Permalänk
Medlem

För att det är onyttigt? Man ska ju helst dricka vatten istället för läsk.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

Jo självklart. Men det beror ju på vilka mängder vi snackar om och så. Jag dricker nästan bara vatten i min vardag, men lyxar självklart till det ibland med en cola inför en filmkväll eller om man käkar ute tex. Då är det fortförande Cola Light som gäller. Valet blir ju som mellan godis och frukt för småkäkandet. Det känns onödigt att ta i sig socker när det finns alternativ utan som är minst lika goda. Man slipper ångesten.

Om man sen inte kan äta/dricka det med måtta så blir det ju en helt annan sak.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Cola Zero tycker jag iaf smakar gott. Men nu är det slut med det! Hoppas jag. Tredje dagen och har inte köpt någon cola, inte nog med det så slutade jag röka för en månad sedan efter 9 år. Nu ska det bara förändras till det bättre.

Har ni tänkt hur mycket pengar det går åt och köpa Coca-Cola/dricka varje år?
För mig har det gått ca 9100 kr per år på bara dricka! Notera att det är ca och går säkert uppemot 10.000 kr! He, det går lika mycket åt ciggaretter för mig. Så om jag slutar med båda sparar jag nästan 20.000 kr per/år.
Oj...

Tänk dock på, om du slutar röka och du får abstinens så kan det hjälpa att halsa en liter cola för att bli något stillad. Att sluta med ALLT på en gång kan ge stora svårigheter.

Permalänk
Medlem

Jag låter inga light-produkter komma förbi mina läppar.
Aspartam, Acesulfam K, Sucralose... Det är bara surrogat!

Det var ju debatt för ett antal år sedan om klorerade kolväten och hur varligt det var. Sucralose är en klorerad kolhydrat. Joråsåatteeee.... Klor är ju hälsosamt, eller hur var det?

Vad de här artificiella sötningsmedlen gör är att de lurar kroppen att tro att den fått socker, så kroppen startar förbränningen av snabba kolhydrater. När dessa inte finns på riktigt, blir man trött pga låg blodsockernivå, vilket leder till att man ofta tar sig en liten sötsak för att kompensera. I slutändan går man aldrig ner i vikt av light-produkter, snarare upp.

Om ni studerar feta människor, ser ni att de nästan uteslutande dricker light-läsk. Orsak och verkan, någon?

Nej, ge mig riktigt socker och riktigt smör, så tar jag hellre lite mindre av det i stället.

Socker och smör vet man vad det är, var det kommer ifrån och vad det har för påverkan på kroppen. Så är inte fallet med alla dessa surrogat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Jag låter inga light-produkter komma förbi mina läppar.
Aspartam, Acesulfam K, Sucralose... Det är bara surrogat!

Det var ju debatt för ett antal år sedan om klorerade kolväten och hur varligt det var. Sucralose är en klorerad kolhydrat. Joråsåatteeee.... Klor är ju hälsosamt, eller hur var det?

Vad de här artificiella sötningsmedlen gör är att de lurar kroppen att tro att den fått socker, så kroppen startar förbränningen av snabba kolhydrater. När dessa inte finns på riktigt, blir man trött pga låg blodsockernivå, vilket leder till att man ofta tar sig en liten sötsak för att kompensera. I slutändan går man aldrig ner i vikt av light-produkter, snarare upp.

Om ni studerar feta människor, ser ni att de nästan uteslutande dricker light-läsk. Orsak och verkan, någon?

Nej, ge mig riktigt socker och riktigt smör, så tar jag hellre lite mindre av det i stället.

Socker och smör vet man vad det är, var det kommer ifrån och vad det har för påverkan på kroppen. Så är inte fallet med alla dessa surrogat.

Ja, jag har också hört att man blir sugen på vanligt socker om man druckit Light-läsk. Men är det verkligen så? Eller ska det vara så, för att några forskare säger det?

Jag blir varken trött, hungrig eller sugen på socker när jag dricker Cola Light. Men det kanske är individuellt.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk

Det är ju olika från person till person. Jag blir inte sugen på något mer sött efter ett glas Cola Light iaf. Jag dricker det just när jag är sugen och tillåter mig att dämpa det med något "sött". Men vad man äter/dricker till colan har ju ingenting med saken att göra. Det är ju upp till var och en att kontrollera det, vad man än äter och dricker.

Citat:

Är du säker på det? Så länge du inte är en händig bonde som fixar all din mat själv direkt från djuren så kan jag lova att det är massor av skumma kemikalier och grejer blandat i icke-light/lätt produkter också. Allt för balanserad smaksättning och god konservering.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

till alla som tror light e bra http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,1129914,00...

till er som tror att man blir fet av socker med, nu säger jag även emot mig sj i tidigare inlägg, men detta är basta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Är du säker på det? Så länge du inte är en händig bonde som fixar all din mat själv direkt från djuren så kan jag lova att det är massor av skumma kemikalier och grejer blandat i icke-light/lätt produkter också. Allt för balanserad smaksättning och god konservering.

Har du kollat på innehållsförteckningen till ett paket smör?
Det innehåller... hör och häpna... smör och (i förekommande fall) lite salt.
Smör får man om man tar komjölk och kärnar den. Processen består av fyra steg:
Mjölkning, kärning, saltning och paketering.

Bregott innehåller smör och rapsolja.

Socker kommer från antingen sockerbetor eller sockerrör. Inget konstigt med det och det behöver inte smaksättas.

Permalänk
Citat:

Har du kollat på innehållsförteckningen till ett paket smör?
Det innehåller... hör och häpna... smör och (i förekommande fall) lite salt.
Smör får man om man tar komjölk och kärnar den. Processen består av fyra steg:
Mjölkning, kärning, saltning och paketering.

Bregott innehåller smör och rapsolja.

Socker kommer från antingen sockerbetor eller sockerrör. Inget konstigt med det och det behöver inte smaksättas.

Nu är jag inte så mycket för Bregott, men på min Lätta så står det många rader av grejer jag inte ens kan uttala, precis som på alla andra varor vi köper i affärer. Det du nämner är möjligtvis grund-receptet, men det innehåller mycket mer än så just för att det som sagt ska behålla en viss smak och långvarig kvalitee. Alla ingredienser som företaget antagligen i största del har köpt in har dessutom med stor sannolikhet också fått sig en del kemikalier för att hålla de krav som sina kunder vill ha, osv, osv.

Poängen är iaf att i princip inget som kommer från en fabrik idag är "rent". Säger dom annat på paketet så ljuger dom.

Jonaktiv: Tro inte på allt du läser i Aftonbladet Dom är mästare på förvrängda skitnyheter.

Visa signatur

Permalänk

Fast nu är inte Lätta smör utan lättmargarin. Margarin är en blandning av diverse oljor och annat. Smör är komjölk. Detta innehåller mitt Bregott normalsaltat: Grädde, rapsolja, salt 1,2%, mjölksyrakultur, vitamin A och D.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Här är lite information om hur man tillverkar margarin:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/m-fakta...

Göran Petersson, professor i Kemisk Miljövetenskap vid Chalmers, har skrivit en uppsats om Sukralos:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/lightprd/GPet...

Mr. Bravo:
Svenskproducerat smör behöver dock inte, till skillnad från vissa lättmargariner, transporteras i tömda bränsletankar på tankfartyg.

Om man nu vill minimera intaget av mättade fetter, kan man t ex steka i olivolja i stället för smör. Gillar man inte olivolja, finns det väldigt bra rapsolja, som inte ger smak åt maten på samma sätt som olivolja. På smörgåsen kan man bre ett tunnare lager Bregott i stället för ett tjockt lager Lätta eller Becel.

Man kan också minska sockerintaget utan att använda syntetiska sötningsmedel. Dels kan man trappa ner doseringen och om man måste ha det sötare, finns t ex fruktos, som är en naturlig sockerart men som inte kräver insulin för att brytas ner.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Här är lite information om hur man tillverkar margarin:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/m-fakta...

Vilken del av det där är det du föreslår är hälsovådlig?

"Naturligt" smör innehåller innehåller högre andelar mättat fett och ofta högre andelar av transfetter.

Citat:

Om man nu vill minimera intaget av mättade fetter ... På smörgåsen kan man bre ett tunnare lager Bregott i stället för ett tjockt lager Lätta eller Becel.

Okej...
Så istället för att ta den produkt som är bättre i detta anseende så tar man den som är sämre och tar lite mindre?
Varför inte ta den som är bättre och ta lite mindre?

Citat:

finns t ex fruktos, som är en naturlig sockerart men som inte kräver insulin för att brytas ner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fructose#Health_effects

"the resulting higher blood levels of fructose can be damaging to proteins"
"Fructose has been hypothesized to cause insulin resistance, obesity, elevated LDL cholesterol and triglycerides, leading to metabolic syndrome."
"However, there are now a number of reports showing correlation of fructose consumption to obesity, especially central obesity which is generally regarded as the most dangerous type."

Kan du inte hålla din tröttsamma "naturligt är bra"-linje för dig själv? Åtminstånne tills du har en gnutta belägg för att den faktiskt ger resultat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

"Naturligt" smör innehåller innehåller högre andelar mättat fett och ofta högre andelar av transfetter.

Okej...
Så istället för att ta den produkt som är bättre i detta anseende så tar man den som är sämre och tar lite mindre?

"Fructose has been hypothesized to cause insulin resistance, obesity, elevated LDL cholesterol and triglycerides, leading to metabolic syndrome."
"However, there are now a number of reports showing correlation of fructose consumption to obesity, especially central obesity which is generally regarded as the most dangerous type."

Kan du inte hålla din tröttsamma "naturligt är bra"-linje för dig själv? Åtminstånne tills du har en gnutta belägg för att den faktiskt ger resultat.

Word.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Permalänk

Men allt i för stora mängder ger cancer. Plus att det är Aftonbladet, som lyfter minsta lilla forskningsrön över skyarna. Bröd och potatis som folk ätit i urminnes tider är helt plötsligt livsfarligt. Äsch. Ät inte för mycket av något så är allt lugnt.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Som outcast redogjort så finns det inga nackdelar sett ur ett "fett-perspektiv". Många bodybuildare dricker lightläsker som fan, och dom gubbarna vet vad dom stoppar i sig.

Ja, dom är ju verkligen kända för att ha mycket bakom pannbenet...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Ja, dom är ju verkligen kända för att ha mycket bakom pannbenet...

De vet i regel betydligt mycket mer om kost än "Svensson".

Jag skulle även argumentera för att en normal kroppsbyggare vet mer än förbaskat många dietister.
Men så har jag inte så mycket till övers för dietister som grupp.
(pga allt flum som infekterat denna vetenskap)

Permalänk
Inaktiv

För ett tag sen tog jag ett beslut att dumpa läsk och sötsaker till fördel för VATTEN! Måste säga att ett glas kranvatten med is i slår Coca Cola vilken dag somhelst. Man går inte upp i vikt av det, man får inga dåliga tänder. Däremot mår hela kroppen mycket bättre! Jag rekommenderar alla att göra det, efter ett tag med vatten ser man ingen anledning att trycka i sig läsk längre! Vatten är helt enkelt godare och bättre på alla sätt!

Permalänk
Medlem

vatten är ju inte gott överallt kommunalvatten e ju blä, men med is brukar det gå ja

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

T ex användningen av extraktionsbensin (hexan) för att dra ut oljan ur råvaran. Läs lite mer under "Kemisk behandling av oljorna" och "Härdning av fettet".

Citat:

Ja, naturligt smör innehåller mer mättat fett. Margarin och lättprodukter innehåller betydligt mer transfetter än smör och kött.

Hälsofrämjandet skriver dessutom följande:
"Det är viktigt att skilja på naturliga transfetter som kommer från idisslare och de kemiska framställda. De naturliga transfetterna i smör och animaliskt fett påverkar inte risken för t.ex. hjärtsjukdom."

http://www.halsoframjandet.se/vegetarian/Sem%20om%20ind%20tra...

Citat:

Okej...

Det är ju det jag gör. Smör är bättre än margarin. Och framförallt godare.

Citat:

Det där måste jag erkänna att jag inte kände till.

Citat:

Varför då? Ska jag bara sitta här och nicka med?
Har jag inte rätt att yttra mig, bara för att jag har en avvikande åsikt? Är den här tråden enbart till för att sjunga lightprodukternas lov?

De belägg jag har kommer inte sällan från den medicinska världen, då jag är gift med en läkare. Hon förespråkar också råvaror som processats så lite som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

T ex användningen av extraktionsbensin (hexan) för att dra ut oljan ur råvaran. Läs lite mer under "Kemisk behandling av oljorna" och "Härdning av fettet".

Det gjorde jag, men jag hittade bara vad din magkänsla tycker låter onaturligt och inte vad som skulle vara hälsovådligt.

Hexan är inte det minsta hälsovådligt i de enormt små mängder det rör sig om, det är relativt ofarligt i även större mängder.

Citat:

Ja, naturligt smör innehåller mer mättat fett. Margarin och lättprodukter innehåller betydligt mer transfetter än smör och kött.

Nej, sedan de förändrat tillverkningsmetoderna är mängden transfetter i margarin vanligtvis lägre än vad det är i smör.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Dred
[B]Hälsofrämjandet skriver dessutom följande:
"Det är viktigt att skilja på naturliga transfetter som kommer från idisslare och de kemiska framställda. De naturliga transfetterna i smör och animaliskt fett påverkar inte risken för t.ex. hjärtsjukdom."

http://www.halsoframjandet.se/vegetarian/Sem%20om%20ind%20tra...
Jag skulle gärna se studien som pekade på det.
Men visst, jag kan köpa att naturliga transfetter mycket väl kan vara mindre farliga än de artificiella. Men som tur är så innehåller margarin inte längre några betydande mängder artificiella transfetter.

Citat:

Det är ju det jag gör. Smör är bättre än margarin. Och framförallt godare.

Nej, du skrev "Om man nu vill minimera intaget av mättade fetter"...
Vill man göra det så är smör det sista man ska stoppa i sig. Margarin är mycket bättre ur detta hänseende. Och att det finns margarin med väldigt bra fettsammansättning såsom Becel gör det inte sämre.

Citat:

Det där måste jag erkänna att jag inte kände till.

Men du rekommenderar fortfarande att människor ska ta något som är bekräftat hälsovådligt istället för något som inte är det bara för att det som är hälsovådligt råkar vara "naturligt"?

Citat:

Varför då? Ska jag bara sitta här och nicka med?
Har jag inte rätt att yttra mig, bara för att jag har en avvikande åsikt? Är den här tråden enbart till för att sjunga lightprodukternas lov?

Nej, men har du något konkret att komma med så får du lägga fram det.
Det du gör nu är att du skriver om ett ämne som har möjligheten att påverka människors känsla med argument som baseras på din magkänsla.

Citat:

De belägg jag har kommer inte sällan från den medicinska världen, då jag är gift med en läkare. Hon förespråkar också råvaror som processats så lite som möjligt.

Isåfall kan du utnyttja hennes kunskaper till att söka upp artiklar som stödjer det du skriver på pubmed så att vi slipper din magkänsla.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez/

Det är en suverän sida om du vill ha reda på vad som faktiskt är onyttigt och inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det gjorde jag, men jag hittade bara vad din magkänsla tycker låter onaturligt och inte vad som skulle vara hälsovådligt.

Ett billigt retoriskt knep, att hävda att mina påståenden enbart baseras på min "magkänsla". Eftersom många av mina argument har sin grund i diskussioner och samtal med bl a läkare, är det svårt att länka till dem.