som nyköpt.

Inget jag rekommendar till andra men det funkar bra för mig.

Allt utan hårddiskar fick tvättas av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linusji
Jag klippte tjejens damstrumpor och satte de som filter på utsidan av chassinfläktar som blåser in. Nu kan jag ser att det ligger ett lager med damm på filtret. Tänk hur mycket damm jag slapp ;-D

Det finns i o för sig dammfilter att köpa. Jag köpte tre men hade ingen aning om hur jag ska sätta dit dem. Jag tycker det borde finnas chassin som har inbyggt dammfilter.

Det finns många chassin med inbyggda luftfilter. Ofta åtkomliga från
undersidan av någon anledning... Se t ex testet av Antec Sonata III
som ligger här på Sweclockers.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Jag sätter in flera fläktar när tempen börjar bli för hög..

Har 6 fläktar + vanliga just nu.. (cpu, gpu, psu osv)

Har inte blåst bort damm på ~2 år.

Visa signatur