Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Spännande läsning, fast några stavfel och en fel länkad bild.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredix
Spännande läsning, fast några stavfel och en fel länkad bild.

Tack! Får man fråga var du hittar stavfel och fellänkad bild? Skicka gärna i PM.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Bra test, fast går ju hitta thermalright kylaren bra mycket billigare än 600kr. Jag har en på ingång för under 500kr. Men bra o se att den är så bra på låga varvtal på fläkten.

Det är svårt att få fram en helt rättvis prisbild nu när buggy är nere. Försökt leta runt lite bland de största butikerna, och där verkar priset ligga mellan 550 och 650 kronor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Asus Arctic Square kylarn är EJ 108mm hög.

Den är 135mm hög och inget annat.

Dessutom lär ju Revoltec kylarn knappast vara bredare än hög, kolla upp måttangivelserna bättre.

Vidare så skrivs det att det går bra att använda kopparputs för att få upp finishen, sån gucka försämrar bara kapaciteten.

Enda gucka som ska på är riktigt TIM, typ AC5 eller liknande.

Jag ska dubbelkolla specifikationerna, det är väldigt lätt att det smyger in småfel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Till skribenten: Noctua's fläkt som följer med kylaren snurrar i 1200rpm, eller 600rpm med motståndet, inte 800rpm. Dock så har noctua en annan version som snurrar i 800rpm, eller 500rpm med motståndet.

I övrigt ett mycket bra test.

Vill ni ha fläktarnas ljudnivå uppmätta i relation till varandra så kan jag bidra med det, kontakta mig i fall ni (på swec.com) är interesserade.

Tack! Jag ska dubbelkolla detta också.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

RoboDuck, det låter konstigt. Jag misstänker att dem som gjorde testet inte gjorde rätt då. Alltså all kylpasta har mycket sämre värme överföringskapacitet är själva kylflänsen. Alltså, använder du mera kylpasta fungerar den som en isolator och således blir processorn varmare. Desto mindre du behöver använda desto bättre. Slutsatsen borde onekligen vara att en slätare yta som ger mer direktkontakt med cpun är bättre.

Har även läst lite om bladsilver o bladguld (suuuupertunna flak av guld eller silver) har myyyycket bättre effekt på värmeöverföringen jämfört mot kylpastor om man lyckas montera dem rätt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Varför testades inte kylarna utan någon fläkt alls? Vitsen med dom tre bästa kylarna är ju möjligheten att köra dom passivt.

Testar man passivt flyttar man bara fokus till chassiets kylning. Rätt meningslöst med andra ord.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Varför testades inte kylarna utan någon fläkt alls? Vitsen med dom tre bästa kylarna är ju möjligheten att köra dom passivt.

Håller med. Saknar ett test med stora härliga kylare passivt körda.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Testar man passivt flyttar man bara fokus till chassiets kylning. Rätt meningslöst med andra ord.

å andra sidan ser man ju kylarnas förmåga till passiv kylning om man kör dem i samma chassi med samma genomströmning. det blir naturligtvis inget kliniskt test, men dom här genomgångarna är ju inte det i vilket fall.

för övrigt ett mycket bra test. tycker dock att det var synd att inte tuniq tower var med eftersom den anses av många vara mycket bra. men den är för gammal antar jag.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
å andra sidan ser man ju kylarnas förmåga till passiv kylning om man kör dem i samma chassi med samma genomströmning. det blir naturligtvis inget kliniskt test, men dom här genomgångarna är ju inte det i vilket fall.

för övrigt ett mycket bra test. tycker dock att det var synd att inte tuniq tower var med eftersom den anses av många vara mycket bra. men den är för gammal antar jag.

Det jag tänker på är att rena tillfälligheter kan fälla avgörandet i ett sånt test. Till exempel placeringen av chassifläktarna och hur man vrider kylaren.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Bliir nog till att skaffa en Thermalright, har hört så jävla mycket bra om den nu. Tack!

Permalänk
Medlem

mycket bra test. jag gillade speceillt den lilla filmsnutten ni hade med där ni visade hur högljudd fläkten var... mycket svårt att ifrågasätta en sådan filmsnutt. mycket bra

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Bra test, som verkar bekräfta det man sett i tester på andra siter.. Det finns förstås alltid massa kylare som man skulle vilja se i ett sånt här test, men tycker ni fick till ett hyfsat tvärsnitt!

Jag är lite skeptiskt till att ni rekommenderar en kylare där ni själva är lite tveksamma till fästanordningen, men å andra sidan verkar ni ju tycka den sitter OK trots allt.

En grundläggande sak måste ni bara skrivit fel i recensionen: på minst två ställen nämns det att Scythe Infinity har sex heatpipes. Var hittar ni den sjätte heatpipen???
(I faktarutan i början av Infinitytestet verkar det däremot stå rätt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Köpte en Noctua NH-U12F för 450kr från komplett för ett par månader sedan. Har varit i kontakt med Noctua supporten angående en sned fästanordningsbricka och det skötte de verkligen snyggt. Skrev ett mail och fick en ny s939 monteringskit i brevlådan två dagar senare - från Österrike.
Om man skall ha det bästa så köper man en Thermalright (ultra) extreme, annars tycker jag att det är värt att lägga de extra kronorna på nh-u12F istället för Infinity, och därmed även få bättre fläkt, fästanordning samt en mindre kylare.
Däremot är jag rätt säker på att min NF-S1200 snurrar i dryga 800rpm med ULNA , och inte så lågt som 600rpm. Numera kör jag dock fläkten direkt till en fläktkontroller och kan därmed inte se hastigheten.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Thermalright är ju en chansning, ganska svårt att veta om det passar i sitt chassi eller inte

Samtidigt vill man ju ha det bästa..

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Thermalright är ju en chansning, ganska svårt att veta om det passar i sitt chassi eller inte

Samtidigt vill man ju ha det bästa..

Linjal?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Scythe Kama Cross <-- ni borde tejpa igen hålen på sidorna och prova den igen, lär bli helt andra siffror då. Rätt korkad design av dom men lätt att fixa med gaffatejp!
Hade iaf varit kul om ni moddade den och kollade hur mycket bättre den presterade, det här är ju trots allt sweclockers, vem har inte använt sig av lite tejp-lösningar för att få bättre prestanda nån gång?

Permalänk
Medlem

Intressant test. Har själv en Noctua kanske inte presterar så bra som den borde pga inga chassifläktar och passivt grafikkort. Men beställde en till min bror igår.

En sak som skulle vara intressant att se är hur bra de kylarna som man kan köra "push-pull-konfiguration" presterar. Jag har inte testat det, men ljudnivån ska väl inte öka mycket?

Permalänk
Avstängd

En Scythe Ninja ligger på posten och väntar. Dock sov jag extremt lite i natt så jag är nog för trött för att börja greja med den

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Scythe Infinitys installation var en katastrof. Jag skulle använda den i min nya dator (DS3 som moderkort), men det gick åt he. För det första så fungerade push-pinsen inte bra, de var extremt svåra att få fast och i manualen var det svårt att se exakt när man skulle vrida dom. För det andra så var det i princip omöjligt att få fast den där jävla 4-pinskablen som självklart var idiotiskt placerad. fick använda en vinklad "tång" (den såg ut som en sax, men med platt yta) som pappa använder när han opererar (han är veterinär och har sin klinik i garaget). När sedan den var på plats, gissa vad som händer... när man vickar försiktigt på den efter installationen... Hela skiten lossnar! Så därför sket jag i den och kör istället med original kylningen... bye bye överklockning!

Permalänk
Avstängd

Deroan: Ge det ett försök till så löser det sig nog. Man ska inte ge upp. Hoppas jag inte får för mycket krångel med ninjan. Mitt moderkort är ju smockat med heatpipes. Gigabyte P35-DS4.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Mycket bra test, fick en del att klura på till nästa datorbygge men eftersom de flesta nya högpresterande kylare väger så mycket verkar ju vatten vara en säkrare lösning om man ska släpa runt datorn lite..

Angående bottenplattans släthet så kan jag varmt rekommendera några lager bladguld istället för kylpasta, men se då till att ni inte får NÅGOT spill på processorn eller moderkortet då guld som bekant leder ström väldigt bra Jag gjorde detta på ett grafikkort med ca 10% bättre värmeledning jämfört med AC5. Dessvärre var jag inte tillräckligt noggrann och fick således en liten flaga att komma in till GPU-pinsen. Det blev ett sjuhelvetes spektakel

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem

Thermalright har även en annan kylare på deras hemsida vid namn IFX-14. Frågan är om den hade kunnat konkurrera i det här testet utan någon fläkt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Har precis varit och hämtat ut min scythe mine rev.b och installerat den.
Hittills kan jag se att idle tempsen har minskat med runt 6-7c. Ska köra lite orthos senare när jag har tid och kolla load. Men mest köpte jag denna för att få ner ljudnivån och slippa fläkt kontrollers, då fläkten som kom med min opteron lät som en närgången pilsk humla vid load.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Man blir lite mörkrädd när man ser hur mycket dom väger...Kanske vattenkylning är det man skall välja.

Yes, därför valde jag Scythe Mine som väger 560g vilket jag anser är OK. Det är ungefär lika mkt. som den ACF 64 Pro jag hade tidigare på mitt 939- system.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Fina och välskrivna recentioner!
Men varför ingen zalman som iaf jag tidigare tyckte mycket om? Har de inga nyare kylare eller är de bara inte med i testet?
För om jag inte minns helt fel så gjorde ju dem de bästa tidigare?

Visa signatur

//Odin

Permalänk

Bra test och en intressant sammanställning.
Dock tycker jag att det var fel att blåsa Noctua NH-U12F på rekommendationspriset. Jag har en själv och är väldigt nöjd (har bilder på installationen om någon är intresserad). Efter någon minut på google så hittade jag en för 575 riksdaler, så den där minsta möjliga marginalen borde vara passerad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
tror det blir en thermaltight då, rätt ska vara rätt.

I så fall ska det nog heta Thermalright

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk

Scythe Infinityn är så jäkla smärtfri att installera på en 775-socket. Bara att trycka ner fyra fästen så är det klart. Fästena blir däremot slitna efter ett antal monteringar och då rekommenderar jag att man sätter fast kylaren på moderkortet innan man sätter in moderkortet i datorn. Jag har Noctuan i min andra burk, 939-modellen, och det är den jobbigaste hårdvarukomponent jag någonsin har monterat. Bakplåten låg helt löst (Zalmans bakplåt hade självhäftande tejp på, så att den inte skulle falla av innan den var fastskruvad) och man skruvar helt i blindo utan någon insyn i hur skruven ligger i förhållande till hålet och bakplåten.

Jag tror inte att det är möjligt att få en lättare montering än Infinity på 775-socket, däremot kan det bli lite trångt när man klämmer till de två översta fästena. Då rekommenderar jag som sagt att man tar ut moderkortet ur datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Håller faktiskt inte med öht. Jag har samma setup, och det tog kanske 5-6 minuter att fästa fast den. Visst är det lite pilligt, men ett par minuter lägger man väl ändå? Sen kör jag stock kylaren med zalman resistor, den är ju på tok för högljudd annars.

Okej, ja som sagt, drar man ner farten på stock klyaren blir den ju tyst, men den kyler inget vidare.

Jag kanske fick ett dåligt ex av min Scythe infinity, t ex så var kopparplattan som möter CPUn extremt flottig och i dåligt skick. Sen gick det verkligen inte, hur hårt jag än tryckte, att få piggarna att fästa i moderkortet som de ska, hade jag tryckt hårdare (vilket var i princip omöjligt eftersom mitt pekfinger bokstavligen talat blödde efter att ha tryckt på piggarna) så skulle nog moderkortet spruckit, och ändå fäste inte piggarna under moderkortet så som orginalkylaren från Intels piggar gjorde. Men de var kanske också trasiga när jag fick kylaren, i så fall hade jag bara otur och det kan mycket väl vara en grym kylare.

Jag hade dock problem att få plats med den i mitt chassi.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Ja fick min Thermalright ultra 120 extreme idag, betala 470kr för den. Fast lite besviken hittils på temperaturen, vet inte om ja inte dragit åt skruvarna ordentligt eller kanske hade för mycket kylpasta. Ska kolla det imorrn, plus är att den tar mindre plats än min ninja.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag sitter och funderar på om en Thermalright Ultra-120 passar i ett Sonata III chassi, (med ett Gigabyte GA-P35-DS3 iP35, om det skulle vara viktigt att veta också) någon som har några bra svar?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Jag skulle vilja veta vars tusan man hittar Scythe S-Flex SFF21E för 150kr. Jag är lätt villig att betala det för en sån kvalités fläkt. (Testat 800rpm versionen och den var knäpptyst men blåste inte nog mycket för min smak)

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
Jag sitter och funderar på om en Thermalright Ultra-120 passar i ett Sonata III chassi, (med ett Gigabyte GA-P35-DS3 iP35, om det skulle vara viktigt att veta också) någon som har några bra svar?

Såvitt jag vet passar den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Jag skulle vilja veta vars tusan man hittar Scythe S-Flex SFF21E för 150kr. Jag är lätt villig att betala det för en sån kvalités fläkt. (Testat 800rpm versionen och den var knäpptyst men blåste inte nog mycket för min smak)

http://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scythe...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015