Apple lanserar nya Imac-modeller

Permalänk
Medlem

Blev mest imponerad av det bra priset på Mac minin för 5500:- och den uppgraderade CPUn. Inte för jag behöver en men morsan skulle stormtrivas med en sån.
Tycker verkligen synd om den idioten som köper en billig plastig HP med Vista för 5000 när man kan få denna med OS X.
Sen gillar jag nya iMac designen och priset som är lägre än förut. Dock lite tveksam mot Glossy skärmen och reflektionerna.
Beställde dock det nya slimmade tangentbordet till min Mac Pro. Gillar verkligen lowprofile tangenter.
Obegripligt att dom skippad Numpad på den trådlösa blåtand varianten så det blev med tråd denna gången.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Men jag älskar sloganen på apple.com -"You can't be too thin. Or powerful." Det är väl för att de har processorer från onda imperiet.. hursomhelst:
Aluminium är trevligt, glasskärm likaså..men blåtiran? (Svarta ramen) . Och glossy? Nää.
Och sedan jo..inga uppgraderingar för Dig. (Harv äl dock inte problem med något av innanmätet förutom graffet. HD 2400XT? Heh.. : / )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Skit trött på allt strul med PC och alla "billiga" uppgraderingar som bara leder till strul. Erfarenheten från 386 till nutid säger mig att nästa dator blir en iMac och när den inte duger så blir det en ny iMac och när den inte duger så blir det en ny iMac... De lär ändå hålla i ca 3 år / iMac så det blir inte mycket dyrare än en PC

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Förstår inte grejen, det är inte en bärbar, och den går inte uppgradera något nämnvärt.
Visst snygg men det är inte värt mycket i längden.

Permalänk
Medlem

Ser kanon ut! Fan vad jag diggar designen på denna.

PsychoSaurus har även han en poäng som jag håller med om totalt.

Permalänk
Inaktiv

Den var mycket snygg / oerhört kraftfull.
Synd med ATi 2400 bara

Permalänk
Medlem

Apples datorer är inte gjorda för att spelas på så det blir värt det i längden. Alltså, om man är en person som uppgraderar datorn varje eller varannat år med riktigt fina prylar. Jag skulle gärna vilja ha en sån iMac när Leopard kommer. Kanske blir en sån sen när man har pengar eller så blir det en Macbook (En nyare version då).

Förresten, det är bara den första och sämsta modellen som har ATI 2400XT (128MB). Alla andra har ATI 2600PRO (256MB).

Permalänk
Avstängd

Mycket snyggare än den gamla!
Den är inte lika tjock längre.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
Förresten, det är bara den första och sämsta modellen som har ATI 2400XT (128MB). Alla andra har ATI 2600PRO (256MB).

Satt just och funderade på hur länge det skulle ta innan någon orkade upptäcka det istället för att bara nämna snikmodellens 2400XT hela tiden...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

The hardest thing about buying a Mac, is telling your parents you're gay.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Säga vad man vill, men Apple kan sin design och det vet de:
http://images.apple.com/imac/images/gallery/imackeyboard_4_20...

Kunde du inte hittat en jämförelse Imac <---> PC?

Nej, ingen mac för mig, har ju stort begär att uppgradera efter ett tag.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MS7
The hardest thing about buying a Mac, is telling your parents you're gay.

Du talar av egen erfarenhet då, eller?

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Hedersmedlem

En dag skall jag köpa en Mac men frågan är bara varför...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Nej, jag kan inte köra Mac OS X på en vanlig dator som jag köper hos komplett. Det måste vara en Apple dator.

Kanske är inte målgruppen "nördar som gillar att slita i sina datorer och byta komponenter varannan vecka", men varför skulle man inte kunna få göra det?

Måste man vara metrosexuell och anställd på en reklambyrå för att köra Mac OS X?
Får inte folk som inte är i målgruppen köra det?
Vi nördar som gillar att slita i sina datorer och byta komponenter varannan vecka.

Jag sitter dagligen på en mac i mitt arbete, föredrar fortfarande pc och vista, trots mitt jobb som grafisk formgivare, är väl inte tillräckligt metrosexuell kanske

Men blir så trött när personer gnäller utan att kunna använda google... så uid313 - read and learn.

http://uneasysilence.com/os-x-proven-hacked-and-running-on-an...

Vi provade på kompisens p4, funkade kanoners... pusspårej

Visa signatur

Det är fegt att alltid göra allt rätt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Kunde du inte hittat en jämförelse Imac <---> PC?

http://www.gateway.com/programs/profile6/

Varsågod, en fullt jämförbar PC. Ska det jämföras bör det ju vara en all-in-one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MS7
The hardest thing about buying a Mac, is telling your parents you're gay.

LOL! Påminner mig starkt om detta. http://youtube.com/watch?v=JixbzFjv_cU

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Ja utvecklingen går framåt

http://www.youtube.com/watch?v=G0FtgZNOD44

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Det är ganska logiskt att iMacen inte har HD2900XT, den använder ju sig av bärbara komponenter. Merom-processor, mobila grafikkort etc, annars skulle det ju inte rymmas eller gå att kylas.

Apple är de enda som har förstått sig på design verkar det som. Snygg och stilren, bara att koppla in och göra sitt jobb. Eller så kan man köpa en PC, bygga ihop den själv, såga av grafikkortskylaren som inte passar, ställa in bios så det är stabilt, byta varenda kylare så det blir tyst, gömma undan alla kablar och sen säga att man är häftig för att man klarade av att göra en enkel sak på ett mycket mer komplicerat sätt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Men vi som gillar att pilla i datorlådan och byta kylare då?

Ang. iMac, ja, dom ser väl schyssta ut. Dom känns nästan prisvärda också.

Permalänk
Medlem

ngn som vet om de där nya tangentborden funkar lika bra till pc? det är en läskig vill ha faktor på det, ser ut som det är väldigt ergonomiskt enligt mig och mina händer.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Nej, jag kan inte köra Mac OS X på en vanlig dator som jag köper hos komplett. Det måste vara en Apple dator.

Kanske är inte målgruppen "nördar som gillar att slita i sina datorer och byta komponenter varannan vecka", men varför skulle man inte kunna få göra det?

Måste man vara metrosexuell och anställd på en reklambyrå för att köra Mac OS X?
Får inte folk som inte är i målgruppen köra det?
Vi nördar som gillar att slita i sina datorer och byta komponenter varannan vecka.

Det är Apples val, och om jag ska vara ärlig så är det nog bäst så. Det gör att operativsystemet fungerar bra och är någorlunda fritt från krångel när man inte behöver ta hänsyn till ett oändligt antal PC-konfigurationer. Självklart kan man råka ut för problem på Mac också (men det är ingenting som jag råkat ut för under min tid som Mac-ägare).

Självklart får alla köpa datorn, men du missade min poäng. Eftersom ni inte riktigt är målgruppen så är den förmodligen inte så intressant för er som gillar att hålla på med hårdvaran och byta komponenter. Sedan är det ju väldigt enkelt att byta minnen och hårddisk till exempel, och för de flesta är det tillräckligt.

Och ärligt talat, om Mac OS X skulle gå att köra på en vanlig PC, så skulle du väl inte köra det ändå? Det är ju "för properitärt". Eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Men vi som gillar att pilla i datorlådan och byta kylare då?

Få en gammal peze som ingen villa ha (en två år gammal P4 eller så) och pilla och greja som tusan i den - du behöver ju inte använda den för när du är klar med ditt pillbehov så går du bort till iMac:en och använder den.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd

Mjae det skulle vara ett kul alternativ till Windows men inte vill jag lägga ut 10 000kr eller mer på monitor/hårdvara när jag har fullt fungerande datorer i hemmet och operativsystemet säljs löst för 1 200kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Sony har också en allt i ett dator.
http://vaio-online.sony.com/prod_info/vgc-la38g/index.html

En missbildad bärbar med 15,4tums skärm.

Impressive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Sony har också en allt i ett dator.

Sony har ett helt program med "alltiettburkar" men dom är både dyrare och sämre specade...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notten
En missbildad bärbar med 15,4tums skärm.

Impressive

Ja helt klart ser det så ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Sony har ett helt program med "alltiettburkar" men dom är både dyrare och sämre specade...

Låter exakt som Apple...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Prisjakt

Jag (och antagligen många andra) skulle mycket väl kunna tänka mig att köra mac os i en vanlig pc om det gick (ingen hackad version nu tack).

För min del bryr jag mig inte om utsidan på en mac, för att vara uppriktig så är det inget som attraherar mig.
För att göra det helt otänkbart för mig att köpa en mac har apple utrustat dem med alltför klen hårdvara. Klart att man skulle kunna köpa en mac pro, men till de priserna ska man få bättre...

Apple's målgrupp är folk som pillar med filmer, musik och till viss mån hemsidor. De påstod att de skulle försöka nå lite mer folk som använder datorn till spel, men något steg åt det hållet ser inte jag...

Apple's ligger dock i att de vet exakt vad för datorer deras operativsystem ska vara i, klart det blir mycket enklare så. Att försöka utveckla ett operativsystem som är stabilt med annan hårdvara blir lite tuffare, och något de tydligen vill (och även bör) undvika för att inte skada sitt rykte "den bara funkar".

(Sen tycker jag att frasen "den bara funkar" som man får höra av tråkigt många människor är väldigt felaktig. Uppenbarligen är det inte så... deras datorer är inte mer felfria än alla andras, däremot är gränssnittet snyggt..)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Sony har ett helt program med "alltiettburkar" men dom är både dyrare och sämre specade...

Låter exakt som Apple...

Här måste man visst vara väldigt explicit och får inte lämna något öppet för missförstånd.
Så jag omformulerar till:

Citat:

Sony har ett helt program med "alltiettburkar" men dom är både dyrare och sämre specade än Apples "alltiettburkar"

Det verkar som om man får stå ut med en stor ful bajsbrun låda om man vill hitta billigare alternativ till iMac - men inget fel i det : många gillar ju sådana lådor.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Så fort leopard släpps, alternativt efter det datum man får fri uppgradering så beställer jag en 24" imac.

I second that.

E´dit: Förresten, det var lite hat mot egonomin. Exakt vad är det som är dåligt?