Permalänk
Medlem

Moppe experter se hit!

Tjena!
min kompis har problem med sin moppe.
När min kompis ska gasa iväg på 1:ans växel (han har en Furia)
så bara hackar den och gasar inte riktigt iväg, den åker framåt men det tar ett tag innan den liksom axxar iväg och man kan växla upp.
Asså moppen vibrerar som ett as när den hackar så och sen bara plötsligt drar den iväg. Detta är bara på växel 1-3. Den är inte så svag, för den går riktigt bra när den väl är iväg och då kan man maxxa fullt ut i uppförsbackar.

Vad kan vara fel? Han är riktigt desperat att detta ska fixas. Jag kan i vissa fall t.o.m spela in ett ljud hur moppen typ låter om det vore så

Säg gärna vad ni tror felet kan vara. Fråga gärna frågor så svarar jag

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Kolla förgasaren om den får för mkt soppa, brukar finnas en ställskruv som man kan skruva på för att minska mängden bensin motorn får.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Förgasarproblem garanterat. Antingen nålen som är kass eller så är den bara felinställd. Som sagt, det finns en skruv på sidan, ofta guldfärgad, som man kan ställa in soppaflödet på.

Jag hade samma fel på min cross, fick byta ut förgasaren då den var helt slut. Men testa att ställa på skruven där eller alternativt plocka loss den och kolla så nålen ser ok ut och verkar funka. Men börja inte skruva för mycket om ni inte vet vad ni gör.

Permalänk
Medlem

Han kan börja ned att byta bränslefilter, tändstift sedan om det inte hjälper kan han prova med att rengöra förgasaren.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge
Han kan börja ned att byta bränslefilter, tändstift sedan om det inte hjälper kan han prova med att rengöra förgasaren.

Ja, tändstiftet kan såklart vara slut, tog för givet att dom redan testat det dock iom att det är det första man borde tänka på, som till och med en idiot klarar av att byta.

Bränslefilter tror jag inte det är något fel på, då hade den gått kasst hela tiden.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips skall kolla detta och JA jag har kollat tändsstiftet
skall testa detta och se om det blir bättre

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Avstängd

Fan, han frågade efter experter.

Köp startgas och spraya runt förgasaren, inte in i insuget, ökar varvtalet så är det läkage.
är det inte det felet så skruva in blandningskruven helt och sedan skruva ut 1.5 varv, blandskruven är den som inte sitter i linje med vajer/trottel, utan det är tomgångskruven.
Är inte problemet ur värden så tanka lite E85 så rensar det bort skit från förgasaren, 1L räcker nog bra.

Värsta fall så är kolv/cylinder/toplock/kolvringar/komp tjosan fel/slut, men för mig låter det förgasar fel

Moppe pucko var man länge och fel lärde man sig söka, fan började köra när jag var 13 och sista gången var 25, spräckte cylinder och sprängde kolven i 130km/h.. tur att man var snabb med kopplingen, nåja 5:de gången gillt sen sålde jag fanskapet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

låter som om den får för mkt soppa som alla säger? hur går den på tomgång och när man gasar i friläge? man kan ofta höra om den får för mkt soppa då bluddar den och så kan den inte varva speciellt högt.
när min cross (250cc) är kall så bluddrar den och går dåligt när den är kall, så går den lika dåligt när den är varm?

kan ju oxå vara föraren som gasar för lite när han släpper kopplingen.

tycker du skall rengöra förgasare,tändstift(ev byta). byta lite olja och köra en liten allmän motor koll.

kan ju ta en titt på lite lager oxå när ni endå är igång, mitt vevstaks lager gick...det blev en dyr historia på ca 6k och då fick jag hel renovera motorn själv...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

På nyare mopeder med am6-motor (Furia) är det inte ställbart munstycke, som en del i tråden verkar fått för sig

Visa signatur

Ge oss tillbaka det ni tog från oss, ÖÄ
Edit: Ja, nu vare tillbaka. Vilken lycka!