SweClockers drop!

Bästa sättet att spela upp HD-matrial

Permalänk

Bästa sättet att spela upp HD-matrial

Hallå där!

Jag har en ny mediacenterdator, och jag undrar vad som är det bästa för att spela upp HD-matrial? just nu har jag installerat Fddshow eller vad det heter och spelar mest upp filer i .mkv-format fungerar rätt schysst och bilden är stundtals gudomligt skarp. Men ibland på vissa mörka partier samt dov himmel så tycker jag att det ser lite grynigt ut. T ex Planet Earth någon som vet vad det mest optimala är för att spela upp HD-matrial via datorn?
Tycker också att ljudet ibland låter lite dovt och oklart. Kör med senaste AC3-filtret. Har Haali mediasplitter installerat.
Allt spelas på en 50-Tums Pioneer kopplat med HDMI-kabel.
Vore väldigt tacksam för tips och svar.

//Fabbe

Permalänk
Medlem

Kolla in forumet på http://www.minhembio.com/ , finns en hel forumsdel för just mediadatorer där. Har själv hittat massa intressant där .

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk

Tackar har gjort en användare där nu.

//Fabbe

Permalänk
Medlem

Bäst HD filtret och då talar jag om formatet h264 i vilket dom flesta filmerna codas i är helt klart CoreAVC.

Kniv skarp bild och grym prestanda i den.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Bäst HD filtret och då talar jag om formatet h264 i vilket dom flesta filmerna codas i är helt klart CoreAVC.

Jag, och många andra, tycker dock att ffdshow ger bättre bildkvalitet för X.264, bara man har en tillräckligt snabb CPU.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca

Är inte helt rätt...;) FFD-show ger en bättre bild, men kräver mycket mer resureser än vad coreAVC gör. Majoriteten av folket skiter inte pengar och kan uppgradera sin hårdvara därför kör dem med coreAVC

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Är inte helt rätt...;) FFD-show ger en bättre bild, men kräver mycket mer resureser än vad coreAVC gör. Majoriteten av folket skiter inte pengar och kan uppgradera sin hårdvara därför kör dem med coreAVC

Vad skulle du eller nån annan rekommendera för processor för att använda FFD-show. Tänkte köpa ny dator efter pris sänkningen, ska spela upp hd/blu ray på den