Permalänk
Medlem

Kapa Aluminium ?

tja,
sitter här o ska kapa upp min fina chassi igen och funderar på vilka kapskivor ja ska skaffa,
körde med orginal skivor till min dremel kopia som jag fick med på
köpet men det funkade mindre bra, gick la åt en runt 40 st,
tycker det va lite mycket, kommer förmodligen köra allt med dremeln
alternativt bågfil eller nåt liknande,
nån som har nåt smidigare sätt ?
eller vet vilka skivor man ska köpa för att det ska bli lättare ?

batho

Visa signatur

Burk 2: AMD 64 4600 x2+, Asus mobo, asus X1900xtx pro gamer, 2 gb kingston kvr400 minne, 2 st 200 gb WD diskar, 1 st 80 gb Wd som system, 20" Philips widescreen

Permalänk
Medlem

Jag har kapat en hel del aluminium i mitt bygge. Har kört allt med sticksåg med matallblad. För att undvika repor så har jag maskerat "foten" på sågen med vanlig maskeringstejp. Det har fungerat kanon!
Kolla bygget i sign. så ser du hur jag har gjort.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

köp dremelns orginalskivor. helt suveräna! sen så får du nog öva lite på kapteknik med skivorna.. du ska tänka på att inte tvinga fram verktyget utan låta den tugga i sin takt. annars går det åt skivor som bara den!

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

ok, passar dremel orginal till Co/Tech dremeln ? förra gången gick det åt en hel del pga att det va inte bara rakt som skulle kapas,
tänkte även köpa en fräs tillsats till dremeln ? nån som har nå erfarenhet av den ?
är den stabil med mera ?
handlar på clas ohlson för övrigt,

Visa signatur

Burk 2: AMD 64 4600 x2+, Asus mobo, asus X1900xtx pro gamer, 2 gb kingston kvr400 minne, 2 st 200 gb WD diskar, 1 st 80 gb Wd som system, 20" Philips widescreen

Permalänk
Medlem

Om det är mycket som ska kapas skulle jag kört på en vinkelslip.

Permalänk
Medlem

När jag bearbetar aluminium, så försöker jag undvika så mkt som möjligt att använda vinkelslipen, då alu äter navrondeller ganska duktigt, samma gäller dremelns små rondeller.

Använd sticksåg där det går, går betydligt fortare oxå.

Permalänk
Medlem

bästa du kan göra är att såga med bågfil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stune
bästa du kan göra är att såga med bågfil

Det är lite klurigt att såga med bågfil på vissa stället, spec ifall man ska såga hål mitt i en plåt, visst du kan såga med enbart ett sågblad med ett handtag på (utan själva bågen som håller bladet spänt) men då blir bladet så sladdrigt.

Permalänk

Hur mycket kostar en "dremel-maskin"? Funderar på att dra på en finish av aluminium från ett gammalt chassi på min skrivbords dator (2 datorer i ett skrivbord.. inbyggda typ) - är ju snart där. Har dock ingen dremel eller något annat som fungerar på aluminium.

Permalänk

Tror nog att co/tech's kapskivor är riktigt dåliga, gjorde slut på en hel hög när jag kapade lite på ett chieftec chassie.

Slipstiften (dom där rosa i alla fall) är lika värdelösa dom med, tog slut direkt. Körde med "riktiga" slipstift i en pneumatisk slipmaskin förrut och dom höll i evigheter känndes det som.

Permalänk
Medlem

e hyffsat mycket som ska kapas, lian li fulltower som ska moddas klart, ska kapa sidan på den nu tänkte jag, ska dra upp ett fönster på kanske 40 cm drygt, ska testa med bågfil o se hur det funkar annars blir det nog sticksåg/bågfil, får se hur det blir,
tackar för alla svar.

Visa signatur

Burk 2: AMD 64 4600 x2+, Asus mobo, asus X1900xtx pro gamer, 2 gb kingston kvr400 minne, 2 st 200 gb WD diskar, 1 st 80 gb Wd som system, 20" Philips widescreen

Permalänk

Finns speciellla handtag som man sätter bågfilsblad på, lite lättare att såga med än med bara blad.
Sticksåg fungerar nog oxå fint, se till att skaffa blad för alu bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoppatorsk
Finns speciellla handtag som man sätter bågfilsblad på, lite lättare att såga med än med bara blad.
Sticksåg fungerar nog oxå fint, se till att skaffa blad för alu bara.

Varför trår du bågfilsblad heter just bågfilsblad?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoppatorsk
Finns speciellla handtag som man sätter bågfilsblad på, lite lättare att såga med än med bara blad.
Sticksåg fungerar nog oxå fint, se till att skaffa blad för alu bara.

Testa att såga ut ett hål i mitten av en plåt på de viset, du kommer endast kunna såga kanske 9-10cm in från en kant sen så tar själva bågen i,

Läs mina råd innan ni köper en dyr dremel, ska ni kapa i alu, använd sticksåg,
Fila sedan till kanten,
Att kapa med dremel är bara dyrt, Ett bra sticksågsbland kan ni kanske kapa fönsterhål i 20-30chassin, medans en liten navrondell till en dremel ändast räcker till 0,10 chassin.

Självklart så behöver man borra ett hål ifall man ska starta mitt i en plåt med en sticksåg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Testa att såga ut ett hål i mitten av en plåt på de viset, du kommer endast kunna såga kanske 9-10cm in från en kant sen så tar själva bågen i,

Nu menade inte jag att man ska köpa en "vanlig bågfil", säger sig självt att det inte fungerar bra, lol

Jag menar en sådan här

Där man har som ett handtag, allternativt kan man tejpa ett eget handtag på ett kapat bågfilsblad oxå om man vill det.

Permalänk
Medlem

som gammal verktygsmakare bara måste jag lägga mina två spänn i detta här bågfilsblad och rödsprit ..pang!! ..punkt

Permalänk
Medlem

Aluminium är en mjuk metall vars skärbarhet inte är lika bra som stål då långa spånor bildas. Ska man skära i alu bör man hitta en legering med bly i då spånorna blir spröda och avlägsnas snabbt. Annars får du kallskära den då alu är stark i det tillståndet.

Visa signatur

A lot of fellows nowadays have a B.A., M.D., or Ph.D. Unfortunately, they don't have a J.O.B.

Permalänk

Ska man bearbeta alu så fungerar även T-röd bra, blir inte att "kladda" lika mycket på verktygen då.

Permalänk
Medlem

Håller med om sticksåg eller bågfil i detta fall och är man inte repkänslig så kan man faktiskt göra hålet med sticksågen genom att vinkla den så att 2-3 tänder på bladet tar i metallen och på så sätt skrapar fram ett hål. Sen vinklar man bara upp och sågar som vanligt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

när jag kapade aluminium profiler idag så använde jag en sticksåg, gick jättebra.
fast det blir ju lite repor, även fast jag hade maskeringstejp på "plattan"( den på undersidan )

Visa signatur

Samsung 226BW || Mobo: Asus P5B || Processor: Core 2 Duo E6300 || Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 || Ram: Corsair TWIN2X PC6400 4 GB || Ljudkort: Terratec Aureon 7.1 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoppatorsk
Nu menade inte jag att man ska köpa en "vanlig bågfil", säger sig självt att det inte fungerar bra, lol

Jag menar en sådan här
http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/mellan/120040_...

Där man har som ett handtag, allternativt kan man tejpa ett eget handtag på ett kapat bågfilsblad oxå om man vill det.

Som jag sa innan, de blir genast mkt sladdriga, och ska du figursåga lite så kan du genast glömma den där, Har man en sticksåg hemma så finns de ingen anledning till att inte använda den, går även att använda blad för hårt trä, bara inte tänderna spretar för mkt åt sidorna,

Utsågningsjobben är oftast väldigt tråkigt, så varför ska man använda ett verktyg som tar tid?

Dagens bygge, batteribox till min hoj allt sågat med sticksåg, man är väl lite lat kanske,

Permalänk

fan va svårt att verkar ta me vinkelslip me bra kapskiva... lr så använder du en dremel me kapskivor för metall.

Permalänk
Medlem

jag har bearbetat en hel del aluminium, det skär i ryggen när någon snackar om att göra det utan rödsprit ..men alla sätt är bra utom de dåliga ..snygt meck, baterilådan där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qu!et
jag har bearbetat en hel del aluminium, det skär i ryggen när någon snackar om att göra det utan rödsprit ..men alla sätt är bra utom de dåliga ..snygt meck, baterilådan där

vad ska man göra med rödspriten ska man ha det på verktygen då eller :S

är inte direkt erfaren

Visa signatur

Samsung 226BW || Mobo: Asus P5B || Processor: Core 2 Duo E6300 || Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 || Ram: Corsair TWIN2X PC6400 4 GB || Ljudkort: Terratec Aureon 7.1 ||

Permalänk
Medlem

den fungerar som skärvätska, när jag ska göra små fräs jobb, har jag en kopp rödsprit och en pensel...

Permalänk
Medlem

qu!et, jag gör precis lika dant. Jag har dock slutat med rödsprit och använder isopropanol istället. Rödsprit luktar illa och smakar pyton av kräkmedlet som finns i . Det stänker alltid lite och man får det på händer och i ansiktet, om man sedan slickar sig om läpparna eller kliar sig i ansiktet så får man en otäck smak i munnen.
Det som händer med sprit är att den förångas och ångbildningsvärmet kyler aluminiumet kraftigt så att det bildas små korta spån som lätt bryts av. Utan sprit så värms aluminiumet upp och kletar på fräs/borr/såg och det blir väldigt fult, man nöter bort material i stället för att skära bort det. Pensla på hela tiden så att det hålls blött.

Permalänk
Medlem

Rödsprit! Det smakar inte alls illa, gubbarna nere på byn dricker ju det!

.

Visa signatur

Asus P5K-E wifi - Intel Q6600 - Corsair XMS2 PC6400 (4gb) - Gainward 8800GTS 640mb - WD raptor 150gb - WD caviar SE16 500gb - Corsair HX620 - Origenae X11 - Samsung SE S184M - BenQ FP241Wz - Wacom intuos3 A5 Wide