Permalänk
Medlem

Telenor Mobilt Bredband (Problem)

Fick hem mitt nya bredband för nån vecka sen och allt var frid och fröjd igen tänkte ja MEN ack så fel ja hade, Ja sitter inte på några begränsningar som kan störa.... Nu till frågan !!! Jag får absolut inte igång msn, Ringer Telenor och dem påstår att dem inte ska ha nått med det att göra eftersom dem inte satt upp några sånna spärrar, Nahä tänkte ja.. Dem vill att ja ska kontakta Microsoft angående detta delemma

De ja gjort på egen hand e att uppdatera msn, Söka fel.. Får upp "Problem med proxyinställningarna" Och "Din gateway verka vara offline" Kan detta problem uppstå eftersom ja har ett IP i nätverket och ett ute på nätet ???

Tacksam för snabba svar..
//MvH

Permalänk
Medlem

kan du surfa och allt annat? pröva reparera om du inte gjort det, men det antar jag

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Jag har repererat och grejat som fan.. Blir inte bättre för de, Installerade Messenger Live och den kommer in en hundradels sekund.. Folk ser att ja loggar in men dem hinner inte klicka upp mej, då e ja redan offline =/

Permalänk
Medlem

inget med någon brandvägg att göra i din dator?

Permalänk

Vad får du för IP-adress på det mobila bredbandet?

Permalänk

Jag har exakt samma problem och får upp "Din gateway är offline".

Man får heller ingen fast ip eller annat från telenor utan det blir att köra i passiv mode.

Men vette 17 hur jag skall få msn att fungera.. Ibland går det att komma in och ibland inte... Har några tankar att det kan bero på hur bra täckning man har men inte så säker på det heller.

Permalänk
Medlem

En polare har exakt samma problem med telenors mobila. Funkade bra några veckor sen för ett tag sen kommer han aldrig in på msn längre.

Permalänk
Medlem

funkar webmessanger?

Här har ni publik ip.
Vad har ni för APN med telenor?
Ta en titt i inställningarna.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Otto du har PM

Mitt webmsn funkar som de ska, Men hur kul e det att sitta ute på nätet och inte kunna se goa brudar i camen.. Haha ! Nej men allvar.. Ja åker ut snabbare en satan så fort ja går in på nya msn, första versionen kan funka nån minut i bland.. Så för närvarande sitter ja ute på webben och snacka skit =/

Permalänk
Medlem

Okey, såg pm'et tillbaka.
Någon stans i nätinställningarna i programet står det APN.

Här är deras dns'er
# Primär/Primary DNS:
217.174.065.061
# Sekundär/Secondary DNS:
217.174.065.062

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du Otto ja ska kolla detta..
Vet dock inte om ja kan lyssna på de du säger när du inte änns kan stava, Tänker på din signatur !! Ha ha.. Skojar bara "Funderingar" heter de..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saytan
Vet dock inte om ja kan lyssna på de du säger när du inte änns kan stava, Tänker på din signatur !! Ha ha.. Skojar bara "Funderingar" heter de..

hehe jaja hårda skall vi inte vara, vill du ha hjälp så får du leva med lite felstavning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saytan

Nja, kasta nu inga stenar i glashuset!

Inte för att vara elak men du borde ta en titt på de texterna du själv skriver, de är inte direkt granna varken meningsuppbyggnads- eller stavningsmässigt.

Lyssna på Otto nu som försöker hjälpa dig!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Jag har också telenor mobilt bredband och har upplevt detta problemet en enda gång och då testade jag igen och det funkade.

Men den gången den gjorde så då hadde jag rätt hög belastning på bredbandet dvs låg i 45kbit/s från microsoft och drog ner ett program vilket jag har förståelse för.

Så tvekar på att detta är hos telenor när de funkar hos mig och mina föräldrar alldeles utmärkt.

har du provat att bara försöka gå in på msn utan att göra något annat, te.x ladda ner / surfa osv? Kanske vore värt ett försök

Edit: Har för övrigt varit inne i 2 dagar utan att jag har hoppat ur om det inte har skett på natten men det är tveksamt.

Visa signatur

1 + 1 = 3?

Permalänk
Medlem

Kanske blir bättre om du slänger in AT kommandot själv?
Ang nerkoppling så känns det som att den kopplar ner auto ifall man inte använder det på ett par timmar.

Du kan ju alltid testa och se vad som händer.

Liten hotwo fast för tre och e220 modemet, så du får ändra adressen till telenors apn adress istället för data.tre.se som står i bilderna.

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=14

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skaffade telenors mobila idag..
och jag tycker det är väldigt segt.. nästan så att de där helt.. tog ca 7 minuter för mig att komma från tråden till att få svara på detta medelande.. vad beror detta på? jag bor så centralt i sthlm som nästan är möjligt.. ca 500m från telenors egen butik tom. de lovade upp till 3.6mb.

Går det att speeda upp detta på något sätt? eller vart ligger felet?

Visa signatur

hollao

Permalänk
Medlem

ehm, ja du med lite mer information tror jag det blir lättare.

Men vad har du för signal Looke?
Har du "priotera 3G" ibockat?
Surfar du under 3G?

Vad får du för nerladdnings hastighet från en bra källa?

Visa signatur

1 + 1 = 3?

Permalänk
Medlem

Signal = utmärkt signal

Tar i mot mellan 2 och 15 paket åt gången... oftast 2 eller 4

Prioriterar 3G

Tankar med Bittorrent och det är knappt så att den kopplar upp.. men har varit uppe i 20kbs neråt.

Har inga problem med msn ...

och ibland när det känns som att inget händer överhuvudtaget så brukar jag koppla ner och upp igen så få rjag upp lite hastighet för en stund igen.

Vart ser man om man ä ruppkopplad mot turbo 3g?

Visa signatur

hollao

Permalänk
Medlem

I Miranda finns det iaf en option som heter "Use HTTP Gateway Option Mode"

Hade samma problem som TS innan jag kryssad i detta.

Skillnaden är att den ansluter till gateway.messenger.hotmail.com iställer för messenger.hotmail.com

Kanske något som kan ändras i den officiella MSN klienten?

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem

Looke om du har telenor mobilt bredband fast pris så får du en telenor ikon nere i tray (vid klockan) dubbelklicka på den, och en liten ruta kommer upp "Telenor Mobilt Bredband" och där du ser din motagning som finns längst ner till höger så står det något av 2G/3G/E och så får du reda på det.

Men du lär inte surfa på 2G när jag hadde datorn under skrivbordet så fick jag bara 2G och kom upp i 3-4Kb/s som ett vanligt modem på ett ungefär och nu när den står vid sidan om har jag full motagning och tankar i 45 via torrents ungefär, kan inte få turbo 3G en tyvär men kommer i slutet av året men går ju bra och surfa går som smör det här

Visa signatur

1 + 1 = 3?

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intresant att få reda på vad ni använder för Drivers till erat mobila bredband från Telenor/BBB.

Telenor har sedan mitten på sommaren typ släppt en ny mjukvara vilket för att modemet installerar sig som att det skulle vara ett Wlan kort. Och hamna under mina nätverksplatser.

Den gammla versionen som vissa gillar mer går även att göra en PPPoE ansluning med som kan lösa problemet för er.

Och skulle jag råda er som kör med den gammla mjukvaran att uppgraderar det kan lösa hastigetsproblem och även konstiga MSN problem och sådant. MSN uppfattar nämlingen inte att du är anslutatn till något nät.

Här kan du finns det "nya" drivrutingerna. Det är en simplare lösning och den funkar bättre.
http://www.telenor.se/211.jsp?faq_id=148451

Permalänk
Medlem

aj jag har 3g isf.. vad ska det stå om man har turbo 3g?

Visa signatur

hollao

Permalänk
Medlem

Det står även 3G då. Man ser ingen skillnad, lär märka det på hastigheten

Visa signatur

1 + 1 = 3?

Permalänk
Medlem

så om man tankar i 40kb så har man inte turbo?

Visa signatur

hollao

Permalänk
Medlem

Jag fick ett svar från Telenor som verkar vara vettigt. MSN Messenger kostar pengar om man använder det från mobiltelefon. När man loggar på MSN Messenger med sitt Telenor Mobilt bredband så tror Messenger att du gör det från en mobil, därför funkar det inte.

Men att det funkar ibland har jag svårt att se någon logik i.

Mvh
Jonas Sääv

Permalänk
Medlem

Alla internetapplikationer har fungerat klockrent för mig i två månader. Men den 12e augusti slutade MSN att fungera... GATEWAY OFFLINE