Permalänk

Sista kollen på speldator.

Så, 22a är här och det är dags att beställa ny dator :P.
Har kollat runt lite här på forumen och satt ihop ett litet packet jag gärna önskade några kunde ta en titt på och kommentera. Är inte alltför hajj på datorer :P. Är det några grejjer som kan bytas ut mot grejjer i liknande prisklass osv. Ska inte överklockas, och används som gaming dator somsagt.
Sen en fråga också angående skärm, sitter på en 19" som har maxupplösning på 1280x1024. Är det onödigt och dra på med så mycket grejjer, eller ska man kanske börja leta efter en ny skärm som fixxar 1600x1200? Tacksam för alla svar och tips, ha det gött.

Edit: Ska kanske posta alla grejjer oxå ><
http://img338.imageshack.us/img338/6396/datansu5.png

Permalänk
Medlem

Du kan lugnt byta ner till ett 520W-nätaggregat, så länge du inte tänker köpa till ett extra grafikkort och köra SLI.

Permalänk
Medlem

Tänk på 22 juli sänkningen.. vilket är idag.. Men sverige är lite allmän efter så återförsäljarna lär nog inte ha sänkt priset förns om några dagar på processorn.

Permalänk
Medlem

Onödigt att köpa ett SLI-kort om du inte tänkt köra med dubbla grafikkort, det där moderkortet är smått underdimensionerat att köra dubbla 8800GTX ihop med Quad Core på, jag skulle satsat på ett kort med G33/P35-chipset på istället då nForce 6 chipset är en halvtaskig plattform med en tendens att bli mycket varm, tyvärr enda alternativet om man tvunget ska köra SLI. Sedan föreslår jag att du väntar tills prissänkningen på processorerna sker, ska tydligen bli av nu redan under veckan. Om jag var du skulle jag slå till på ett DS4/DQ6 och en E6600/E6850-prolle, och köra på ett HX520-nätagg istället, sedan slå till på 2gb av något snabbare minne, PC6400 t.ex. som du sedan kan fylla ut vid behov, man får sällan användning för 4gb minne ens i dagens spel, men när det väl är hög tid att skaffa kommer uppgraderingen bli en billig historia

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

Tackar så mycket för tipsen.
Byter ut nätagget mot ett 520W istället och satsar troligen på ett DS4.
Så nu är funderingarna kring prollen och minnena.
Hade ju tänkt mig att vänta tills prissänkningen på Q6600 och köpa den, vilket jag antagligen kommer göra.
Angående minnena hade ja tänkt att förbereda mig för Vista, där jag hört att det är rekommenderat att ha 4gig.
Sen trodde jag att dom minnena jag valt nu kunde sköta jobbet fint, eftersom jag inte ska överklocka något. Blir det nån större prestande skillnad om jag byter ut dom mot två https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBTWX...